سد دز؛ در بدترین خشکسالی نیم قرن اخیر

مدیر عامل سد دز با بیان اینکه امسال بدترین خشکسالی نیم قرن اخیر را تجربه می‌کنیم، گفت: میزان نرمال حجم آب در دریاچه سد دز بین هفت تا هشت میلیارد متر مکعب است که این رقم امسال به حدود چهار میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

به گزارش ایمنا، سعید رئوفی نسب در خصوص خشکسالی سد دز، اظهار کرد: در پیک سیلاب سال ۹۸ حدود ۲۱ هزار متر مکعب در ثانیه آب به سدهای خوزستان وارد شد و هشت هزار متر مکعب رهاسازی صورت گرفت که معادل ۳۰ درصد موجودی سد بود که فاجعه سیل سال ۹۸ را رقم زد.

وی با اشاره به این که اکنون تراز سد دز زیر ۳۳۰ متر است، گفت: اگر نگاه صرفاً به نیروگاه و تولید برق باشد، تراز سد نباید به زیر ۳۲۰ برسد اما ریسک را پذیرفتیم و جان و اقتصاد مردم را بر زحمات خود اولویت دادیم.
رئوفی نسب حجم خالی سد دز را حدود ۲۱ متر معادل یک میلیارد و ۲۰۰ مترمکعب عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به حجم قابل برنامه‌ریزی آب در دریاچه سد دز تا انتهای سال آبی (آخر شهریورماه) حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب آورد آب نیاز است.

مدیر عامل سد دز ادامه داد: ۱۳۰ هزار هکتار اراضی پایین دست در دزفول، شوش، شوشتر و شعببیه از سد دز تغذیه می‌شوند و باید حق آبه‌های این اراضی تأمین شود.
رئوفی نسب در خصوص تولید برق در نیروگاه سد دز نیز گفت: هر هشت واحد تولید برق سد دز در مدار هستند و ظرفیت تولید برق این سد حدود ۵۲۰ مگاوات است که با بهینه سازی یکی از واحدها ظرفیت آن به ۵۵۰ مگاوات هم رسید.

وی خاطرنشان کرد: در سدهای استان خوزستان حدود ۳۲ میلیارد متر مکعب آب معادل یک سوم آب‌های کشور مدیریت می‌شود، حجم ذخیره آب در دریاچه سد دز در سال ۱۳۹۸ با بارش‌های سنگین در مناطق بالادست این سد به رقم کم سابقه ۱۶ میلیارد مترمکعب است.

منبع: ایرنا

کد خبر 506141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.