۲ تکه از یک نگین

«سنخیت» زیاد میان اصفهان و سمرقند و تعمیق هنر و فرهنگ اسلامی بهانه خواهرخواندگی این دو شهر شده تا بده بسان فرهنگی اقتصادی این دو تکه از یک نگین، بیش از گذشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شعر و ادب فارسی را بخوانید تا دلبری اصفهان و سمرقند را در کنار یکدیگر بشنوید و به سمرقند سفر کنید تا سیمای میدان نقش جهان اصفهان را در «ریگستان»، مسجد شیخ لطف الله را در «مدرسه شیردار» و مسجد جامع را در «الغ بیگ» ببینید. هنر معرق و کاشی کاری سوغات اصفهان به سمرقند است یا بالعکس تفاوتی نمی‌کند، مهم همین نگین هنر و فرهنگ تمدن ایرانی است که در صنع بشری مردم هر دو شهر تمدن‌ساز اسلامی نمود کرده و میان دو شهر اصفهان و سمرقند، دو تکه شده تا خبر از پیوستگی و سنخیتی دهد که به هر چشمی عیان و بر هر زبانی شهره می‌شود.

اواخر سال ۹۷ بود که رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان در سفر به اصفهان، مثل آنکه در خانه باشد، به سیمای اصفهان نگاه کرد و گفت: ظرفیت‌های بسیاری برای عقد پیمان خواهرخواندگی و توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی بین اصفهان و شهرهای ازبکستان از جمله سمرقند وجود دارد.

همین ظرفیت‌ها، شباهت‌ها و سنخیت‌ها بود که آغاز راه خواهرخواندگی میان اصفهان و سمرقند شد؛ راهی که چند روز پیش به مرحله عقد قرارداد میان شهرداران دو شهر رسید. البته دست سرد کرونا مانع شد تا هردو شهردار پای یک میز بنشینند اما از راه دور و ارتباط تصویری قرارداد خواهرخواندگی امضا شد تا دیپلماسی شهری، مسافت جغرافیایی را کوتاه کند.

۲ تکه از یک نگین

خواهرخواندگی با شهرهایی در شأن اصفهان

علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از گام اخیر کلانشهر اصفهان در ارتقای «دیپلماسی شهری» و نگاه به «سنخیت» میان اصفهان و سمرقند وام می‌گیرد و معتقد است که خواهرخواندگی یک اقدام متعالی و پیشرفته است که با هدایت درست می‌تواند منجر به تحکیم ارتباطات میان شهرهایی شود که براساس سنخیت با یکدیگر عقد خواهرخواندگی بسته‌اند.

او با بیان اینکه انعقاد قراردادهای خواهرخواندگی از زمان عظیمیان شهردار اسبق اصفهان آغاز و در هر دوره با قوت بیشتری ادامه پیدا کرده است، می‌گوید: یک اصل فلسفی وجود دارد که می‌گوید علت پیوستگی هر چیزی با چیز دیگر سنخیت داشتن آن‌ها است و اگر قرار باشد در سایه قراردادهای خواهرخواندگی با شهرهای دیگر پیوستگی داشته باشیم، اولین کاری که باید انجام شود، شمارش این سنخیت‌ها است.

نصراصفهانی می‌افزاید: این موضوع نیز باید در نظر گرفته شود که شهری که انتخاب می‌شود تا چه اندازه در شأن و جایگاه اصفهان است؛ شهرهایی که در این سال‌ها به عنوان خواهر خوانده اصفهان انتخاب شدند این دو ویژگی را داشته‌اند و در عقد قراردادهای اخیر نیز اگر نگاه کنید، هم‌سنخیتی و هم‌جایگاهی میان اصفهان و شهرهای خواهرخوانده را می‌بینید.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: دو سال از دوره پنجم شورای شهر را درگیر کرونا بودیم که یکی از تبعات منفی این بحران، قطع امکان ارتباط مؤثر میان اصفهان و شهرهای خواهرخوانده بود و شرایط رفت و آمد و سفر به دو شهر فراهم نشد با این حال برقراری ارتباطات ویدئویی میان شهردار اصفهان و این شهرها بخشی از نبود این ارتباط حضوری را جبران کرد و سعی شد گاهی با مکالمات و گاهی با مکاتبات، ارتباطات بین‌الملل شهرداری با خواهرخوانده‌های اصفهان پابرجا بماند.

او با بیان اینکه خواهرخواندگی یک شهر از ایران با شهرهای دنیا می‌تواند ارتباط کشور را با کشورهای دیگر تحکیم ببخشد، ادامه می‌دهد: یقیناً ابزار دیپلماسی حتی در وسعت شهری، ابزاری پیشرو برای کشور است و می‌تواند گره‌گشای مشکلات زیادی باشد زیرا مبنای این دیپلماسی شناخت بیشتر
از یک شهر به عنوان نماینده کشور است و می‌تواند سبب شکل‌گیری قضاوت‌های درست درباره کشور شود.

۲ تکه از یک نگین

بهبود چهره بین‌المللی ایران با تقویت دیپلماسی شهری

نصراصفهانی می‌گوید: متأسفانه ذهنیت‌های منفی زیادی درباره ایران براساس تبلیغات، قضاوت‌ها و شایعات در سطح جهانی درست شده است که دیپلماسی شهری و تعمیق روابط اصفهان و دیگر شهرها با کشورهای دنیا می‌تواند این قضاوت را به دیدگاه‌های مثبت تبدیل کند؛ بدین سبب امیدواریم بتوانیم از این قابلیت به نفع جمهوری اسلامی استفاده کنیم.

او تصریح می‌کند: اصفهان جایگاهی دارد که هیچ شهری درخواست این شهر را برای انعقاد خواهرخواندگی پس نمی‌زند و از آنجایی که پیشتر اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بود و اکنون متصف به پایتختی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، می‌توان از ظرفیت ایجاد شده میان اصفهان و شهرهای خواهرخوانده مسلمان به عنوان یک فرصت برای نشان دادن پایتختی اصفهان در جهان اسلام استفاده کرد.

نصراصفهانی تاکید می‌کند: نمی‌خواهیم خواهرخواندگی را به چند شهر اسلامی محدود کنیم اما در کنار مأموریت کلی‌تری که حوزه خواهرخواندگی دارد، باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد زیرا در بسیاری از شهرهای جهان اسلام مزایایی وجود دارد که به اصفهان کمک خواهد کرد؛ پیشتر خواهرخواندگی با لاهور پاکستان و کوالالامپور مالزی و اخیراً سمرقند ازبکستان و حیدرآباد هند، می‌تواند فرصت بزرگی برای اصفهان به عنوان یک شهر اسلامی باشد.

او اضافه می‌کند: اگر اصفهان برای همکاری در عرصه بین‌المللی میان شهرهای اسلامی اعلام آماده کند، یقیناً دیگر شهرها نیز استقبال خواهند کرد زیرا این شهر پیشینه و فرهنگ کهنی دارد و هر شهری افتخار خود می‌داند که با اصفهان خواهرخوانده باشد.

هم‌پیوندی فرزند خواهرخواندگی

نصراصفهانی می‌گوید: طرح دیگری که شهرداری اصفهان در این دوره آن را آغاز کرد و برگرفته از همین خواهرخواندگی‌ها بود، طرح هم‌پیوندی است که همان ارتباطات را این‌بار میان شهرهای کشور دنبال می‌کند و در آن سعی می‌شود با شهرهایی که هم‌سنخ هستیم، هم‌پیوندی داشته باشیم. مطلع هم‌پیوندی اصفهان با دیگر شهرها «بنت» در سیستان و بلوچستان بود و احتمالاً شهر همدان دومین شهری است که با اصفهان قرارداد هم‌پیوندی امضا می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه می‌کند: اصفهان در چهار سال گذشته با شهرهایی همچون شیراز و تبریز مراودات فرهنگی خوبی داشته و شب فرهنگی اصفهان در تبریز اجرا شد که تمام این اقدامات می‌تواند در تحکیم ارتباطات مؤثر میان شهرهای کشور و هم‌افزایی میان آن‌ها مؤثر باشد.

۲ تکه از یک نگین

شباهت فرهنگی و مذهبی میان اصفهان و سمرقند

فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز می‌گوید: در این چهار سال معضلات اقتصادی و محدودیت‌های مربوط به بحران کرونا موانع زیادی برای گسترش روابط بین‌المللی اصفهان ایجاد کرد که اگر این شرایط نبود، یقیناً می‌توانستیم بهتر از این فرصت بهره ببریم با این حال سعی کردیم تعداد تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی افزایش پیدا کرده و رابطه با این شهرها بار دیگر احیا شود.

او با بیان اینکه همین رویکرد سبب انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی میان اصفهان و سمرقند شد، می‌گوید: سمرقند یکی از شهرهایی است که از لحاظ فرهنگی و مذهبی شباهت زیادی با اصفهان دارد و جمعیت مسلمان و آثار تاریخی آن موید این موضوع است بنابراین در کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورا تصمیم بر این شد تا با انعقاد قرارداد خواهرخواندگی بتوانیم ارتباطات خوبی با یکدیگر داشته باشیم.

روشن اضافه می‌کند: همخوانی میان اصفهان و سمرقند از لحاظ جمعیت و وسعت، داشتن ذخیره فرهنگی و فرهیختگان زیاد دلیل این خواهرخواندگی بود و امیدواریم با انعقاد این قرارداد بتوانیم در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ارتباطات بیشتری داشته باشیم.

زیرساخت فرهنگی مشترک، تعاملات شهرها را تسهیل می‌کند

او ادامه می‌دهد: وقتی برای مراودات میان شهرها یک گروه اقتصادی یا فرهنگی به یکی از دو شهر خواهرخوانده فرستاده شود، زیرساخت فرهنگی مشترک، تعامل بهتری را برقرار می‌کند و همین رویکرد باعث شد تا کمیسیون فرهنگی علاوه بر انعقاد قرارداد خواهرخواندگی با سمرقند، با خواهرخواندگی میان اصفهان و پورتو پرتغال و حیدرآباد نیز موافقت کند البته این قراردادها زمانی ارزش واقعی خود را پیدا می‌کند که بتوانیم تعاملات موثرتری داشته باشیم.

روشن می‌افزاید: وقتی دو نفر حتی خواهر و برادر خونی هم باشند اما ارتباط مؤثری باهم نداشته باشند، این نسبت آن‌ها سودی برایشان ندارد؛ شهرها نیز به همین شکل هستند و وقتی دو شهر باهم خواهرخوانده می‌شوند باید با برگزاری رویداد، همایش و نمایشگاه مشترک، بتوانند از فرصت‌هایی که این خواهرخواندگی برایشان ایجاد کرده استفاده کنند.

او می‌گوید: با این تعریف، خواهرخواندگی میان دو شهر ارزش بالایی دارد اما پیگیری مداوم می‌خواهد تا بخش خصوصی از ظرفیت‌های آن اطلاع داشته باشد؛ به عبارتی اگرچه تفاهم‌نامه میان شهرداری دو شهر بسته می‌شود، اما شرایطی را فراهم می‌کند که طبقه خلاق، هنرمند و نخبه بتوانند در ارتباط میان دو شهر درگیر شده و بهره کافی را ببرند

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به لزوم توجه به تبادلات فرهنگی میان دو شهر سمرقند و اصفهان، می‌افزاید: برگزاری شب اصفهان و سمرقند و نامگذاری همسو می‌تواند برای استفاده بخش خصوصی از ظرفیت‌های فرهنگی میان دو شهر مؤثر باشد که باید مدیریت شهری آن را تحقق بخشد.

گزارش از علی یگانه‌نسب، خبرنگار شهری ایمنا

کد خبر 505632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.