چشم‌اندازهای آبی شهری، ضامن سلامت شهروندان

محققان پس از انجام مطالعات متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که زندگی در نزدیکی فضاهای آبی شهرها می‌تواند حوزه سلامت جسمی و روانی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و به تامین رفاه شهروندان منجر شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاکنون مطالعات زیادی در مورد نقش فضاهای سبز بر حفظ سلامت جسمی و روحی انسان انجام شده که نتایج همه آن‌ها نشان‌ دهنده ارتقای سطح آسایش روحی و جسمی افراد هنگام نزدیکی به این فضاها بوده است. گزارشات حاکی است که تنها گذراندن ۲۰ دقیقه از وقت در طبیعت می‌تواند انسان را به مدت دست کم چهار ساعت از هر گونه فکر منفی یا اضطراب دور نگه دارد. با این حال محققان تنها طی چند سال گذشته به مطالعه در مورد رابطه بین تماشای فضاهای آبی نظیر دریاها و رودخانه‌ها و سلامت جسمی و روحی انسان پرداخته‌اند. طبق مطالعات انجام شده، افرادی که در نزدیکی فضاهای آبی زندگی کرده یا مدت زمان بیشتری را در جوار این مکان‌ها طیی می‌کنند، نسبت به سایر مردم از سلامت جسمی و روانی بالاتری برخوردار هستند.

چشم اندازهای آبی شهری، ضامن سلامت شهروندان

مت وایت، محقق و روانشناسی مشهور در بریتانیا نیز سال‌ها به مطالعه ارتباط بین طبیعت و سطح آسایش مردم کشورش پرداخت و در نهایت به این نتیجه رسید افرادی که در نزدیکی سواحل بریتانیا زندگی می‌کنند، نسبت به سایرین سالم‌تر و شادتر هستند. در واقع وایت به انجام یک نظرسنجی به طور گسترده در میان ۴۸ میلیون نفر از مردم انگلیس پرداخت و در نهایت به این نتیجه رسید که بین نزدیکی به فضاهای آبی و انجام فعالیت‌های جسمی رابطه مستقیمی وجود دارد که در نهایت به حفظ سلامت جسم و کاهش استرس منجر می‌شود.

جالب است بدانید که در مطالعات وایت، اغلب افراد ساکن در نزدیکی سواحل کشور، از قشر فقرا بودند که از مزایای وجود آب بیشترین بهره را می‌بردند. این روانشناس تنها به این نظرسنجی‌ها برای نتیجه گیری کلی اکتفا نکرد بلکه وضعیت جسمی بسیاری از مردم ساکن در نزدیکی آب‌های کشور را نیز مورد بررسی قرار داد و در نهایت متوجه شد فشار خون و ضربان قلب در این افراد نسبت به کسانی که در مرکز شهر و دور از فضاهای آبی به سر می‌برند در وضعیت مناسب‌تری قرار دارد.

چشم اندازهای آبی شهری، ضامن سلامت شهروندان

مت وایت نتیجه تحقیقات خود را این گونه بیان کرد که افراد ساکن در نزدیکی فضاهای آبی، اغلب مایل هستند از نظر جسمی فعال‌تر باشند ضمن این که تماشای چشم‌اندازهای آبی نیز در تمرکز ذهن و دوری این افراد از عوامل اضطراب‌ نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

محققان هلندی نیز نرم‌افزاری در اختیار مردم قرار دادند که از طریق نصب آن روی گوشی‌های تلفن همراه، سطح شادی هر فرد هنگام نزدیکی به فضاهای آبی مشخص می‌شد. نتیجه این تحقیقات نشان داد افرادی که در نزدیکی دریاها، سواحل، رودخانه‌ها و سایر فضاهای آبی عمر خود را طی می‌کنند، سطح شادی آن‌ها دو برابر بیشتر از افراد ساکن در جنگل‌ها است که این میزان شادی نسبت به افرادی که در شالیزارها و زمین‌های کشاورزی زندگی می‌کنند به سه برابر نیز می‌رسد.

چشم اندازهای آبی شهری، ضامن سلامت شهروندان

این که چرا فضاهای آبی نسبت به مکان‌های سبز تأثیر بیشتری بر سلامت انسان دارد، از دیدگاه محققان بسیاری مورد بررسی قرار گرفته و نظرات موافق و مخالف زیادی در پی داشته است. با این حال Jenny Roe، رئیس مرکز طراحی و بهداشت دانشگاه ویرجینیا در ایالات متحده آمریکا علت این تفاوت را اینگونه خلاصه کرده است: آب ذهن انسان را از حاشیه دور و بر زیبایی‌های خود متمرکز می‌کند. صداهایی که از امواج آب به گوش می‌رسد، آرامشی وصف‌ناشدنی در انسان به وجود می‌آورد. آب حس سازگاری با محیط و تعلق به آن را در انسان به وجود می‌آورد و در نهایت افرادی که در نزدیکی فضاهای آبی زندگی می‌کنند بیش از سایرین به انجام فعالیت‌های جسمی مرتبط با آن نظیر شنا، قایق‌رانی و ماهیگیری ترغیب می‌شوند.

چشم اندازهای آبی شهری، ضامن سلامت شهروندان

گروهی از محققان نیز چنین استدلال کرده‌اند که گذراندن ساعت‌هایی از روز در نزدیکی فضاهای آبی، ما را در معرض میکروب‌هایی ضروری قرار می‌دهد که پیش از به دنیا آمدنمان به آن‌ها عادت داشتیم و همین امر، در تقویت سیستم ایمنی و سلامت جسمی ما می‌تواند نقش مهمی ایفا کند البته این استدلال جنبه علمی ندارد و تنها به فرضیاتی محدود می‌شود که می‌تواند درست از آب درآید.

به طور کلی، تجربه نشان داده است افرادی که در نزدیکی فضاهای آبی یا حتی سبز زندگی می‌کنند اغلب مایلند سبک زندگی خود را با محیط اطراف سازگار کنند که البته در مورد این فضاها، سبک زندگی سالم بیشتر رایج است به عنوان مثال در نزدیکی چنین فضاهایی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در میان مردم بسیار بیشتر از رانندگی ترویج دارد که همین امر در سلامت جسمی و روانی نقش بسزایی ایفا می‌کند.

چشم اندازهای آبی شهری، ضامن سلامت شهروندان

کد خبر 506128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.