خرده‌کارهایی که شهرها را زیبا می‌کند

زیبایی هر شهر یکی از الزامات اجتناب ناپذیر آن بویژه در کلانشهرها است چرا که هرچه روند ماشینی شدن شهرها رو به رشد می گذارد، ضرورت شهرآرایی بیشتر احساس می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مقوله زیبایی هزاران سال پیش و ابتدا به شیوه‌ای آئینی در زندگی انسان وارد شد تا بتواند مامنی برای آرامش خاطر و سکینه‌ای برای روح انسان‌ها باشد. مفهوم زیبایی به مرور و در روندی تکاملی به سراسر زندگی بشر تسری یافت و با گسترش آن در همه مظاهر زندگی انسان‌ها، حتی پوشش و لباس تن انسان‌ها نیز به نقوش تزئینی آراسته شد. حتی آثار معماری و بناهای مهم تاریخی، جلال و شکوه خود را مدیون خلاقیت هنرمندان هستند و در عرصه شهرسازی نیز، زیبا بودن اماکن، همواره شرط اساسی کار قلمداد می‌شود.

در این میان این روزها در زندگی پرمشغله امروزی به خصوص در شهرهای بزرگ که شهروندان برای تردد بین محل کار و زندگی خود دائماً در حال سفرهای شهری هستند، لزوم رعایت تکنیک‌های زیباسازی فضای شهری برای ساختن ظاهری زیبا و چشم‌نواز از شهر لازم‌الاجرا به نظر می‌رسد در همین خصوص و برای بحث پیرامون این موضوع با گیتی اعتماد، کارشناس معماری و زیباسازی شهری به گفت و گو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

عوامل مؤثر در زیباسازی شهری کدامند؟

شهر موجودی است زنده و فعال که نبض آن با زندگی و نیازهای روزمره مردم در تپش است. این موجود زنده و فعال باید متناسب با شرایط عصر خود برای پاسخگویی به نیازهای جدید به اسباب و تجهیزاتی خاص مجهز شود. همزمان با این تپش است که شهر و فضاهای مختلف آن بستر و ظرف مناسبی برای انواع فعالیت‌های فردی یا گروهی شهروندان می‌شود. در صنعت شهرسازی و زیباسازی فضاهای شهری اصطلاحی تحت عنوان مبلمان شهری به کار برده می‌شود. در این راستا عوامل متعددی در زیبایی شهر مؤثر هستند که شامل معماری، طراحی شهری، استفاده از عوامل طبیعی (گل و گیاه درخت)، مبلمان شهری و عملکردها و سر زندگی شهری است. مسلماً هر کدام از عوامل فوق در ایجاد یک فضای شهری زیبا و مطلوب تأثیر دارند. در وهله اول معماری و طراحی شهری و هماهنگی نماها شامل رنگ، مصالح، تناسبات و… می‌شود. همچنین خط افق دنباله‌ها، مبلمان و تزئینات شهری که از جمله آن می‌توان به تابلو مغازه‌ها تا مبلمان پارک‌ها اشاره کرد نقش مهمی را ایفا می‌کند. همچنین استفاده حداکثر از طبیعت هر شهر و منطقه مثل رودخانه، شیب‌ها، درختان بومی و به خصوص معماری و طبیعت از جمله موارد مهم زیبایی شهری هستند. این موارد باید به گونه‌ای باشد تا انطباق هر یک از موارد اشاره شده با فرهنگ بومی لحاظ شود.

چه شاخص‌هایی در زیباسازی شهر تأثیرگذار است؟

موارد مهمی را می‌توان نام برد، اما مهم‌ترین آن شاید این است که با رنگ آمیزی، همچنین استفاده از سایر عناصر زیبایی شناختی برای تزئین پیاده رو یا معابر اطراف منازل می‌توان به زیبایی شهر کمک کرد، ساختن باغچه‌های کوچک در جلوی خانه به طوری که سد معبر نباشد، باعث افزایش زیبایی محله است و مانع پارک کردن موتور و خودرو می‌شود. قرار دادن نیمکت در پیاده‌روها و معابر برای استراحت سالمندان، کودکان، زنان باردار و توان خواهان آنها را به پیاده‌روی تشویق می‌کند همچنین تعبیه معابر مخصوص دوچرخه سواری و ایمن‌سازی این راه‌ها باعث ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه پاک خواهد شد.

با توجه به تعداد بالای مغازه‌ها در هر شهر، بی‌تردید طراحی تابلوی آنها در زیبایی بصری شهر تأثیر بسزایی دارد. نبود پارکینگ به اندازه کافی، باعث پارک ماشین‌ها در هر کجای این شهر شده است بنابراین ایجاد پارکینگ‌های کافی در شهر نیاز مبرم برای تامین زیبایی شهری است. موارد زیادی در این خصوص تأثیر گذار است و باید از سوی مدیران شهری مورد توجه قرار گیرد.

چشمنواز و آرامش بخش بودن از جمله پارامترهای مهمی است که در راستای زیبایی شهری باید به آنها پرداخت. برای رسیدن به این هدف مسلماً هماهنگی و تجانس بین عناصر تشکیل دهنده یک فضا بسیار مهم است که این نیز به معماری، طراحی شهری و به طور کلی شهرسازی، مبلمان شهری و عوامل طبیعی دسته بندی می‌شوند.

در این میان شهروندان چقدر در حفظ زیبایی شهر نقش دارند؟

آگاهی‌رسانی به شهروندان باید از سوی مدیران شهری صورت گیرد. صدا و سیما، رسانه‌ها، فضای مجازی نقش تعیین کننده‌ای در این ماجرا دارند و باید شهروندان را در راستای اقداماتی که برای زیبایی شهری انجام می‌دهند مطلع کنند. نظارت سالم و دائم بر شکل‌گیری فضای شهری توسط نهادهای مربوطه که مواردی از قبیل نماهای ساختمان‌ها، خط افق، مصالح و تناسبات عناصر معماری و کاربرد عوامل طبیعی است، حائز اهمیت است البته مدیران شهری نیز با دعوت از کارشناسان و خبرگان می‌توانند طرح‌های خوبی را در شهر ایجاد کنند. البته آگاهی خود مدیران و داشتن ذوق برای اجرای بهتر المان‌ها و دیگر موارد می‌تواند زیبای شهری را دوچندان کند.

آیا برنامه‌های فرهنگی تأثیر مستقیمی بر افزایش زیبایی شهری دارد؟

مطمئناً تأثیر زیادی دارد. شهر تنها کالبد و ساختمان نیست. بلکه در درون آن زندگی جریان دارد بنابراین باید از طریق این زندگی و ایجاد سر زندگی در فضای شهری مثل اجرای برنامه‌های مناسب همچون موسیقی، نمایشگاه‌ها و گالری‌ها و حتی ایجاد بازارهای عرضه کالا بر زیبایی‌های شهری افزود.

کد خبر 504903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.