علت افت فشار و قطعی آب در اصفهان

قطعی و افت شدید فشار آب که به دلایلی چون کاهش میزان بارش‌ها و محدودیت منابع آب است از جمله چالش‌های این روزهای گرم تابستانی است که اصفهان را نیز دچار تنش آبی شدیدی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بارش‌های بسیار اندک و بی‌سابقه بودن چنین اتفاقی در نیم قرن اخیر از عباراتی است که در این ماه‌ها به کرات از آن سخن گفته شده و هر بار هم بر نگرانی مردم، نسبت به این شرایط افزوده شده است.

این ماجرا تا به آنجا پیشروی داشته که در حال حاضر حدود ۱۵۳ شهر دارای تنش آبی هستند و در میان این شهرهای کم آب، اصفهان به دلیل خشکی زاینده رود با شرایطی دشوارتر دست به گریبان است. وضعیت سد زاینده رود، حاکی از وجود این روزگار ناخوش است. نزدیک به ۷۰ درصد از مخزن سد خالی است و مسئولان هم مانند همیشه تنها راهکار گذر از این بحران را صرفه‌جویی و مدیریت مصرف عنوان می‌کنند. باوجود شرایط نامساعد سد زاینده‌رود تاکنون حرفی از جیره‌بندی آب زده نشده و اطمینان داده شده است که آب شرب مردم حتی با فشار اندک تأمین خواهد بود.

تصفیه خانه اصفهان با تمام توان در حال فعالیت است

دلیل این که بروز بحران کم آبی امسال در اصفهان به چه عواملی مربوط می‌شود؟ واضح است چرا که در وهله نخست اصفهان، کمبود بارندگی شدیدی را تجربه کرد. ضمن آن که برداشت‌های بی‌رویه و گاه غیرمجاز، باعث کاهش حجم آب ورودی به تصفیه‌خانه و درنهایت کمبود آب می‌شود.

موضوع قابل تأمل آن است که این شرایط بی آبی زمانی اتفاق افتاده است که میانگین مصرفی آب به دلایلی افزایش پیدا است از سویی گرمای شدید زودهنگام هوا باعث استفاده بیشتر از آب و کولرهای آبی شد و از سویی دیگر، ادامه کرونا نیز باعث افزایش مصرف آب در راستای رعایت نکات بهداشتی شده است.

مهرداد خرسندی، سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش میانگین مصرف آب به دلایلی چون گرمای شدید و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناشی از کرونا اظهار می‌کند: این شرایط باعث محدود شدن ظرفیت ذخیره آب شده است. با وجود آن که تصفیه‌خانه آب اصفهان در روستای بابا شیخ علی با تمام قدرت در حال فعالیت است اما به دلایلی چون کاهش ۵۰ درصدی آب دهی چاه‌های متفرقه سطح شهر و افزایش میانگین مصرف آب، با کمبود ذخیره آب مواجه هستیم به گونه‌ای که در حال حاضر شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ با ۳۲۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب مواجه است. کمبود آب بستگی به درجه حرارت هوا داشته و هرچه هوا گرمتر شود شرایط نامطلوب‌تر می‌شود.

وی در رابطه با کاهش فشار آب می‌گوید: با وجود چنین وضعیتی آب در منابع ذخیره نمی‌شود که به افزایش فشار بینجامد. اینچنین که آب از یک طرف وارد مخازن ذخیره می‌شود و از طرف دیگر خارج می‌شود و فقط در برخی از ساعات شب، ارتفاع مخازن بالا می‌رود.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اظهار می‌کند: دلیل دیگری که در برخی مناطق با افت فشار آب بیشتری مواجه می‌شویم به نصب پمپ‌های مستقیم بدون منبع ذخیره باز می‌گردد که برخی از شهروندان به طور غیرقانونی انجام داده‌اند. نصب پمپ‌های غیرمجاز باعث نابسامانی مدیریت شبکه و از بین رفت عدالت لازم برای توزیع آب، توسط شرکت آبفا شده است. برای رفع این معضل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، شناسایی و قطع انشعاب آب مشترکین متخلف را به طور جدی در دستور کار قرار داده است.

خرسندی در رابطه با تأثیر برداشت‌های بالادستی‌ها از زاینده‌رود در بروز بی آبی‌های اخیر اظهار می‌کند: در روزهایی از خردادماه اعلام می‌شد که بی رویه از منابع آب برداشت می‌شود که این امر ورود آب به تصفیه خانه را بسیار اندک می‌کرد اما خوشبختانه در ۲۰ روز اخیر، این وضعیت نرمال شده و اگر برداشت‌ها همچنان صورت می‌گیرد، ولی آب به تصفیه خانه می‌رسد و با تمام توان در حال فعالیت است.

وی ادامه می‌دهد: اما در رابطه با نقش صنایع در مصرف آب باید گفت که این صنایع طبق سهم خود، از آب استفاده می‌کنند ضمن این که صنایع بزرگ چون فولاد مبارکه و ذوب آهن بر روی استفاده از پساب‌ها سرمایه گذاری کرده‌اند که در صرفه جویی آب بسیار تأثیرگذار بوده است.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با ابراز امیدواری نسبت به کاهش تدریجی گرمای هوا و تأثیر آن بر رفع معضل کم آبی می‌گوید: با اجرای سامانه آبرسانی دوم شرایط آبی استان، بسیار بهتر خواهد شد.

سامانه دوم آبرسانی افت فشار را جبران خواهد کرد

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کمبود شدید میزان بارش‌ها، بی آبی چاه‌های فلمن، گرمای شدید هوا، باعث به وجود آمدن بحران بی آبی در اصفهان شده است که جبران آن به راهکارهایی چون مدیریت مصرف آب، جاری شدن دائمی زاینده رود و اجرای طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان وابسته است.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس آخرین اخبار از طرح سامانه دوم آبرسانی قرار است تا پایان تیرماه خط اضطراری آن به اصفهان برسد؛ مسئله آب شرب اصفهان بر اساس میزان قطر سامانه اول است که آب را به شهر می‌رساند و گفته می‌شود که لوله‌های آب کفاف نمی‌دهد از این رو در زمان‌های پر آبی با چاه‌های داخل شهر، افت فشار را جبران می‌کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: مورد دیگر آن است که نیمی از آب آزاد شده برای شرب در مسیر برداشت شده و مابقی به تصفیه خانه می‌رسد که با خط سامانه دوم این مشکل حل خواهد شد. این‌گونه که برای هر یک واحد که برای شرب لازم است یک واحد هم آزاد می‌شود و هدر رفتی نخواهد داشت.

به گفته وی این سامانه قرار است آب را از محل سد تا مخازن دانشگاه صنعتی اصفهان انتقال دهد و چون انتقال از داخل تونل انجام می‌گیرد امکان برداشت قطره‌ای آب از آن نیست بنابراین با اجرای این طرح، قطعاً برای تأمین آب شرب مردم اصفهان با شرایط بهتری رو به رو خواهیم شد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 505068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • سید IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    86 4
    چرا به سرقت هایی که از زاینده رود می شود، اشاره نمی کنید؟ 70 میلیون مترمکعب یه یزد، 50 میلیون متر مکعب به کاشان و 40 میلیون متر مکعب به بروجن. آیا عامل خشکی زاینده رود، کمبود بارش است؟!؟!
    • سمیه IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      2 0
      واقعا حرفتون درسته
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      1 0
      آفرین آخه که پیگیر باید باشه
    • مهدی IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 1
      این ابی که میگی سرقت میشه مال چهار محاله و اون حجمی که با تونل به اصفهان میره هم دزدی حساب میشه
    • محیط بان IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 2
      آب اصفهان همش ازز چهارمحال و بختیاری میاد بعد شما میگی دزدی آب به بروجن اب اصفهان از کوهرنگ وبهشت آباد میاد که خیلی هم به محیط زیست شون ضربه زده آقای عزیز
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      1 3
      شما اضفهانی ها هم رود کارون خوزستان رو می دزدین..
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 1
      بروجن که طرح رو هواست ،خواب نما شدی که آب بهش دادن ،راست و دروغ را باهم قاطی نکن .
    • مهدی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 0
      مصرف بی رویه آب در استان یزد صرفه جویی و کم آبی برای مردم و کشاورزان اصفهان
  • زهرا IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    1 1
    نه به انتقال اب زاینده رود به یزد نه به انتقال اب زاینده رود به کوه باغهای بن و سامان نه به انتقال اب زاینده رود به کاشان
  • محمد IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 0
    زاینده رود قربانی سو مدیریت ها زاینده رود قربانی منفعت طلبی ها اب منتقل شده به یزد و کاشان باید قطع بشه
  • یاسمن IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 1
    اب رو بفرسین شررررررق اصفهاااان چرا صدامون نمیشنوید از خدا بی خبرا
  • DE ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    2 1
    به خدا ما از ۱۰ صبح دیگه آب نداریم تا ۲ نصفه شب با یه بچه کوچیک به داد ما برسید
  • اصفهانی IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    1 0
    مسئولین بی کفایت. لوله کشی اب از سرچشمه های زاینده رود به رفسنجان و یزد علت بی ابی است.این را همه می دانند. اصفهان هیچ وقت بارندگی نداشت اما اب زاینده رود در جریان بود. زاینده رود را به اصفهان پس بدهید. چه لزومی دارد در یزد و کرمان کشاورزی انجام بشود‌ ولی اصفهان اب شرب نداشته باشد.
  • خادم مسجد IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 1
    سلام علیکم انشالله وعده ها عملی خواهد شد و ما شاهده این شعر نباشیم بزرگ نمیر بهار میاد خربزه و خیار میاد
  • حیدر IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 0
    همانطوریکه. شما بخاطر قطعی اب و برق بدلیل کمبودمعذرت خواهی میکنید ماهم بخاطر کاهش توان مالی و وضعیت بد معیشتی و ندادن پول برق و اب معذرت خواهی میکنیم
  • زهراسادات IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    2 0
    مردم گاگول نیستن صبرانسان هم حدی داره فقط کشورمادرحال پسرفته چراانقدرظلم میکنید بخدامیریم توپارکهاوبیرون فقط مردم افسرده ودبرس راتماشامیکنیم کسی ظاهری هم خوش نیس چرا پس خوشی ولذت دنیاراچکسی میبرد.اختلاسهاودزدیها راپیگیری کنید مردم تشنه شادی هستند خفه شدیم ازفشار
  • ناشناس IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    1 0
    چطور خوزستانیها نگذاشتند اب کارون به اصفهان بیاد خب مسولین شما چیکارمیکنید شما هم جلوی بی روی اب به استانهایی دیگررا بگیرید
  • علی IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    0 0
    عدم مدیریت شما مسئولین تو این چند سال باعث بی آبی شده دز اصفهان اینقدر چسبیدید به این میزها که از کار کردن برای شهر خودتون از همه چیز غافل شدید کمتردروغ بگوید بیشتر کار کنید
  • پیام IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    0 0
    آب محله رباط اول از تاریخ ۱۱ تیر تا امروز ۱۷ تیر قطعه . چرا اخبار دروغ منتشر میکنید!!؟
  • ط IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    1 0
    ترو به اون خدایی که می پرستید آب اصفهان را بهش برگرددنید وقتی خود مردم اصفهان کمبود آب دارند چرا به یزد و ... چقدر بی فکر عمل می کنید آ
  • مهدی IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    2 0
    رفتم زرین شهر میبینم برنج کاشتن ، رفتم دنبال رودخونه میبینم برنج کاشتن. بخدا تو این بی آبی ظلمه . آقا همه بد ، قبول ، تو رو خدا به خودتون رحم کنین. آخه خوش انصاف ، شرق اصفهان کشاورزی که دیگه نداره ، خود اصفهان آب خوردن نداره ، شما باید برنج بکاری ؟
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    0 0
    بزک نمیر بهارمیاد