بایدن به دنبال احیای روابط با تهران است؟

«دولت بایدن در حال بازبینی سیاست تحریمی ایران است و تا اواخر تابستان امسال تجدیدنظر در سیاست به‌کارگیری تحریم در قبال کشورهای دیگر از جمله ایران را به سرانجام خواهد رساند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، این بخشی از گزارش جنجالی چند روز گذشته روزنامه وال‌استریت ژورنال است که مدعی شده بود: «طبق گفته افراد مطلع، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال اصلاح روش به‌کارگیری تحریم‌های تنبیهی مورد استفاده این کشور با هدف افزایش هماهنگی نظام تحریم‌ها با متحدان واشنگتن و جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی ناخواسته است.

طبق گفته یکی از مقامات رسمی دولت آمریکا، واشنگتن تقریباً بررسی جامع سیاست‌های تحریمی خود را تکمیل کرده و انتظار می‌رود تا پایان تابستان به سرانجام برسد.»

وال‌استریت ژورنال در این گزارش تاکید کرده است که «اگر چه هنوز برخی جزئیات مشخص نیست و معاون وزیر خزانه‌داری هنوز گزارش نهایی را تأیید نکرده است، اما مقام‌های دولت نمونه‌هایی از این تغییرات را در تحریم‌های علیه ایران اجرا کرده‌اند. این بازبینی به موازات تلاش جو بایدن برای احیای توافق برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران انجام شده است.»

در گزارش این روزنامه علاوه همچنین آمده است: «برایان نلسون و الیزابت روزنبرگ دو مقام آمریکایی هستند که در صورت تأیید کنگره از نزدیک بر اجرای تحریم‌ها از حمله علیه ایران نظارت خواهند داشت. روزنبرگ از زمان روی کار آمدن جو بایدن به عنوان مشاور وزارت خزانه داری دولت فعال بوده و حالا به عنوان نامزد رسمی جو بایدن برای پست مدیرکل مقابله با حمایت مالی تروریسم در وزارت خزانه‌داری به کنگره معرفی شده است. هر دو نفر دو هفته پیش در جلسه‌ای با کمیته بانکداری مجلس سنا، برای توضیح مواضعشان شرکت داشتند.»

از سوی دیگر علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرده است که اتفاقات وین ربطی به سیاست داخلی ایران نخواهد داشت. به گفته وی: «اگر آمریکا به تعهداتش برگردد، مذاکره کنندگان شرایط را برای تصمیم‌گیری به نهادهای بالادستی گزارش خواهند داد و منتظر شروع دولت بعد نخواهند ماند.»

هیئت‌های دیپلماتیک در گراند هتل

گراند هتل در رینگ اشتراسه وین در طی چندین ماه گذشته مقر گردهمایی دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام بود تا مقامات ارشد دیپلماتیک در مورد اقداماتی که طرفین برای احیای معاهده برجام باید انجام دهند، مذاکره کنند.

دور ششم مذاکرات سه‌شنبه هفته گذشته با از سرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شده و در روزهای گذشته چندین نشست دوجانبه و چند جانبه در سطح معاونان و مدیران سیاسی و همین‌طور در سطوح کارشناسی میان هیئت‌های ایران با هیئت‌های اتحادیه اروپایی، چینی و روسیه برگزار شده است.

در حالی که کشورهای عضو برجام منتظرند تا دوره هفتم گفت‌وگوهای وین دوباره از سر گرفته شود، گمانه زنی‌ها بر سر اینکه احیای برجام تا چه اندازه شدنی است، بالا گرفته و گفت‌وگوها فعلاً متوقف شده است.

اروپایی‌ها در هفته اخیر نگرانی خود را بابت بازگشت به توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند و چین و روسیه هم توصیه‌هایی به طرف غربی داشته‌اند؛ با این حال قدم‌ها آهسته و محتاطانه تر شده و همانطور که تهران می‌گوید، اختلاف‌ها زیاد است.

بن بست فعلی احیای برجام بسیار خطرناک است؛ زیرا ایران مصمم است که اهرم‌های خود را نه تنها با گسترش مداوم فعالیت هسته‌ای و در نتیجه کاهش زمان لازم برای ساخت بمب بلکه با تهدید به شفاف سازی کمتر برنامه هسته‌ای خود افزایش دهد همچنین آمریکا نیز سعی دارد اهداف خود را در روند مذاکرات برجام دنبال کند.

با توجه به تمامی اختلافات، باید منتظر ماند و دید که آیا انگیزه تهران و واشنگتن به اندازه‌ای قوی هست که به اختلافاتشان خاتمه داده و به احیای برجام و اتمام تحریم‌ها علیه تهران منتهی شود؟

بایدن به دنبال گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا است

قاسم محبعلی، دیپلمات سابق وزارت خارجه دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برای بررسی دقیق‌تر گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال باید به تحولاتی که پس از خروج آمریکا از برجام رخ داد توجه کرد؛ زیرا پس از خروج از برجام تحریم‌های بیشتری علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده و همچنین ایران نیز طی پنج گام از تعهدات برجامی خود خارج شد؛ بنابراین شرایط برجام فعلی با شرایط سال ۲۰۱۵ متفاوت است.

به گفته وی، برخی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تنها با دستور رئیس جمهور این کشور لغو نمی‌شود؛ زیرا بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، لغو برخی از تحریم‌ها نیازمند موافقت کنگره بوده و دولت باید برای لغو این تحریم‌ها نظر اکثریت سناتورها را جلب کند.

به گفته این دیپلمات سابق وزارت خارجه، بایدن انتظار دارد بازگشت آمریکا به برجام مقدمه‌ای برای شروع مذاکرات مستقیم دو کشور در برخی مسائل حقوق بشری و منطقه‌ای باشد.

به عقیده محبعلی، بایدن سعی دارد با تغییر مواضع خود در برابر ایران زمینه را برای آغاز مذاکرات تهران و واشنگتن به صورت مستقیم و بدون حضور کشورهای میانجی برقرار کند، اما هنوز زوایای تغییر مواضع بایدن در برابر ایران مشخص نیست.

بایدن به دنبال ادامه مذاکرات با دولت بعدی تهران است

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل نیز ایمنا می‌گوید: بایدن پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اظهارات پر ضد و نقیض در خصوص ایران داشت، اما در حال حاضر سعی دارد در تصمیمات خود تجدید نظر کند.

به گفته وی، به نظر می‌رسد دور هفتم مذاکرات وین با خروج قابل قبولی به اتمام برسد و در این راستا بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه تهران تعلیق شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه می‌گوید که: احتمال می‌رود بایدن سعی کند با تجدید نظر در سیاست‌های آمریکا زمینه ادامه مذاکرات با دولت بعدی تهران را فراهم کند.

هانی‌زاده معتقد است که دور هفتم مذاکرات وین حساس‌ترین دوره مذاکرات بوده و احتمال دارد دور پایانی مذاکرات باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: رئیس جمهور آمریکا اختیارات زیادی دارد و می‌تواند بدون جلب نظر کنگره، تصمیمات مهمی را اخذ کند؛ بنابراین بایدن در نظر دارد برخی از تحریم علیه ایران را لغو کند.

کد خبر 506106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.