ارتقای شهری وابسته به سه اصل مهم تراکم، توازن و تعادل است

یک کارشناس طراحی شهری گفت: تراکم، توازن و تعادل در احداث شهر سه اصل مهم برای پایداری و توسعه محلات شهری است که باید در همه ابعاد رعایت شود و البته تصمیمات گرفته شده در این زمینه با حفظ تعادل و همه جانبه بودن می‌تواند عامل مهم این پایداری باشد.

مهرداد کیهانفر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سرزندگی و نشاط اجتماعی تنها کلمه‌ای عامیانه برای داشتن شهری توسعه یافته نیست، بلکه سرزندگی رشته‌های مختلفی مانند اقتصاد سالم نیز دارد.

وی افزود: یعنی باید از نظر مالی شهروندان احساس امنیت مالی داشته باشند و بدانند این درآمد با عدالت کامل به آن‌ها رسیده است.

این کارشناس طراحی شهری تصریح کرد: موضوعات مختلفی در رابطه با بقای توسعه و پایداری شهر مطرح است برای مثال یکی از ابعاد تأمین منابع در مدیریت شهری شهر فروشی است، شهر فروشی یا همان فروش تراکم شهر خارج از ضوابطی که برای هر منطقه تعریف می‌شود، تراکم‌ها به فروش می‌رسد تا شهرداری بتواند درآمدهای خود را تأمین کند.

وی با بیان اینکه هنگام شکل گیری این اقدامات مدیریت شهری در حال تغییر سرانه‌های شهری خواهد بود، گفت: در فروش تراکم نیازهای شهر جلوه‌ای متفاوت به خود می‌گیرند برای مثال اگر برای منطقه‌ای ۱۵۰ هکتار برنامه ریزی شده باشد اکنون برای ۳۰۰ نفر نیازمند خدمات است و در چنین شرایطی نمی‌توان از این نوع محلات انتظار پایداری اجتماعی و اقتصادی را داشت.

کیهانفر تصریح کرد: برای ارتقا توسعه و پایدار ماندن محلات شهری به برنامه‌ای بلند مدت نیاز است و مدیران شهری که در دوره‌های مختلف وظایفی را به عهده می‌گیرند باید بر اساس همان اهداف بلند مدت حرکت کنند.

وی افزود: در این راه با استفاده از کارشناسان خبره می‌توانند تغییراتی در استراتژی شهری بدهند بدون آنکه ماهیت اصلی طرح‌ها از بین برود.

این کارشناس طراحی شهری تاکید کرد: تراکم، توازن و تعادل سه اصل مهم در پایداری و توسعه محلات شهری است که باید در همه ابعاد رعایت شود هر تصمیمی که قرار است در حوزه ارتقا شهری گرفته شود باید همه جانبه باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قصد داریم که شهرها و محله‌هایمان توسعه یابد باید از رشد و تراکم ناپایدار و ناعادلانه شهری جلوگیری کنیم چنین رشدی باعث به وجود آمدن معضلاتی می‌شود و می‌تواند شهر را در به عثب باز گرداند.

کد خبر 504885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.