تغییرات ژنتیکی مقصر ابتلا به کرونا اعلام شد

یک تحقیق بین المللی با حضور سه هزار پژوهشگر و بررسی کد ژنتیک ۵۰ هزار بیمار کووید۱۹ نشان داد تغییراتی در ۱۳ منطقه از کد ژنتیک انسان در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار است.

به گزارش ایمنا، یک تیم تحقیقاتی بین المللی متوجه شده‌اند، تغییراتی در ۱۳ بخش کد ژنتیک انسان سبب می‌شود احتمال ابتلای برخی افراد به کووید ۱۹ بیشتر از بقیه باشد.

طرح "ژنتیک میزبان COVID-۱۹" با همکاری بیش از سه هزار محقق از ۲۵ کشور جهان انجام شد و نشان داد تغییراتی در شش منطقه کد ژنتیک انسان با ابتلاء به نوع شدید کووید ۱۹ مرتبط است. همچنین تغییرات در هفت منطقه کد ژنتیک نیز سبب می‌شود احتمال ابتلای برخی از افراد به ویروس کرونا بیش از بقیه باشد.

در این پژوهش محققان ۴۶ تحقیق از ۱۹ کشور را بررسی و سپس کدهای ژنتیک ۵۰ هزار فرد مبتلا به کووید ۱۹ را با دو میلیون فرد سالم مقایسه کردند. سپس افراد مبتلا به کووید ۱۹ براساس شدت ابتلاء به ۳ دسته تقسیم شد.

در بررسی‌ها برای ۹ تغییر در کد ژنتیک توضیحات واضح زیست شناختی وجود داشت. برخی از مناطق تغییر به واکنش ایمنی بدن و برخی دیگر به بیولوژی ریه افراد مربوط بودند.

یک منطقه تغییر ژنتیکی به سرطان ریه و بیماری بینابینی ریه و یک تغییر دیگر با شرایط بیماری‌های خود ایمنی روماتوئید آرتسیس و کم کاری تیروئید مربوط بود.

آندرئا گانا محقق ارشد انستیتو پزشکی مولکولی فنلاند و رهبر پژوهش اظهار کرد: همه درباره ژنوم ویروس صحبت می‌کنند، اما ژنوم انسانی اهمیت خاصی دارد. به طور معمول هنگام تحلیل ژنتیک تغییرهای زیادی مشاهده می‌شود، اما هنوز مشخص نیست چه ژن‌هایی این تغییرات را انجام می‌دهند. بنابراین کشف یک توضیح زیست شناختی برای تفاوت‌های رصد شده، اهمیت زیادی دارد.

به گفته وی در تحقیق پیش رو اطلاعات کشورهایی مانند اردن، ایران، لتونی و پاکستان نیز بررسی شده است. به همین دلیل محققان توانستند با دقت بیشتری ژن‌های مرتبط با کووید -۱۹ را بیابند. به عنوان مثال دو منطقه تغییر ژنتیک شناسایی شده در کمتر از سه درصد جمعیت اروپایی رصد شده بود. حال آنکه همین دو منطقه در ۳۲ درصد جمعیت شرق آسیا وجود داشت.

گانا گفت: محققان ژن‌های ۱۲۵ هزار فرد مبتلا به کووید -۱۹ را بررسی کردند و ۱۰ دگرگونی تغییر در کد ژنتیک مربوط با کووید -۱۹ نیز یافته‌اند. به این ترتیب تعداد کل دگرگونی‌های ژنتیک مرتبط با این بیماری به ۲۳ مورد رسید. البته این بخش از تحقیق توسط محققان دیگر بررسی نشده است.

البته به گفته گانا باید در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود. این تحقیق در نشریه نیچر منتشر شده است.

منبع: مهر

کد خبر 506233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.