عیدی: جایزه ادبی جمالزاده باید یک رهیافت استراتژیک برای اصفهان باشد

معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: اگر بخواهیم جهان شهر اصفهان را روایت کنیم، باید روایت و داستان اصفهان را به اندازه جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، بر سر زبان‌ها بیندازیم و تکرار کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی شامگاه گذشته (دوشنبه) ر مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه ملی جمالزاده، در خصوص ورود شهرداری به برگزاری جشنواره‌ها و جوایز ادبی مانند جشنواره ادبی جمالزاده، اظهار کرد: باید بدانیم پرداختن به مسائل فرهنگی و ادبی یکی از وظایف شهرداری‌ها است، سه وظیفه در بخش کلیات از جمله آموزش مهارت‌های بلدی، تکثیر معارف و سلامت از سال ۱۳۲۵ هجری قمری بر عهده شهرداری بوده است.

وی ادامه داد: در دوره‌هایی توجه به فرهنگ مغفول ماند و یا فرهنگ باید چالش‌های ناشی از توسعه را توجیه و حل می‌کرد و در واقع نگاهی ابزار گونه به فرهنگ وجود داشت، اما امروزه در شهرها توسعه پایدار با نگاه محوری به فرهنگ ممکن است، بنابراین اینکه شهرها بتوانند روایت جدید تولید کنند، خلاقیت فرهنگی و هنری در آن‌ها نمود پیدا می‌کند و قطعاً این موضوع اساس و پایه توسعه پایدار شهری است.

تأثیر داستان در اعتلای فرهنگ شهری

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به تأثیر داستان در اعتلای فرهنگ شهری، خاطرنشان کرد: فرایندهای نااندیشیده توسعه شهری باعث شده در کشور ما و کشورهایی که از جنس ما هستند، ایده‌ای با عنوان ترومای فرهنگی بروز و ظهور یابد و جراحت‌های فرهنگی بر بدنه شهر ایجاد شود.

وی تصریح کرد: ترومای فرهنگی ناشی از پاد روایت‌ها و پاد فرهنگ‌هایی است که در شهرهای ما تولید می‌شود، اگر شهری روایت‌های خود را نداند و نخواند، قطعاً نمی‌تواند در جهان پر گفت‌وگوی امروز حرفی برای گفتن داشته باشد.

عیدی افزود: در دیپلماسی شهری یکی از بنیان‌های اساسی در فرایند ارتباطات میان فرهنگی این است که روایات و داستان خود را به زیباترین و خلاقانه‌ترین شکل ممکن بیان کنید، در حوزه جهانی شدن نیز یک برش تخصصی وجود دارد که بر اساس آن شهرهایی در جهان می‌توانند از هویت خود استفاده کنند که بتوانند بومی باشند.

وی با بیان اینکه ادبیات، ظرفیت در خود زیستن و به دیگری نگریستن را ایجاد می‌کند، افزود: نتایج و برکات بخش داستان اصفهان را به طور کیفی مشاهده می‌کنیم و قطعاً میزان علایق مردم به شهر بیشتر خواهد شد و وقتی این اتفاق بیفتد، مشارکت مردم در امور شهر نیز بیشتر خواهد شد.

ایجاد خیزش فرهنگی با تداوم جایزه ادبی جمالزاده

معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: جمالزاده یک روایت شنیدنی و خواندنی است و رویدادی تحت این عنوان می‌تواند آغازگر فرایندی روایی برای یک شهر باشد، انتظار می‌رود رویداد جایزه ادبی جمالزاده یک رهیافت استراتژیک برای امور فرهنگی شهر شود، اگر بخواهیم جهان شهر اصفهان را روایت کنیم، باید روایت و داستان اصفهان را به اندازه جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، بر سر زبان‌ها بیندازیم و تکرار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه جایزه ملی جمالزاده می‌تواند کانون میان فرهنگی اصفهان را که روزگاری به اعتبار جهانی اصفهان انجامید باز تولید کند، افزود: داشتن نگاه رهیافت استراتژیک به این جشنواره ضامن بقای آن است.

عیدی تصریح کرد: روایت‌هایی که در این جشنواره بیان می‌شود، کمک می‌کند که تفاوت‌ها به مشارکت بیانجامد و تفاهم بر سر تفاوت‌ها شکل بگیرد. تلاش برای نهادینه شدن این جشنواره موجب خیزش فرهنگی و خلاقیت‌های متنوعی می‌شود که روزگاری شهر اصفهان شاهد پدیده‌ای به نام "پدیداری ثبت‌های مختلف" شده است و مهم است که روایت‌ها فراتر از مرزهای جغرافیایی شهر اصفهان گفته و شنیده شود. امیدوارم این جشنواره تداوم یابد.

کد خبر 505354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.