غربالگری در ایران اجباری نیست

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: غربالگری در ایران اجباری نیست و بهترین زمان برای رجوع خانواده به مراکز غربالگری، همان لحظه تولد بوده و لازم است برای پیشگیری از مشکلات بزرگ‌تر، از همان بدو تولد کودک را به مراکز غربالگری برده تا با هزینه اندک از وقوع عوارض بیشتر پیشگیری شود.

علی اکبر ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با اهمیت غربالگری کودکان، اظهار کرد: حس شنوایی بعد از تولد به صورت کامل شکل گرفته است و حتماً باید پس از تولد غربالگری شنوایی انجام شود تا اگر عیوبی وجود دارد، تشخیص داده شود.

وی ادامه داد: با توجه به قانون یک-سه-شش نوزاد باید تا یک ماهگی غربالگری شنوایی شود، اگر عیوبی وجود داشته باشد حداکثر تا سه ماهگی تشخیص داده و در نهایت تا شش ماهگی درمان شود، حس شنوایی، حسی است که اگر کودک در این حس مشکلی داشته باشد بر روی تکلم کودک هم اثر خواهد گذاشت.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان، افزود: با مشارکت سازمان بهزیستی و معاونت بهداشتی استان دستگاه‌های مخصوص خریداری و متخصصان لازم برای طرح غربالگری استخدام شده‌اند تا آماده غربال نوزادان و کودکان باشند. معاونت بهداشتی استان، حتی در مراکز تست‌های تیروئیدی، دستگاه‌های لازم و متخصصان را به کار گرفته تا در آن مراکز هم غربالگری انجام شود.

وی در خصوص تشخیص کودکان مشکوک به عیوب شنوایی و بینایی، خاطرنشان کرد: به خانواده‌های دارای کودکان مشکوک به عیوب شنوایی یا بینایی یک کارت داده می‌شود تا به وسیله آن کارت به مراکز درمان مانند دانشگاه‌ها، مرکز تکامل مراجعه کنند.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه غربالگری بینایی کودکان از سه تا شش سالگی انجام می‌شود، گفت: در سال گذشته ۵۰ هزار و ۲۵ غربالگری شنوایی و ۸۴ هزار و ۸۶۵ غربالگری بینایی، با توجه به وجود شرایط کرونایی و عدم همکاری خانواده‌ها انجام شد که از این تعداد هشت هزار و ۳۸۳ مورد مشکوک گزارش شد که برای رسیدگی و درمان به مراکز معاینات تخصصی و درمان مراجعه کردند.

وی در خصوص تعداد پایگاه‌های غربالگری در سطح استان اصفهان، اظهار کرد: ۵۴ پایگاه ثابت و ۲۱۲ پایگاه غیر ثابت در استان برپاست که چهار پایگاه ثابت در شهر اصفهان و در هر شهرستان هم یک پایگاه غربالگری وجود دارد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: اگر خانواده کودکی پس از تشخیص اختلال بینایی و شنوایی کودک به کمک مالی نیاز داشته باشند با تشخیص مددکار، هزینه لازم برای مراحل درمانی توسط سازمان بهزیستی در اختیار آنها قرار داده خواهد شد.

وی در توصیه به خانواده‌ها تاکید کرد: غربالگری در ایران اجباری نیست و بهترین زمان برای رجوع خانواده به مراکز غربالگری، همان لحظه تولد بوده و لازم است برای پیشگیری از مشکلات بزرگ‌تر، از همان بدو تولد کودک را به مراکز غربالگری برده تا با هزینه اندک از وقوع عوارض بیشتر پیشگیری شود.

کد خبر 506119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.