پردرآمدترین رشته هنر در ایران

یک مشاور تحصیلی درباره پرطرفدارترین رشته‌های گروه آموزشی هنر توضیحاتی ارائه داد.

نگار اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به تعداد داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۰، اظهار کرد: داوطلبان کنکور سراسری یک میلیون و ۳۶۸ هزار نفر بودند که از این تعداد، ۱۲۵ هزار و ۱۲۱ نفر در گروه آزمایشی هنر شرکت کردند.

وی با بیان این که در گروه آزمایشی هنر امتیازهای چهار درس عمومی و هفت درس تخصصی تأثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: دروس عمومی کنکور هنر دقیقاً مشابه رشته‌های نظری و درس‌های تخصصی آن شامل درک عمومی هنر، خلاقیت تصویر، نمایش، موسیقی، خواص مواد، ترسیم فنی و ریاضی فیزیک است. متقاضیان برای موفقیت در کنکور نیاز داشتند تا در کنار کتاب‌های وزارتی، منابع آزاد تألیفی شامل درسنامه و تست را نیز مطالعه کنند.

این مشاور تخصصی گروه آزمایشی هنر با تاکید بر این که در این بخش از ماراتن کنکور دروس عمومی اهمیت ویژه‌ای داشته و در رتبه متقاضیان تأثیر بسزایی دارد، عنوان کرد: برای سنجش کیفیت بازار کار در رشته‌های زیر مجموعه گروه آزمایشی هنر باید آنها را به دو گروه آزاد و دولتی تقسیم کنیم.

وی با بیان این که متقاضیان از طریق کنکور هنر می‌توانند وارد رشته‌هایی شوند که پس از اخذ مدرک به استخدام دانشگاه محل تحصیل درآیند، گفت: دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه صدا سیما از آن دسته دانشگاه‌هایی است که متقاضیان پس از ورود به آن می‌توانند استخدام شوند. رشته‌های ارتباط تصویری (گرافیک) و آموزش هنر در دانشگاه فرهنگیان و رشته‌های کارگردانی تلویزیونی و هنرهای دیجیتال در دانشگاه صدا و سیما تدریس می‌شود، البته متقاضیان می‌توانند در این رشته‌ها به صورت آزاد هم فعالیت کنند.

این مشاور کنکور با بیان این که وجود بازار کار برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری به شرطی است که متقاضی فعالیتی در حد انتظار ارائه دهد و نوآوری داشته باشد، تصریح کرد: ارائه ایده جدید و تلاش بیشتر می‌تواند موفقیت در رشته هنر را برای هر متقاضی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به این که یادگیری آموزش‌های مختلف در دانشگاه‌های هنر به متقاضیان آمادگی حضور در کارهای مشابه را خواهد داد، گفت: شرکت کنندگان در این گروه آزمایشی می‌توانند مستقیماً وارد رشته دلخواه خود با حوزه کاری مرتبط و حتی غیر مرتبط شوند.

اکبری در رابطه با رشته‌های پر طرفدار کنکور هنر، گفت: ارتباط تصویری (گرافیک)، نقاشی، طراحی لباس، عکاسی، طراحی صنعتی، بازیگری کارگردانی، سینما و نوازندگی موسیقی ایرانی و جهانی از رشته‌های پر طرفدار کنکور هنر است.

وی با اشاره به رشته‌های دارای آزمون عملی کنکور هنر، گفت: در برخی رشته‌های هنری مانند نقاشی، گرافیک، طراحی پارچه، طراحی لباس، طراحی صنعتی، کتابت و نگارگری، موسیقی ایرانی، موسیقی جهانی، آهنگسازی، موسیقی نظامی، مجسمه سازی، عکاسی، نمایش عروسکی، طراحی صحنه، ادبیات نمایشی و بازیگری و کارگردانی، متقاضیان به‌جز آزمون تئوری باید با فاصله یک ماه بعد از قبولی در آزمون عملی نیز شرکت کنند.

اکبری با اشاره به این که شرکت کنندگان در رشته‌های بدون آزمون عملی پس از اعلام نتایج مبادرت به انتخاب رشته خواهند کرد، گفت: رشته‌هایی مثل سینما، فرش، صنایع دستی، هنرهای صناعی، مرمت بناهای تاریخی، مرمت آثار تاریخی، باستان شناسی و هنر اسلامی، آزمون عملی ندارد.

وی در رابطه با ظرفیت پذیرش رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی هنر در دوره‌های مختلف کنکور ۱۴۰۰، گفت: با توجه به اعمال نمره آزمون و سوابق تحصیلی، ظرفیت پذیرش در دوره روزانه سه هزار و ۳۱۹ نفر، نوبت دوم (شبانه) ۴۰۶ نفر، سهمیه مناطق محروم زلزله زده و سایر مصوبات ۵۷ نفر، دانشگاه فرهنگیان (ویژه داوطلبان آزاد) ۴۲۰ نفر و دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی ۴۲۰ نفر خواهد بود و در نهایت مجموع ظرفیت پذیرش در رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی هنر چهار هزار و ۶۲۲ نفر است.

کد خبر 506000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.