واکسن آسترازنکا برای جهش آفریقایی کرونا مناسب نیست

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسن آسترازنکا برای نوع آفریقایی ویروس کرونا، مناسب نیست. پیش از این هم عوارضی مثل لخته شدن خون در برخی دریافت کنندگان واکسن آسترازنکا مشاهده شده بود.

به گزارش ایمنا، مسعود مردانی اظهار کرد: سویه رایج در کشور در ابتدای شیوع بیماری کرونا کرونای چینی بود.

وی با بیان اینکه قبل از عید نوروز و تا اواخر فروردین ۱۴۰۰، سویه قالب بر کشور نوع جهش یافته انگلیسی بود، افزود: در حال حاضر سوش جهش یافته هندی (دلتا) از استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان آغاز شده است و تا استان کرمان رسیده است همچنین اگر این روند ادامه دار باشد به استان‌های مرکزی و شمالی کشور خواهد رسید.

مردانی ادامه داد: آمار تعداد موارد ابتلاء به ویروس جهش یافته هندی هنوز به مرگ و میر نرسیده است، اما گفته می‌شود میزان مرگ و میر این ویروس مقداری از سایر سویه های موجود بیشتر است.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره بروز ویروس کرونا جهش یافته ایرانی گفت: چنین موردی هنوز مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه راه‌های پیشگیری از کرونا هندی با راه‌های پیشگیری از انواع دیگر بیماری کرونا با یکدیگر فرقی ندارند، گفت: فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی دست، پرهیز از سفرهای غیر ضروری و تجمعات باید در اولویت قرار گیرد همچنین استفاده از ماسک به صورت «از خانه تا خانه» باید بدون هیچ قد و شرطی انجام شود.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره موارد ابتلاء به بیماری کرونا بعد از تزریق واکسن افزود: بسیاری از افراد واکسن دریافت کردند اما باز هم با بیماری درگیر شدند به طور مثال مشاهده شده است افرادی که واکسن‌های فایزر و مدرنا را دریافت کردند، به بیماری مبتلا شدند.

مردانی گفت: اطلاعات درباره تأثیر گذاری واکسن‌هایی که در ایران تزریق می‌شود بر روی ویروس هندی بسیار پایین است.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره شدت بیماری افرادی که بعد از تزریق واکسن به بیماری کرونا مبتلا شدند، گفت: افرادی که بعد از تزریق بیمار شدند و نیاز بود که در بیمارستان بستری شوند، بعد از چند روز بستری در بیمارستان با حال خوب ترخیص شدند.

وی با بیان اینکه در برخی گزارشات اعلام شده واکسن روسی بر روی سویه هندی (دلتا) اثرگذار بوده است، اما نتایج این گزارشات متقن و بر اساس یافته‌های علمی نیست، ادامه داد: هر واکسنی باید بر روی هر سویه از ویروس آزمایش شود.

مردانی تصریح کرد: واکسن آسترازنکا بر روی فرم آفریقایی ویروس کرونا، واکسن مناسبی نیست، واکسن آسترازنکا توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا تولید شده است. واکسن آسترازنکا به‌صورت دو دوز نیم میلی‌لیتری در عضله دالی بازو، در افراد بالای ۱۸ سال، تزریق می‌شود. اثربخشی واکسن آسترازنکا در پیشگیری از ابتلاء به موارد حاد کووید ۱۹، پس از ۲۲ روز از تزریق دوز اول، معادل ۷۶ درصد و اثربخشی آن پس از تزریق دوم، به ۸۱ درصد می‌رسد.

منبع: برنا

کد خبر 504990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.