مدیریت علمی لازمه اداره شهرها در آینده است

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: شهرهای آینده تصویری بسیار متفاوت و فراتر از تصور خواهد داشت به طوری که هیچ راهکاری به جز مدیریت عالمانه شهر برای پاسخگویی به این نیازها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسماعیل زیارتی امروز _یکشنبه ۱۳ تیرماه_ در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی و اولین جشنواره فن پژوهی شهری اظهار کرد: اگر بخواهیم نیازها و امکانات طبیعی مورد نیاز جمعیت کنونی کره زمین را برآورده کنیم یک و هفت دهم کره زمین به امکانات نیاز داریم که نشان می‌دهد بیش از اندازه از ظرفیت کره زمین برداشت شده است بنابراین نحوه مدیریت منابع و بهره برداری از آن باید بازنگری شود، البته در این باره ما مدیران متهم هستیم.

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در عصر انفجار اطلاعات زندگی می‌کنیم، در این عصر هر پنج سال دانش ۲.۵ برابر می‌شود، در واقع در این باره زمانی نیازهای شهروندان به سرعت تغییر کرده و افزایش می‌یابد، انتظارات شهروندان و اصناف از مدیریت شهری نیز همواره در حال تغییر است.

زیارتی افزود: شهرهای آینده تصویری بسیار متفاوت و فراتر از تصور خواهد داشت که هیچ راهکاری به جز مدیریت عالمانه شهر برای پاسخگویی به این نیازها وجود ندارد و راهکار آن پژوهش است. در واقع نمی‌توان انتظار داشت شهرهای کنونی با ساز و کارهای قدیمی مدیریت شود.

وی تصریح کرد: ساز و کارهای مدیریت باید با شرایط زمانه متناسب شود تا بتواند بهره‌وری لازم را داشته باشد، علاوه بر این با توجه به مشکلات موجود در زمینه‌های حمل و نقل شهری، اقتصاد شهری، آلودگی هوا و یا حتی شیوع ویروس کرونا، نمی‌توان شهرها را با نگاه غیر علمی مدیریت کرد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: باید هر چیزی متناسب با شرایط تغییر یافته و بازآفرینی شود که مدیریت شهری نیز از این قاعده پیروی می‌کند، مدیریت شهری کارآمد باید سکاندار خوبی در شهر بوده و کشتی را به سمت ساحل امن هدایت کرده و در شهر توان افزایی کند.

زیارتی افزود: مدیریت شهری باید با حذف مقررات دست و پاگیر زمینه‌های شهر پیشرفته را فراهم کرده، همچنین شهری کارآفرین باشد تا درآمدی بیشتر از هزینه‌ها کسب کند.

وی تصریح کرد: اگر عالمانه مدیریت نشود و فناوری شهری مبتنی بر پژوهش در نظر گرفته نشود نمی‌توان شهرهای آینده را اداره کرد چرا که امروزه سرمایه گذاری در حوزه فناوری شهری در کشورهای پیشرفته گسترش یافته است.

وی تصریح کرد: سعی شده تغییر نگاه در حوزه پژوهشی از طریق راه اندازی سامانه مدیریت دانش، بهره‌گیری از ظرفیت‌های IT برای ارائه آموزش‌های لازم به کارکنان شهرداری‌ها، راه‌اندازی اپلیکیشن شهر و روستا انجام شود.

کد خبر 505016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.