موج پنجم کرونا شکل گرفته است/تامین برق بیمارستان‌ها از دو پست مختلف

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آخرین آمار تزریق واکسن کرونا و وضعیت ابتلا به کووید ۱۹ در اصفهان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز کلیدری ظهر امروز (چهارشنبه ۱۶ تیرماه) در نشست خبری، اظهار کرد: در چند روز گذشته بیماران سرپایی در اصفهان افزایش چشمگیری داشتیم که این تعداد در روزهای اخیر چهار رقمی هم شد؛ تعداد بیماران بستری نیز در حال حاضر به یک هزار و ۴۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به قرارگیری اصفهان در وضعیت قرمز، افزود: از این هفته تعداد بیمارستان‌های ریفرال کرونا را افزایش دادیم، بیمارستان امین به عنوان بیمارستان مرجع معرفی شده و بیمارستان خورشید نیز از دیروز وارد لیست بیمارستان‌ها شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بیمارستان‌های خیریه و تأمین اجتماعی طی روزهای آینده به بیمارستان‌های کرونایی اضافه خواهد شد، همچنین در حال حاضر ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش تأمین اجتماعی بستری هستند.

فوت هفت هزار بیمار مثبت کرونا

کلیدری با اشاره به خستگی کادر درمان بیمارستان الزهرا، گفت: کادر درمان خسته شدند و شرایط نگران کننده است، کادر درمان با نهایت توان ایستاده‌اند اما شرایط عادلانه نیست و امیدواریم در این موج بیمارستان الزهرا جزو بیمارستان‌های کرونایی نباشد.

وی از بستری ۱۱۲ هزار بیمار در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی از زمان شروع کرونا خبر داد و افزود: از زمان پاندمی کرونا بیش از ۱۱ هزار بیمار فوت شده‌اند که هفت هزار نفر دارای تست مثبت کرونا بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در فروردین ماه بستری روزانه در اصفهان به دو هزار ۸۰۰ بیمار رسید، ادامه داد: از آن زمان هیچ گاه تعداد بیماران از ۸۰۰ نفر کمتر نشد و این در حالی است که در پیک‌های قبل به ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد رسیده بودیم.

وی اضافه کرد: در چند روز اخیر روزانه ۱۰۰ نفر به بیماران بستری اصفهان اضافه شده است، پیش بینی ما افزایش چشمگیر بیماران بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

وضعیت خطرناک شیوع کرونا در اردستان

کلیدری با اشاره به وضعیت خطرناک شیوع کرونا در اردستان گفت: از هر یک هزار نفر ۲۴ بیمار مبتلا به کرونا در این شهرستان شناسایی می‌شود و در کل استان پیش‌بینی ما بستری دو هزار بیمار کرونایی در چند روز آینده است، از این رو به همه شهرستان‌ها اعلام آماده‌باش داده‌ایم که در صورت داشتن یک بیمارستان بخش‌های ویژه و در صورت داشتن دو بیمارستان یک بیمارستان را به عنوان ریفرال کرونا در نظر بگیرند.

وی با پیش‌بینی رقم خوردن مرداد ماهی سخت از لحاظ شیوع کرونا، تاکید کرد: یکی از نگرانی‌های ما افزایش مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا بوده است که با این وجود طی پنج ماه اخیر شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری بودیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در موج سوم تا ۷۰ مرگ را هم تجربه کردیم، گفت: حداکثر فوتی‌های پیک چهارم ۴۰ نفر بوده است و امیدواریم در پیک پنجم نیز چنین شرایطی را داشته باشیم.

تشریح آخرین وضعیت واکسیناسیون

وی در خصوص آخرین آمار واکسیناسیون در اصفهان تصریح کرد: واکسیناسیون از اواخر بهمن ماه آغاز شد و تا به امروز ۲۸۷ هزار نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند؛ همچنین ۱۱۹ هزار نفر نوبت دوم واکسن کرونا را نیز دریافت کرده‌اند.

کلیدری افزود: با احتساب این دو آمار تا به امروز مجموعاً بیش از ۴۰۰ دوز واکسن کرونا در اصفهان تزریق شده است، در همین راستا از جمعیت بالای ۸۰ سال ۶۷ درصد، جمعیت ۷۵ تا ۸۰ سال ۶۹ درصد، ۷۰ تا ۷۵ سال ۶۵ درصد و از جمعیت ۶۵ تا ۷۰ سال نزدیک ۱۲ درصد واکسینه شده‌اند.

وی با بیان اینکه از جامعه‌های هدف واکسیناسیون اگر کسی واکسینه نشده عموماً خودشان مراجعه نکردند، تصریح کرد: تا به امروز ۵.۷ درصد جمعیت تحت پوشش حداقل یک دوز واکسن و از تعداد کل جمعیت تحت پوشش ۲.۳۶ درصد دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ورودی کم واکسن به اصفهان، ادامه داد: این روزها واکسیناسیون در حال انجام است، اما به دلیل اینکه ورودی واکسن قابل قبول نیست آمار واکسیناسیون کاهش یافته و در حالی که اصفهان ظرفیت روزانه تزریق ۱۶ تا ۲۵ هزار تزریق واکسن را دارد واکسن به اندازه کافی تأمین نمی‌شود.

جهش‌های بعدی ویروس در صورت عدم واکسیناسیون با سرعت

وی تاکید کرد: اگر واکسیناسیون با سرعت بالا انجام نشود جهش‌های بعدی ویروس اصفهان را درگیر خواهد کرد و اگر واکسیناسیون افزایش یابد با گردش کمتر ویروس روبه‌رو می‌شویم که این گردش کمتر باعث کاهش مرگ و میر می‌شود، افرادی که حتی دوز اول واکسن را تزریق کردند در صورت ابتلاء تعداد فوتی بسیار کمی داشتند و اگر دو دوز را تزریق کرده باشند ابتلاء هر چند کم وجود داشته اما مرگ و میر نزدیک به صفر بود.

کلیدری با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در اروپا گفت: امروزه دیده می‌شود مسابقات فوتبال در اروپا با تماشاچی برگزار می‌شود یعنی نگرانی از بیماری وجود ندارد و مرگ و میر در کشورهایی مثل انگلستان که در پیک‌های قبلی حتی فوتی چهار رقمی را تجربه کردند بیش از یک ماه است که فوتی یک رقمی یا دو رقمی دارند.

وی با بیان اینکه هر چقدر ایمن سازی گسترده باشد از بروز عوارض بیماری جلوگیری می‌شود، تصریح کرد: ۴.۵ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که ایمنی عمومی نیاز به واکسیناسیون ۶۰ تا ۷۰ درصد دارد و باید حداقل ۲.۵ میلیون نفر را واکسن بزنیم که هنوز خیلی با این رقم فاصله داریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: نگرانی دیگر به جز سفرهای تابستان برگزاری مراسم ایام خاص است که اگر پروتکل رعایت نشود موجب می‌شود موج جدیدی تجربه کنیم، می‌دانیم خانواده‌ها و مردم تحت فشار هستند اما سلامتی مردم اولویت است و همه می‌دانیم هیچ مرگی برای خانواده قابل جبران نیست همانطور که در روزهای اخیر یک مادر باردار در یکی از شهرستان‌ها مرگ را تجربه کرد.

تأمین واکسن برکت نیز به حد کافی نبوده است

وی در پاسخ به تأثیرگذاری واکسیناسیون بر کرونای دلتا با بیان اینکه باید تعداد زیادی در زمان کم واکسینه شود تا با این کار گردش ویروس کاهش پیدا کند، ادامه داد: تا این لحظه ۵۶ هزار نفر از ۵۹ هزار کادر درمان واکسن تزریق کرده‌اند و هشت دوره برای واکسیناسیون کادر درمان اقدام کردیم البته که واکسیناسیون اجباری نبوده و دسته‌ای که واکسن تزریق نکردند به دلیل عدم تمایل خود آنها بوده و اگرچه اصرار به تزریق واکسن داشتیم اما اجباری نبوده و فکر می‌کنم متقاضی کادر درمان برای واکسن وجود دارد ولی واکسن تأمین نمی‌شود. بعضی از این همکاران یک برند خاص واکسن را می‌خواهند و این روزها که سینوفارم وجود دارد آنها تمایل به تزریق اسپوتنیک وی دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: تأمین واکسن برکت نیز به حد کافی نبوده و تا به امروز مجموعاً دو هزار دوز واکسن کوو برکت تزریق شده ولی نگرانی اصلی ما تزریق دوز دوم واکسن‌های خارجی است که باید از همان نوع دوز اول تزریق شود و گویا واردات واکسن به مشکل برخورده در حالی که در فاصله سه هفته تا چهار ماه باید دوز دوم زده شود.

آخرین وضعیت بیمارستان امین

وی با اشاره به وضعیت بیمارستان امین ادامه داد: امین یک بیمارستان در حال گسترش در حال ساخت و ساز است و مقرر شده از ۱۷۰ تا ۱۸۰ تخت بستری به ۴۰۰ تخت برسد و قرار بود پیمانکار با ظرفیت ۴۰۰ تختی بیمارستان را در پایان ۹۹ تحویل دهند و اما تأمین منابع نشده و در حال حاضر حداکثر ۲۵۰ تخت بستری کرونایی در این بیمارستان وجود دارد. و برای تکمیل عملیات عمرانی این بیمارستان قول پایان تیرماه را دادند که بتوانیم از ظرفیت بیشتری استفاده کنیم.

کلیدری گفت: روانپزشکی کودک و نوجوان در این بیمارستان در بخش ایزوله وجود دارد که در شرایط کرونایی نیز این بخش حفظ شد چرا که اگر بسته می‌شد افراد درگیر با آن بی‌پناه می‌شدند ولی این محیط کاملاً ایزوله و همچنان برقرار است.

خدمت پزشکان و متخصصان در مناطق محروم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص خدمت پزشکان و متخصصان در مناطق محروم گفت: گروهی از پزشکان متخصص تحت عنوان عدالت آموزشی به مناطق محروم می‌روند و امروز در استان اصفهان بیش از ۱۰۰ متخصص داریم که به مناطق خاص می‌روند و باید ۱۲ سال در مناطق خاص خدمت کنند.

وی افزود: این از نظر ما و پزشکان قانون عدالت محوری نیست ولی با آن نیاز درمانی مناطق خاص پوشش داده می‌شود ولی گاهاً با یک شرایط خاص در استان روبه رو می‌شویم و اگر متخصص نیاز داشته باشیم باید در دو منطقه فعالیت کند.

کلیدری ادامه داد: حوزه سلامت زمانی ایمن خواهد شد که فعالیت پزشک و متخصص در دو نقطه را به حداقل برسانیم و فعالیت دوگانه و چندگانه را محدود کنیم اما به علت شرایط خاص دیدیم یک متخصص در دو مکان فعالیت دارد و این برای شهرستان‌های هدف خطرات جدی دارد.

وی ادامه داد: دریافتی و کارکرد یک متخصص در شهرستان رقم بسیار ناچیزی است و بعضاً به رقم ۱۰ الی ۱۵ میلیونی می‌رسد که رقمی ناچیز است.

وضعیت قطعی برق در بیمارستان‌ها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تأثیر قطعی برق بر نظام سلامت اصفهان گفت: قطعی برق یک چالش جدی است که همه بیمارستان‌ها در صورت داشتن برق اضطراری و ژنراتور بهره‌برداری می‌شوند و از طرفی دستگاه‌های حساس منبع تغذیه دارند.

وی تاکید کرد: برق بیمارستان از دو پست مختلف تأمین می‌شود که از دو جایگاه باشد که اگر یکی قطع شد دیگری فعال باشد و چرخه قطعی برق همزمان دو پست که تأمین کننده یک بیمارستان‌ها هستند قطع نشود که در اصفهان بیمارستان‌های الزهرا، کاشانی، امین، امام حسین، خورشید، فارابی سیدالشهدا و عیسی بن مریم دارای این سیستم هستند.

کلیدری افزود: تعداد زیادی بیمارستان‌ها تک منبع هستند و بیمارستان‌های تک منبعه با کمک مدیریت بحران دو منبعه می‌شوند اما تا امروز به دلیل وجود دو منبع و ژنراتور مشکل جدی نداشتیم.

وی با بیان اینکه منابع مالی بیمارستان‌ها به دلیل کووید ۱۹ ضربه خورده است، ادامه داد: ترازهای مالی مثبت و متعادل منفی شده ولی با این وجود ما همچنان از بیمارستان‌ها حمایت می‌کنیم و اکسیژن، دستگاه ونتیلاتور، تخت بستری و تخت آی سی یو را تأمین کردیم و فعلاً شرایط مالی مدیریت شده اما همچنان نیروی انسانی شرایط مطلوبی ندارند البته در حوزه پرستاری خوب عمل شده البته که در این حوزه در بیمارستان‌های خصوصی و خیریه حقوق‌ها افزایش پیدا نکرده و این موضوع همکاران ما را به سمت مراکز دولتی سوق داده است.

وی تاکید کرد: طبق قولی که دادیم تعداد تخت‌ها را به هفت هزار و ۸۰۰ رساندیم و این رقم طی امسال و سال آینده به نزدیک ۱۰ هزار تخت خواهد رسید.

کلیدری در پاسخ به اینکه اصفهان تا پایان سال درگیر چند موج دیگر کرونا خواهد شد، گفت: این موضوع قابل پیش بینی نیست ولی اگر با این روال پیش برویم حداقل دو موج دیگر در سال تجربه می‌کنیم که یکی اوایل فصل سرد و دیگری در دی و بهمن ماه خواهد بود که البته اینها در صورت عدم انجام واکسیناسیون عمومی است.

وی افزود: در حال حاضر شش یا هفت نوع واکسن کووید در کشور تولید شده اما اینها قابل دسترس نیست و از طرف دیگر در فضای رقابتی دنیا به راحتی واکسن به کشوری نمی‌دهند و شرایط تحریم هم شرایط را سخت‌تر کرده است و حتی در کشورهای دوست هم خیلی این اتفاق افتاد برای مثال هندی‌ها قرار بود بخشی از واکسن را تأمین کنند ولی به جز یک محوله دیگر واکسنی داده نشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه قول‌های متعددی در حوزه واکسن ایرانی داده شده، اضافه کرد: یک میلیون دوز واکسن کوو برکت در کشور به دلایلی از دست رفته است و وعده داده شده تا پایان شهریور ۱۰ میلیون دوز تزریق شود که حداقل شش تا هفت درصد آن برای اصفهان است ولی اینها همه منوط به تأمین واکسن است.

وی ادامه داد: واکسیناسیون از آن جهت مهم است که شیوع کرونا آموزش جامعه را آسیب زده و مدارس نیز آسیب جدی دیدند و عوارض آموزش مجازی مشهود است این در حالی است که در کشورهای اطراف ما پروتکل‌های آزادسازی در حال انجام است.

کلیدری تصریح کرد: واکسیناسیون ابتلای جدی و مرگ و میر را در بین گروه‌های هدف کاهش داد و بعد از شروع واکسیناسیون بین کادر درمان فوت بر اثر کرونا نداشتیم و ابتلای منجر به بستری در موج چهارم در کادر درمان به شکل واضحی کم شد.

وی در خصوص اعمال محدودیت‌ها با توجه به قرمز شدن اصفهان گفت: مشاغل سطح دو، سه و چهار از امروز محدودیت دارند و محدودیت سفر نیز اعمال می‌شود و ساعت کاری ادارت ساعت کاری فعال کاهش پیدا کرد.

تزریق واکسن به افراد خانواده برخی افراد مورد تأیید ما نیست

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه با سوش جدیدی از ویروس پتاسیم دار روبه رو شدیم، گفت: بروز جدی بیماری را تجربه کردیم و موج جدیدی شکل گرفته است و سوش دلتا در حال افزایش است.

وی در پاسخ به ابهامات تزریق واکسن به افراد خاص و بدون نوبت، تصریح کرد: اطلاعی از گم شدن واکسن‌ها ندارم ولی از دور شاهدم فشارهایی را برای تزریق واکسن به برخی افراد خاص تحمل می‌کنند اما تلاش می‌کنیم برنامه‌های مصوب کشوری را پیگیری کنیم.

کلیدری ادامه داد: در بیمارستان امین نیز سخت گیری در مورد تزریق واکسن به افراد انجام شده ولی به دلیل اینکه این بیمارستان درگیر ساخت و ساز است و به محض اینکه بحث کرونا می‌شد کارگران و پیمانکاران از بیمارستان می‌رفتند لازم بود افراد درگیر پروژه واکسینه شوند تا گرفتاری ایجاد نشوند و مدیریت این موضوع به بیمارستان داده شد و کارگران آن پروژه واکسن زدند.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن به افراد خانواده برخی افراد مورد تأیید ما نیست، اضافه کرد: اگر مواردی بوده جلسه تشکیل شده و افراد به مراجع قضائی از جمله دادستانی معرفی شدند و از اطلاعات و گزارش‌های از این دست استقبال می‌کنیم زیرا این کارها درست نیست و باید شرایط متعادل دیده شود و هیچ فردی نسبت به دیگری برتر نیست.

کد خبر 505710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.