انتقاد اعضای شورای شهر از بی‌توجهی نسبت به وضعیت زاینده‌رود

چند عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از بی‌توجهی متولیان حوضه آبریز زاینده‌رود، خواستار تحقق حق‌آبه شرعی و قانونی مردم استان اصفهان شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، درحالی برگزار شد که علاوه بر ۱۰ لایحه ارسالی از سوی شهرداری و ارائه گزارش پروژه‌های مورد افتتاح سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری، اعضای شورای شهر به بیان نطق و تذکر خود پرداختند.

در این بین سه نفر از اعضای شورای شهر از بی‌توجهی متولیان حوضه آبریز زاینده‌رود انتقاد کردند.

فتح الله معین، رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عجیب است که مردم استان اصفهان حتی برای تغییر و بهینه سازی مسیر انتقال آب شرب خود نیز با سنگ اندازی و ایرادگیری‌های بی پایه و مبنا و اختصاص نیافتن اعتبار مواجه می‌شوند و حتی با ادامه کار آن‌ها مخالفت به عمل می‌آید. به نحوی که امروزه تأمین آب شرب مردم نیز با مشکل مواجه می‌شود. این در حالی است که برداشت غیرمجاز و غصب و سرقت آب زاینده رود در بالادست و استان مربوطه تا ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سال نیز برآورد شده است.

معین اضافه کرد: زیبنده نیست که این حق کشی و ظلم آشکار در نظام جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتد و باید با صدای بلند اعلام کرد که حقوق کشاورزان و مردم استان اصفهان با تشکیل جلسات مشترک بین دو استان و تهدید و ارعاب و عربده کشی قابل انکار نیست. حل نشدن معضل آب زاینده رود، در دولت اخیر و سه دولت گذشته، نقطه ضعف بزرگی در کارنامه این دولت‌ها است.

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز خاطرنشان کرد: نگاه متولیان به حوضه آبریز زاینده‌رود در استان و منطقه در سال‌های اخیر به نحوی بوده که این رودخانه به یک کانال آبرسانی تقلیل پیدا کند و بدین سبب این نگرانی وجود دارد که متولیان امر در آینده بخواهند رفته رفته انتظارات مردم را در این سطح نگه داشته و خشکی رودخانه تبدیل به باور برای متصدیان شود.

محمدی با اشاره به تبعات خشکی زاینده‌رود، تصریح کرد: پدیده فرونشست زمین مخاطرات زیادی را متوجه اصفهان کرده و زیست پنیری این کلانشهر را به خطر انداخته است به حدی که با ادامه این روند دیری نمی‌گذرد که شاهد مهاجرت افراد زیادی از کلانشهر اصفهان خواهیم بود.

وی با انتقاد از بی‌توجهی متولیان امر نسبت به جریان دائمی زاینده‌رود، آن را مساوی با حیات بیش از دو میلیون شهروند اصفهان دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر حق مردم شهر اصفهان، فریادهای کشاورزان شرق شهرستان نیز همچنان بی‌پاسخ مانده و آن‌ها نگران معیشت و آینده خود و فرزندانشان هستند.

همچنین پورمحمد شریعتی‌نیا، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر و رئیس شورای اسلامی شهرستان اصفهان گفت: بارگذاری سالانه روی رودخانه زاینده‌رود یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون متر مکعب است اما چیزی از آن تأمین نمی‌شود و به عبارتی می‌توان گفت آب منطقه‌ای که نماینده دولت است، محترمانه این آب را سرقت می‌کند.

وی اظهار کرد: کشاورزان اصفهان هم برای زندگی و معیشت خود حق دارند؛ نمی‌توان نسبت به این موضوع بی‌توجه بود زیرا این مردم همان‌هایی هستند که به جبهه‌های جنگ رفتند و برای این کشور جنگیدند. چرا باید در قبال آن‌ها تصمیماتی گرفته شود که برای اعتراض به خیابان بیایند؟
 

کد خبر 505017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.