نگاه به حاشیه شهر مشهد از کالبدی به اجتماعی، اقتصادی و شهرسازی تغییر کرد

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: نوع نگاه به این موضوع را از کالبدی و مقاوم سازی، به نگاه اجتماعی، اقتصادی و شهرسازی تغییر دادیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد نوروزی امروز (دوشنبه) در یکصد و سی و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با تبریک روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بیان این که مهمترین سرمایه‌ای که اعضای منتخب شورا دارند مشارکت مردم است، اظهار کرد: بهره‌گیری از این مشارکت اجتماعی در کنار بهره‌گیری از تجارب نخبگان و متخصصانی که سال‌ها تجربه داشته‌اند ضروری است. مردمی بودن شوراها توانسته شرایطی را رقم بزند که بازده کار شوراها بسیار موفق‌تر از تشکیل شوراها باشد.

وی افزود: مهمترین تهدید برای شوراها این است که بعضی احساس کنند با انتخاب یا انتصاب در پست‌های مدیریتی یا شوراها، بی نیاز از تجارب دیگران و علم روز در این حوزه می‌شوند و شناختن شهر و شهرداری به آسانی اتفاق می‌افتد اما همگی ما و مسئولان در دوره‌های قبل معترف به این موضوع هستیم که آن چه که فکر می‌کردیم از شهرداری می‌شناسیم، نبود و همیشه باید به آن با دید نو نگاه کرد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: خدا را شاکرم که در این دوره چهار ساله مدیریت شهری، توفیقات خوبی به دست آوردیم و علی رغم این که شهرداری را در شرایط نامناسب و در دوره رکود تحویل گرفتیم همچنین شرایطی را که شیوع کرونا در کشور حاکم کرد، پشت سر گذاشتیم، کارنامه بسیار موفق و پر ثمری بر جا گذاشتیم.

وی در خصوص موضوع مناطق پیرامونی شهر مشهد گفت: نوع نگاه به این موضوع را از کالبدی و مقاوم سازی، به نگاه اجتماعی، اقتصادی و شهرسازی تغییر دادیم. ۴۱ دفتر تسهیلگری در بافت‌های فرسوده و مناطق پیرامونی شهر توانسته است امیدها را در مردم زنده کند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از مجموع هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در حوزه قطار شهری از ابتدای شکل‌گیری تا کنون، پنج هزار میلیارد تومان آن در این دوره از مدیریت شهری هزینه و پرداخت شده است.

وی با اشاره به تغییر رویکردی که در این دوره‌، در حوزه فضای سبز و اصلاح پیاده روها اتفاق افتاد، افزود: نگاه را از ابرپروژه‌ها به پروژه‌های کوچک و مردمی بر مبنای پاسخگویی برگرداندیم و در رابطه با بافت پیرامون حرم کاری بی نظیر و بی سابقه انجام شد که با ۱۰ سال کار قبل از این دوره قابل مقایسه است.

نوروزی خاطر نشان کرد: از سه هزار و ۳۷۶ هکتار جنگل کاری، یک هزار و ۴۰۰ هکتار آن در این دوره به انجام شده و نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ هکتار نیز در دست اجرا است.

وی با بیان این که در حوزه شهرسازی کارهای ویژه‌ای انجام شد و شفافیتی اتفاق افتاد که در سامانه‌های مختلف می‌توان اطلاعات همه املاک و پروژه‌ها را دید. گرچه دیگران فقط شعار آن را دادند، ادامه داد: در دوره پنجم مدیریت شهری، مسائل و مشکلات پروژه‌های بزرگ سرمایه گذاری حل شد تا عامل ایجاد اشتغال و خارج شدن پروژه‌های عمرانی از رکود باشد.

وی افزود: مناسب سازی پیاده‌روها و چهارراه‌ها کاهش آمار تصادفات را در پی داشته است. در طرح "شهر همگان" به همه اقشار توجه شده است. در حوزه فضای سبز داخل شهر نیز اقداماتی چون پارک‌های مختلف محله‌ای در این دوره از مدیریت شهری انجام شد.

نوروزی گفت: در حوزه فضاهای گردشگری، ساماندهی پروژه‌های توس، تئاتر شهر، خانه‌های تاریخی، بازار فرش، بازار سرشور، و پیاده روهای منتهی به حرم رضوی که اگرچه ماهیت عمرانی دارند اما در خدمت فعالیت‌های اجتماعی هستند، اتفاقات خوبی افتاد.

انتقاد از موانع زمینگیر کردن طرح‌های شهری

وی با اشاره به پروژه‌های بر زمین مانده این دوره اظهار کرد: علی رغم تلاش‌های مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر پروژه‌هایی همچون طرح بلندمرتبه سازی شهر و طرح تفضیلی بافت پیرامون حرم به رغم مصوبات، هنوز در مرحله ضوابط و مقررات مانده و اجرا نشده است. پهنه بندی حریم شهر به رغم توصیه‌های شورای عالی شهرسازی همچنان انجام نشده و خود باعث گسترش حاشیه نشینی خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر خاطر نشان کرد: استفاده از فرصت حضور ۲۰ تا ۳۰ میلیون زائر و پروژه‌های مکمل زیارت می‌تواند مشکل اشتغال در مشهد را حل کند که تاکنون با ایرادگیری‌های بی مورد بر زمین مانده است امیدواریم اعضای شورای ششم با تدابیر کارشناسانه موضوعات به جا مانده را نیز پیگیری کنند.

کد خبر 505187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.