آغاز رهاسازی آب از کرخه به هورالعظیم/حقابه تالاب کامل تامین نمی‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در حال حاضر تالاب دچار تنش آبی شده اما هنوز دچار بحران آبی که منجر به تلفات گسترده ماهی‌ها شود، نشده‌ایم.

به گزارش ایمنا، محمدجواد اشرفی، با اشاره به خشکی تالاب هورالعظیم و تلف شدن ماهی‌های هویزه، اظهار کرد: این ماهی‌ها در بخش عراقی تالاب هورالعظیم بوده‌اند. حقابه تالاب هورالعظیم به اندازه نیاز آبی آن تأمین نمی‌شود و به خاطر شرایط کمبود بارندگی که در سال آبی گذشته و امسال داشتیم امکان این که حقابه تالاب به طور کامل تأمین شود، وجود نداشت.

اشرفی افزود: اما ما فشارهایی را برای گرفتن حقاً به وارد کردیم تا این حق رعایت شود، در حال حاضر تالاب دچار تنش آبی شده، اما هنوز دچار بحران آبی که منجر به اتلاف گسترده ماهی‌ها شود، نشده است، ولی خیلی سریع باید به تالاب آب تزریق شود تا به بحران نرسیم که این اتفاق صورت گرفته و چرخه رهاسازی از سد کرخه شروع شد که تا به تالاب برسد، چهار روز در مسیر است. تا پایان شهریور باید چند بار دیگر رهاسازی انجام شود تا حداقل بحران زیست محیطی برای آبزیان به وجود نیاید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تأثیر خشکسالی بر اقلیم منطقه، افزود: باید برای هواگیری و اکسیژن رسانی آب وارد تالاب شود و اگر آبی وارد نشود شوری آب افزایش پیدا می‌کند که باعث تلف شدن آبزیان منطقه می‌شود، البته به نظر ما علت این مقدار از تلفات ماهی‌ها شاید این باشد که چند روز پیش در بخش صفر مرزی در سمت عراق آتش سوزی شده بود و ماهی‌ها برای بقای خود به این سمت حرکت کردند. البته اساساً خشک شدن بخشی از تالاب‌ها در تابستان در همه جای دنیا طبیعی است.

وی در مورد تلف شدن گاومیش‌ها به دلیل خشکی تالاب، گفت: تاکید می‌کنم که در صورت عدم بررسی تالاب، دچار بحران آب می‌شویم و هیچ گزارشی از صاحبان احشام به فرمانداری و ادارات کشاورزی نداشتیم که از تلف شدن گاوی خبر دهند، اما بر اساس بررسی یک گاو، آن هم احتمالاً به دلیل کم آبی تالاب تلف شده است.

منبع: ایسنا
کد خبر 505228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.