اجرای سند سازگاری با کم آبی استان مرکزی الزامی است

دبیر شورای اسلامی کلانشهر اراک با بیان اینکه در شرایط فعلی که صرفه‌جویی در مصرف آب یک ضرورت انکارناپذیر برای این کلانشهر است، گفت: اجرای دقیق‌تر سند سازگاری با کم آبی استان که در سال گذشته به تصویب رسید، ضروری است.

ایرج رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مشکل کم‌آبی و کمبود بارش‌ها در سال‌های گذشته و سال جاری بر ضرورت حفاظت از منابع آب استان مرکزی و کلانشهر اراک تاکید و اظهار کرد: در شرایط فعلی و با توجه به ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب در این کلانشهر، اجرای دقیق‌تر سند سازگاری با کم آبی استان که در سال گذشته در جلسه کارگروه ملی به تصویب رسید، ضروری است.

دبیر شورای اسلامی کلانشهر اراک با اشاره به "سند سازگاری با کم آبی استان مرکزی" تصریح کرد: مطابق این سند مقرر شده است که تا پایان برنامه هفتم توسعه، برداشت آب از منابع استان معادل ۷۰۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی شود.

وی با بیان اینکه عمده کاهش برداشت آب از منابع آبی استان در بخش کشاورزی خواهد بود که با توسعه سیستم نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت محقق می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر راندمان بخش کشاورزی در سیستم آبیاری غرقابی ۳۰ درصد است که در این روش عملاً ۷۰ درصد آب هدر می‌رود.

رضایی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ با کمبود بارش شروع شد، خاطرنشان کرد: صدها میلیارد تومان برای ساخت تصفیه‌خانه هزینه می‌شود، اما بهره‌برداری اندک از پساب به‌دست آمده از آنها، خسارات بسیاری را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه به‌جای استفاده از آب‌های زیرزمینی باید از ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بیشتر استفاده شود، گفت: راهکارهایی چون انسداد چاه‌های غیرمجاز، هوشمندسازی چاه‌ها، آبیاری مکانیزه و علمی و تعامل دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی یک ضرورت مهم در مبارزه با کم‌آبی است.

کد خبر 506135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.