ملازهی: نزدیک شدن طالبان به مرزهای ایران، تهدیدی برای امنیت ملی است

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: طالبان گروهی ایدئولوژیک است و نزدیک شدن این گروه به مرزهای ایران بی خطر نبوده و تهدیدی برای امنیت ملی کشور تلقی می‌شود.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نزدیک شدن طالبان به مرز ایران اظهار کرد: طالبان سعی دارد برای به دستگیری قدرت در افغانستان راه‌های ارتباطی و بنادر اقتصادی دولت را تصرف کند و به همین دلیل سعی دارد با به دست گرفتن اسلام قلعه، از هرگونه تجارت بین ایران و دولت مرکزی کابل جلوگیری کند.

وی افزود: با توجه به این که برخی مناطق گمرک که امروز به تصرف طالبان درآمده، از اهمیت زیادی برای دولت مرکزی افغانستان برخوردار بوده، ممکن است دولت طی روزهای آینده با انجام عملیات‌های نظامی، این شهرهای مهم و استراتژیک را پس بگیرد.

این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: شروع درگیری‌ها در شهرهای مرزی افغانستان با ایران، نگرانی‌های تهران را افزایش خواهد داد زیرا اگر شهر تجاری اسلام قلعه توسط طالبان حفظ شود تمامی ارتباطات اقتصادی ایران و افغانستان به دست طالبان خواهد افتاد.

ملازهی تصریح کرد: طالبان به تمام جوانب احتیاط در مقابل ایران می‌اندیشد. هیئت‌های مختلفی از طالبان به مسکو و پکن سفر کرده‌اند و گفت‌وگوهایی را مبنی بر حفظ منافع کشورهای دیگر در افغانستان مطرح می‌کنند و به نظر می‌رسد این گروه با حمله به شهرهای گمرکی به دنبال فشار بر حاکمیت برای کنارگیری از قدرت در کابل است.

وی خاطرنشان کرد: طالبان گروهی ایدئولوژیک است و نزدیک شدن این گروه به مرزهای ایران بی خطر نبوده و نوعی تهدیدی برای امنیت ملی کشور تلقی می‌شود.

کد خبر 506133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.