مردی که از خاکسترش کتاب می آفرید

روز ملی ادبیات کودک و نوجوان فرصت مناسبی برای پرداختن به این حوزه مهم از ادبیات است، حوزه ای مغفول و فراموش شده که می توان گفت توسط مهدی آذر یزدی بازآفرینی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هجدهم تیر ماه در تقویم رسمی به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان ثبت شده است. ادبیاتی که می‌توان گفت ریشه‌های نسل آینده به آن وابسته است. این روز برای بزرگداشت مهدی آذر یزدی (آذر خرمشاهی) در نظر گرفته شده است.

وی پرتیراژترین نویسنده تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران، در سال‌های پیش از انقلاب ۱۳۵۷ است که علاوه بر دریافت جایزه کتاب سال، توانست با جلد سوم کتاب خود تحت عنوان «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در سال ۱۳۴۵ از یونسکو لوح سپاس دریافت کند. همچنین جلد چهارم و پنجم این کتاب نیز از سوی شورای کتاب کودک در سال‌های ۱۳۴۵، ۱۳۴۶ به عنوان کتاب ویژه سال شناخته شد.

آذر یزدی بیش از ۲۰ عنوان کتاب برای کودکان نوشته است. وی متولد خرمشاه در استان یزد است و از سال ۱۳۳۶ به نوشتن کتاب‌هایی برای کودکان اهتمام ورزید. او با انتخاب سبک ویژه برای داستان‌های خود به سرعت به یکی از نویسندگان مطرح در حوزه ادبیات کودک و نوجوان تبدیل شد.

«حسین مسرت»، نویسنده و پژوهشگر درباره او می‌نویسد: «آذر یزدی از آن مردمی است که خودشان را در کتاب سوزاندند و خاکسترنشین کتاب شدند، مانند ققنوس، آن پرنده عاشق که از آتش و خاکستر خود هماره آفریده می‌شود. آذر یزدی هم همواره با کتاب آتش می‌گیرد، خاکستر می‌شود و بار دیگر از خاکستر خویش کتاب می‌آفریند. این همه زندگی آذر یزدی است، نه کلامی بیش و نه کلامی کم»

وی هشت کتاب در مجموعه " قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" و ۱۰ کتاب در مجموعه" قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن" منتشر کرد، همچنین ترجمه‌ای به نام " گربه ناقلا" و حکایت منظومی به نام" شعر قند و عسل" نیز دارد.

آذر یزدی صبح روز پنج شنبه هجدهم تیر ماه ۱۳۸۸ بر اثر بیماری ریوی در بیمارستان آتیه تهران در گذشت و ۲۱ تیرماه پس از تشییع از مسجد حظیره، در حسینیه خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.

در سال ۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنا بر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی این روز را به عنوان «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان» در کشور نامگذاری کرد.

کد خبر 505969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.