مجازات سنگین برای عرضه جانوران تاکسیدرمی شده

افزایش ورود وحوش به روستا به دنبال کاهش آب، مجازات سنگین برای عرضه جانوران تاکسیدرمی شده، سوختن بیش از ۱۵۰۰ هکتار از اراضی چهارگانه، فاجعه زیست محیطی در انتظار رودخانه‌ها و مجروح شدن ماموران محیط زیست را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمبود آب و علوفه ناشی از خشکسالی شدید و فشار گرسنگی و تشنگی، وحوش منطقه حفاظتی گلیل در شهرستان شیروان در خراسان شمالی را راهی روستاها کرد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان شیروان تصریح کرد: به دلیل بروز خشکسالی شدید در این استان در سال جاری نه تنها بسیاری از چشمه‌های طبیعی در داخل مناطق حفاظتی خشک شد که مراتع داخل این مناطق نیز از لحاظ کمی و کیفی ضعیف شدند و برای وحوش منطقه حفاظتی گلیل با مشکل شدید آب و علوفه مواجه‌اند.

حمید فخرایی اظهار کرد: در شرایط فعلی که این مناطق با کمبود آب و علوفه مواجه شدند، قطعاً برای سیر کردن شکمشان به روستاهای اطراف پناه می‌برند و در چند هفته اخیر گزارشاتی نیز به محیط زیست ارائه شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۱۳ آبشخور طبیعی و دست ساز، آب وحوش منطقه گلیل را تأمین می‌کند، که به دلیل پراکندگی وحوش این تعداد آبشخور مناسب نیست و باید نسبت به بهسازی چشمه‌ها و آبرسانی سیار اقدام شود که اجرای این برنامه نیاز به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار دارد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان شیروان در ادامه طرح ممیزی اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی را بلای جان منطقه حفاظت شده گلیل عنوان کرد و افزود: تبدیل پروانه چرای دام به طرح مرتع داری که از سال گذشته در قالب برنامه ممیزی منابع طبیعی استان اجرایی شد، آمار ورودی دام به منطقه حفاظتی گلیل را افزایش داد.

مجازات سنگین برای عرضه جانوران تاکسیدرمی شده

مجازات سنگین برای عرضه جانوران تاکسیدرمی شده

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نگهداری، خرید، فروش و عرضه جانوران وحشی تاکسیدرمی شده مشمول مجازات سنگین است.

محمد مدادی افزود: به استناد مصوبه شماره ۱۰۹ شورای عالی حفاظت محیط زیست، خرید و فروش تروفه‌های شکار و جانوران وحشی تاکسیدرمی شده همچنین عرضه و نگهداری آنها مستلزم اخذ مجوز و تحصیل پروانه از سازمان است. همین موضوع در ماده هشت آئین نامه اجرایی قانون شکار و صید مصوب‌های سال ۱۳۹۸ هیئت وزیران هم مورد تاکید قرار گرفته و برای متخلفین این ماده، مجازات سنگین در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه عده‌ای در فضای مجازی اقدام به فروش نمونه‌های تاکسیدرمی شده بدون ارائه هیچ‌گونه مدارک مثبته می‌کنند، افزود: همه افرادی که در فضای مجازی و یا فروشگاهی اقدام به عرضه نمونه‌های تاکسیدرمی شده می‌کنند موظف هستند مجوز معتبر خود را در معرض دید عموم قرار داده و برای هر نمونه هم پروانه اخذ کنند، تخطی از این امر تخلف بوده و متخلفین علاوه بر جبران ضرر و زیان وارده مشمول مجازات‌های موضوع ماده ۱۰ قانون شکار و صید هم می‌شوند.

مدادی با اشاره به اینکه موضوع خرید و نگهداری نمونه‌ها هم مستثنی از این امر نیست، اضافه کرد: از مردم و علاقمندان حیات وحش درخواست می‌شود از خرید نمونه از مراکز سایت‌های بدون هویت و فاقد مجوز خودداری کنند همچنین هر نمونه‌ای هم که از مراکز مجاز خریداری می‌کنند باید دارای پروانه از سازمان حفاظت محیط زیست به نام و مختص آن نمونه باشد در غیر این صورت غیرمجاز تلقی می‌شود و مشمول جریمه خواهد بود.

مجازات سنگین برای عرضه جانوران تاکسیدرمی شده

بیش از ۱۵۰۰ هکتار از اراضی چهارگانه گرفتار سوختند

یک هزار و ۵۸۲ هکتار از اراضی حفاظت شده و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست از ابتدای سال جاری تاکنون دچار آتش سوزی شدند، این در حالی است که همه محیط بانان، همیاران محیط زیست و مردم خیر، آماده‌باش هستند تا هنگام بروز آتش سوزی با همه قوا برای نجات طبیعت اقدام کنند. بر اساس آمار به دست آمده تا روز ۳۱ خردادماه، بیش از یک میلیون و ۴۵۲ هزار هکتار از اراضی چهارگانه و حفاظت شده دچار آتش سوزی شدند که بیشترین میزان منطقه گرفتار شده در آتش سوزان، مربوط به استان فارس است.

رئیس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست در مورد وضعیت مناطق حفاظت شده، اظهار کرد: بر اساس آمار ارائه شده امروز، ۱۳۰ هکتار از اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست نیز در مازندران دچار آتش سوزی شد و با در نظر گرفتن این آمار و آتش سوزی در میانکاله، حدود یک هزار و ۵۸۲ هکتار از اراضی مورد بحث گرفتار آتش شده است.

رضا حسن هراتی با بیان اینکه بیشترین میزان آتش سوزی‌ها در سال جاری مربوط به استان فارس، میانکاله و کردستان است، در مورد نحوه مهار آتش، گفت: نسبت به سال گذشته مهار آتش سوزی بسیار بهتر صورت گرفته است؛ هماهنگی‌هایی نیز با وزارت دفاع در راستای تأمین بالگرد در صورت نیاز، صورت گرفته است.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار به استان‌ها برای تأمین تجهیزات مورد نیاز در راستای مهار آتش سوزی‌ها، گفت: اعتبار به استان‌ها داده شده و اکنون در حال خرید و انجام کارهای مناقصه هستند؛ و پیگیر هستیم تا تجهیزات زودتر تأمین شود.

مجازات سنگین برای عرضه جانوران تاکسیدرمی شده

فاجعه زیست محیطی در انتظار رودخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد

سال جاری کم بارشی‌های نگران کننده‌ای گریبان کشور را گرفت و کهگیلویه و بویراحمد نیز از این امر مستثنی نبود و در پی آن رودخانه‌ها و چشمه‌ها کم آب شدند و بر اساس گفته مسئولان، رودخانه‌های این استان هم اینک در یک قدمی فاجعه زیست محیطی قرار گرفته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه‌های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب‌های کشور، ۵۷ رودخانه به طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه دارای ظرفیتی بی نظیر بوده است. کاهش نزولات جوی و وقوع خشکسالی سبب شده تا کهگیلویه و بویراحمد در زمره ۱۰ استان دارای بیشترین تنش آبی قرار بگیرد.

در برخی از شهرها و روستاهای این استان از جمله یاسوج، مادوان کم آبی و تنش آبی به خوبی احساس می‌شود و شرایط حاکی از آن است که روزهای سختی در پیش روی استان است. کشت محصولات پرآب و غیراصولی در حاشیه رودخانه‌های استان به ویژه بشار باعث وارد آمدن آسیب جدی به این رودخانه‌ها شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: دبی رودخانه بشار یاسوج در پایان شهریور ماه امسال به یک چهارم نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقلیل می‌یابد که این یک فاجعه زیست محیطی است.

مجازات سنگین برای عرضه جانوران تاکسیدرمی شده

مجروح شدن مأموران محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: شکارچیان متخلف هفته جاری در ابرکوه دو مأمور اجرایی این شهرستان را مورد ضرب و جرح قرار دادند و از محل متواری شدند.

نیره پورملائی افزود: مأموران اجرایی محیط زیست ابرکوه هنگام گشت در چارچوب وظایف اداری خود با متخلفان شکار و صید مواجه شدند که متخلفان اقدام به ایجاد تنش در محل کردند و با پرتاب تخته سنگ، علاوه بر آسیب به دو مأمور اجرایی، اقدام به تخریب اموال دولتی نیز کردند.

وی با اشاره به حضورش در ابرکوه از دو مأمور آسیب دیده عیادت کرد و گفت: در این حادثه، یک مأمور از ناحیه دست چپ دچار شکستگی و دیگری از ناحیه پای راست دچار آسیب و جراحت شدن و متخلفان با شکستن شیشه ماشین دولتی و ضرب و جرح مأموران، شرایط متشنجی ایجاد و از محل متواری شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد ادامه داد: موضوع بلافاصله با هماهنگی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ابرکوه و پلیس امنیت نیروی انتظامی استان یزد، تحت پیگیری و اقدام قضائی قرار گرفت.

پورملائی وضعیت جسمی مأموران آسیب دیده را مساعد ذکر کرد و گفت: موضوع تا حصول نتیجه و احقاق حقوق سازمان حفاظت محیط زیست، به جد، تحت پیگیری است.

کد خبر 505968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.