چهارباغ، اصفهان را شهر ۲۴ ساعته می‌کند/ اقدامات بنیادین شهرداری در حوزه فرهنگی

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر محدودیت‌های کرونایی وجود نداشت پروژه چهارباغ که تنها مختص اصفهان هم نبوده و جهانی است، می‌توانست بخشی از اصفهان را یک شهر ۲۴ ساعته زنده کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر برشان در یک گفت‌وگوی رادیویی در توضیح اقدامات بنیادی شهرداری اصفهان در چهار سال گذشته اظهار کرد: کارهای بنیادین می‌تواند در چهارچوب برنامه‌های مختلفی بگنجد. در برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی مهمترین موضوع، بحث گردشگری و ارتباط با دنیا است که اصفهان بهترین ظرفیت را در این رابطه دارد.

وی افزود: کارهای خوبی در زمینه گردشگری شروع شد که با شیوع بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن مواجه شدیم اما پیش بینی‌ها و و برنامه‌های اصفهان ۲۰۲۰ و سایر برنامه‌هایی که برای توسعه گردشگری با توجه به ظرفیتی که کلانشهر اصفهان دارد و زبانزد دنیا است، انجام شد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه این اقدام هم منتج به درآمد پایدار شهری و هم مراوده با شهرهای جهان و تعامل سازنده با آن‌ها خواهد بود، تصریح کرد: تمام کارهایی که سبب رونق اقتصادی، تعامل جهانی و درآمد پایدار شود، اقدام بنیادین محسوب می‌شود. چند روز آینده اصفهان میزبان نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی است که ثمره همین اقدامات بنیادین مدیریت شهری محسوب می‌شود.

وی افزود: از نمونه اقدامات انجام شده در بحث ترافیک و زیست بهتر شهروندان می‌توان به عملیات پروژه رینگ سوم ترافیکی شهر اشاره کرد که اگر در گذشته این پروژه ایجاد نمی‌شد معلوم نبود چه بلایی سر ترافیک شهر می‌آید. اگر بزرگراه‌هایی که امروز می‌بینیم، به این شکل ایجاد نشده و از دوره اول مدیریت شهری به عنوان یک کار بنیادی به آن نگاه نمی‌شد امروز شاهد مشکلات اساسی بودیم.

عضو شورای اسلامی شهر خاطر نشان کرد: با همه تنگناها، تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی و معضلات ناشی از آن چون اعتقاد و باور بر انجام کار بنیادین بود جرأت و جسارت ورود به پروژه حفاظتی رینگ چهارم شهر را پیدا کردیم.

وی ادامه داد: طول حلقه چهارم حفاظتی ۷۶ کیلومتر است که بیش از نیمی از آن در حوزه کلانشهر اصفهان است. شهرداری و شورای شهر با جرأت و اعتقاد و عزم راسخ وارد این موضوع شدند. تقاطع پل‌های آفتاب، خیابان‌های تابان و آسمان و تقاطع‌های غیر همسطح شهید سلیمانی و مسیرهای آزاد شده در طی این جریان که در اختیار شهروندان قرار گرفته است از جمله این اقدامات بنیادین محسوب می‌شود.

برشان افزود: چیزی که امروز اهمیت دارد این است که منتخبان دوره ششم مدیریت شهری و همچنین منتخبان در شهرهای اطراف مانند برخوار، دولت آباد، گز، شهرابریشم و نجف آباد که با رینگ چهارم در ارتباط هستند، همان طور که دوره اول شورای اسلامی شهر رینگ سوم و دوره پنجم رینگ چهارم را بر اساس برنامه زمانبندی شده در اولویت اساسی قرار داد، کار را با جدیت دنبال کنند زیرا انجام آن سبب می‌شود که خودروهای سنگین به داخل شهر نیایند و در نتیجه ترافیک روان تر، شهر برای مردم زیست پذیر تر و استفاده از آن مطلوب‌تر شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پیاده‌روسازی چهارباغ و مسیرهای منتهی به آن اکنون نیز با جدیت دنبال می‌شود، اظهار کرد: اگر محدودیت‌های کرونایی وجود نداشت پروژه چهارباغ که تنها مختص اصفهان هم نبوده و جهانی است، می‌توانست بخشی از اصفهان را یک شهر ۲۴ ساعته زنده کند. پروژه چهارباغ یک کار بنیادین خواهد بود که در نهایت با توسعه گردشگری و ارتباطات و تبدیل شدن به یک منظر فرهنگی، شاد زیستی مردم را رقم خواهد زد و هرکسی با کمترین هزینه می‌تواند از آن استفاده کند.

سازمان‌های شهرداری می‌توانند روی درآمد پایدار حساب کنند

وی در خصوص درآمد پایدار و اهمیت آن برای شهرداری‌ها و اختصاص منابع به بخش‌ها از محل درآمد شهرداری حاصل از عوارض اظهار کرد: پنج درصد عوارض زیربنایی و پذیره نویسی برای سازمان آتش نشانی اختصاص پیدا کرده است. سازمان پارک‌ها و فضای سبز که مسئولیت سنگینی برای حفظ شادابی و زیبایی شهر دارد ۱۰ درصد عوارض زیربنایی و پذیره نویسی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: برای سازمان قطار شهری سه درصد از عوارض تراکم پروانه‌های ساختمانی و ۵۰ درصد عوارض نوسازی مصوب شده است. در جهت درآمد پایدار برای سازمان قطار شهری، از طریق مشارکت دولتی، اوراق مشارکتی اخذ می‌شود که ۵۰ درصد بازپرداخت آن به عهده دولت و ۵۰ درصد به عهده شهرداری است تا با توجه به هزینه سنگینی که قطار شهری و مترو دارد، توسعه و بهره برداری از مترو محقق شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر با بیان اینکه بودجه سازمان زیباسازی که وظیفه آراستگی و زیبایی شهر را به عهده دارد از عوارض نصب دکل‌های مخابراتی در سطح شهر تأمین می‌شود، تصریح کرد: منطقه ناژوان ریه شهر اصفهان است اما نزدیک به ۲۰ سال در مدیریت فضای سبز آن به نحو مطلوبی عمل نشده بود از این رو عوارض توسعه فضای سبز و اکسیژن را در جهت توسعه آن قرار دادیم.

وی ادامه داد: امروز این اطمینان خاطر را داریم که در آن بخش از درآمد شهرداری که از تراکم ساختمانی، عوارض ساختمان‌ها و پذیره نویسی‌ها کسب می‌کند سهم سازمان‌هایی که وظیفه خدمت رسانی به مردم را دارند تضمین شده است و می‌توانند روی آن حساب کنند.

برشان در یک تعریف جامع و مختصر از درآمدهای پایدار گفت: درآمد پایدار یک تعریف مشخص از نگاه علمی و یک تعریف نیز در مجموعه شهرداری دارد. شهرداری‌ها متهم به شهر فروشی و تراکم فروشی برای تأمین درآمد پایدار هستند اما این درآمدها که برای سازمان‌های شهرداری تعریف شده است، اساساً در طبقه درآمد پایدار قرار نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه درآمد پایدار را در منابع درآمدی باید جست و جو کرد، افزود: به عنوان مثال اگر پروژه‌های متعددی در سطح شهر باشد و توجیه اقتصادی نیز داشته باشد باید از طریق مشارکت و جذب سرمایه‌های مردمی برای کسب آن گام برداریم. در این صورت این درآمد پایدار هم از طریق تراکم فروشی و شهر فروشی به دست نیامده، هم بر مبنای طرح تفصیلی و جامع شهری بوده و هم در راستای اهداف شهر تحقق یافته است.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر ادامه داد: در دوره پنجم مدیریت شهری بحث گسترش پروژه‌های مشارکتی را پیگیری کردیم و عملاً بسیاری از پروژه‌هایی که اکنون در سطح شهر داریم؛ اعم از پارکینگ‌ها، مراکز اداری، تجاری و حتی مراکز فرهنگی و خدماتی در رده پروژه‌های مشارکتی قرار گرفته است.

سازمان سرمایه‌گذاری‌های شهرداری آماده جذب مشارکت‌های مردمی است

برشان در خصوص مشارکت مردم و بخش خصوصی در پروژه‌های عمران شهری گفت: سازمان سرمایه‌گذاری‌های شهرداری، برای امر جذب مشارکت‌های مردمی ایجاد شده است که مردم علاقه مند با هر سرمایه قابل قبولی می‌توانند با مراجعه حضوری و یا سایت سازمان در پروژه‌های مختلف و متنوع از جمله پارکینگ‌ها، پروژه‌های فرهنگی، ورزشی و حتی بسیاری از پروژه‌های عمرانی که توجیه اقتصادی هم دارد، شرکت کنند.

وی ادامه داد: از همه شهروندانی که مایل به سرمایه گذاری هستند و می‌خواهند سرمایه گذاری آن‌ها توجیه اقتصادی نیز داشته باشد دعوت می‌کنیم از هر نوع بستر آماده در شهرداری استفاده کنند زیرا توسعه بهتر شهر و خدمات بیشتر بدون درآمدهای پایدار و بدون انجام کارهای بنیادی و مشارکتی به طور کامل و مطلوب محقق نخواهد شد. هیچ پروژه مشارکتی که برای مردم توجیه اقتصادی نداشته باشد وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر در پاسخ به زمینه‌های نیاز به مشارکت مردم گفت: در تمامی زمینه‌ها احساس نیاز به مشارکت‌های مردمی وجود دارد و بر مبنای ضرورت‌های پیش آمده و اولویت‌های بودجه جاری مشخص خواهد شد. افق بودجه تا سال ۱۴۰۵ مشخص می‌کند کدام پروژه‌ها بر مبنای جذب سرمایه گذاری ملی و کدام بر مبنای جذب سرمایه‌های مشارکتی مردم است که همه مدون و برنامه‌ریزی شده هستند و آگاهی از این پروژه‌ها به سهولت در دسترس همه آحاد و اقشار جامعه است.

وی با بیان اینکه شهروندان باید مطالبه گر بوده و خود را جزئی از پیکره شهر بدانند، اظهار کرد: شهر یک موجود زنده است و شهری مطلوب است که زیست پذیرتر، به دور از آلاینده‌ها و شاداب باشد و این محقق نخواهد شد مگر با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی اداره کنندگان شهر که شهردار و شورای شهر نیز جزئی از پیکره آن هستند.

کد خبر 505626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.