راهکارهای مبارزه با گرمای شهرها

تابستان امسال شهرهای غربی آمریکا و کانادا در افزایش دما رکوردزنی کرده به طوری که دمای هوا در آن‌ها، به حدود ۱۵ درجه سانتیگراد بالاتر از حد نرمال این فصل رسیده است. شهرهای خنک‌تر جهان نیز از اثرات جزایر گرمایی در امان نمانده و وضعیتی نابسامان را تجربه کرده اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها، ساکنان بسیاری از کلانشهرهای آمریکایی نظیر پورتلند، تابستانی بی‌سابقه را از حیث گرمای هوا تجربه می‌کنند و دما در محیط اطراف آن‌ها گاهی به بیش از ۴۶ درجه سانتیگراد می‌رسد این در حالی است که مردم در محل سکونت خود، اغلب از سیستم‌های تهویه هوای مناسب و همچنین حمایت‌های زیرساختی دولت محروم هستند و به همین دلیل روزهایی نسبتاً غیر قابل تحمل را پشت سر می‌گذارند. در ایالت میشیگان نیز، سازه‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که مقاومت کافی را در مقابل گرما ندارد و اثرات آن را به شدت بر زندگی مردم تحمیل می‌کند.

گزارشات حاکی است که تا سال ۲۰۵۰ بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان تحت تأثیر خطرات ناشی از گرم شدن کره زمین قرار می‌گیرند که حدود نیمی از آن‌ها، در شهرها سکونت دارند. پیش بینی شده است که در پایان قرن بیست و یکم نیز، مرگ‌های گرمایی در سراسر جهان ترویج خواهد یافت و بحرانی عظیم بر کره خاکی بر جای خواهد گذاشت.

البته پیش از این نیز شهرهای آتن در یونان و احمدآباد هند امواج خطرناک گرما را تجربه کرده و به همین دلیل، از زمان‌های پیش در تلاش برای یافتن راهکارهایی بوده‌اند تا پیامدهای این رویداد طبیعی بر زندگی انسان را به حداقل برسانند. در ادامه به معرفی چند نمونه از استراتژی‌هایی پرداخته می‌شود که توسط مقامات این شهرها برای بهبود زندگی ساکنان از نظر افزایش دما به کار گرفته شده است:

راهکارهای مبارزه با گرمای شهرها

حضور در فضاهای عمومی خنک به جای ماندن در خانه‌های گرم

مقامات شهرهای آتن و احمدآباد به ساکنان خود پیشنهاد می‌کنند در صورتی که از سیستم‌های تهویه هوای مناسب در منازل خود برخوردار نیستند به مکان‌های عمومی خنک نظیر مراکز خرید، کتابخانه‌ها، کلیساها، قطارها یا مراکز اجتماعی بروند و در آنجا، اوقات فراغتشان را زیر باد کولرهای مجهز طی کنند البته شرط لازم برای حضور در این مکان‌های سرد، نزدیکی آن‌ها به محل زندگی مردم، به خصوص افراد دارای ناتوانی جسمی یا کهنسالان است تا این اقشار آسیب‌پذیر بتوانند با ایمنی کامل و بدون حضور دیگری در کنار خود، هر لحظه‌ای از روز را به طی کردن اوقات در این مکان‌ها بپردازند.

علاوه بر این برنامه‌ریزان شهری باید به مرور زمان مسیر عبور شهروندان از خانه تا مکان‌های عمومی خنک را با درختان بپوشانند تا محل عبور آن‌ها را نیز خنک نگه دارند و این افراد را از گرمازدگی زیر آفتاب حفظ کنند.

راهکارهای مبارزه با گرمای شهرها

نصب نرم‌افزارهای راهنما روی تلفن‌های همراه برای آگاه‌سازی از افزایش دما و مسائل مربوط به آن

مردم آتن و دیگر شهرهای یونان، به نرم‌افزارهایی برای تلفن‌های همراه خود دسترسی دارند که علاوه بر اطلاع‌رسانی به آن‌ها از نزدیک‌ترین مکان‌های عمومی خنک، توصیه‌های لازم را برای به حداقل رساندن اثرات گرما در اختیارشان قرار می‌دهد. جالب است بدانید که بعضی از این نرم‌افزارها، مردم را از اثربخشی میزان گرما بر زمان شیمی درمانی یا مصرف دارو آگاه می‌سازد و بهترین زمان را برای این کار به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد.

افزایش سایبان‌های شهری و تسهیل دسترسی به آب در مکان‌های عمومی

دوحه، پایتخت قطر یکی از گرم‌ترین شهرهای کشور به حساب می‌آید که مقامات آن، طی یک دهه اخیر به طور مداوم در پی یافتن استراتژی‌هایی کارآمد برای به حداقل رساندن دمای هوا بوده‌اند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این راستا صورت گرفته، ایجاد سایبان‌های گسترده بر فراز سازه‌های شهر بوده که به پایین آمدن دما کمک زیادی کرده است.

راهکارهای مبارزه با گرمای شهرها

گزارشات حاکی است که ساکنان کیپ‌تاون، پایتخت و دومین شهر بزرگ آفریقای جنوبی، به شدت با مشکل کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند که البته اخیراً، مقامات برای کاهش دمای هوای شهر، دستگاه‌هایی در فضاهای عمومی نصب کرده‌اند که به جای مصرف زیاد آب، مقدار بسیار کمی را در هوا افشانه می‌کند و از این طریق، دمای محیط را خنک نگه می‌دارد.

ایجاد خیابان‌های خنک و بام‌های سبز و روشن

برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان، به ویژه در توکیوی ژاپن، از استراتژی سبزسازی خیابان‌ها برای کاهش دمای هوا بهره گرفته‌اند. در بعضی از شهرهای دیگر نیز، مدیران مردم را به افزایش پوشش‌های سبز گیاهی در محیط اطراف خود، به خصوص پشت‌بام‌ها و دیوارها ترغیب کرده و از آن‌ها خواسته‌اند تا جای ممکن از رنگ‌های بسیار روشن در پوشش سازه‌های خود بهره گیرند. بدیهی است که رنگ سفید نور خورشید را منعکس می‌کند و مانع جذب آن به ساختمان‌ها می‌شود.

راهکارهای مبارزه با گرمای شهرها

کد خبر 505780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.