بردسکن کلکسیون معادن مس و طلا در کشور است

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: بردسکن کلکسیون معادن مس وطلا در کشور است و امروز معادن ما در کشور کار جهادی انجام می‌دهند.

به گزارش ایمنا، علیرضا رزم حسینی عصر امروز در سفر به بردسکن و بازدید از معدن مس کومه پارس در جمع معدن‌کاران این منطقه که معاونان وزارت صمت و معاون استاندار خراسان رضوی، نماینده مردم بردسکن در مجلس شورای اسلامی و فرماندار بردسکن هم حضور داشتند، اظهار کرد: در سال گذشته با وجود جنگ اقتصادی و تحریم و ویروس کرونا، رشد صنعتی ٧ / ١ درصدی را تجربه کردیم و در حوزه معدن نیز رشد ١٣ / ٣ درصدی استخراج از معادن را داشتیم و امروز یکی از ۱۵ کشور برتر معدنی دنیا با ٦٢ ماده معدنی شناخته شده هستیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: ثروت امروز در جایی هزینه می‌شود که امنیت باشد بنابراین جایی که اختلاف باشد هیچ سرمایه‌گذاری ورود نمی‌کند زیرا پول در جایی هزینه می‌شود، که بتواند حرفی برای گفتن را داشته باشد.

وی با اعلام اینکه در بعضی از استان‌ها متأسفانه معادن قوی با قدمت ۵۰ تا ۶۰ ساله موجب شده که مردم آن منطقه به جای توسعه ثروت، فقیرتر شوند، افزود: توسعه معدن باید متوازن و موجب رشد و ثروت اندوزی مردم پیرامون معدن شود.

رزم حسینی افزود: ایجاد اشتغال برای هزار و ۱۰۰ نفر در یک معدن در بردسکن نوید این را دارد که در کنار معادن دیگر منطقه باید به رشد و ثروت منطقه بیفزایند.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اعلام اینکه امروز بردسکن با معادن طلا و مس در کشور دارای اسم و آوازه است، اظهار کرد: کار کردن و اتحاد در کار موجب فعالیت کار اقتصادی جهادی می‌شود بنابراین ما داریم به سمتی می‌رویم که معادن را به افرادی واگذار کنیم که اهلیت کار را داشته باشند و سرمایه‌آور باشند.

وی خام‌فروشی را در حوزه معادن ممنوع اعلام کرد و گفت: امروز معادن ما باید زنجیره تولید باشند و از صفر تا صد فعالیت اقتصادی خود را در کنار معدن داشته باشند.

رزم حسینی با تاکید بر اهمیت ایجاد شرکت‌های هلدینگ، متذکر شد: معادن کوچک با ایجاد شرکت‌های هلدینگ که کار سپردن امور معادن را خواهند داشت کار آموزش و تأمین مالی را به عهده خواهند گرفت.

وی از ورود شرکت‌های تأمین مالی بورسی برای کمک به این حوزه خبر داد و افزود: در کشور نباید در حوزه صنعت و معدن خام‌فروشی داشته باشیم و در این راستا خام‌فروشی در حوزه فولاد را به حداقل رسانده‌ایم و متوقف شده است.

رزم حسینی اضافه کرد: وزارت صمت با ۳۸ درصد تولید ناخالص داخلی و ۴۰ درصد اشتغال کشور یکی از وزارتخانه‌های مهم کشور است و با وجود شرایط سخت ناشی از جنگ تمام عیار اقتصادی دشمنان و شیوع کرونا توانست توفیقات بسیاری را در حوزه‌های صنعتی و معدنی کشور حاصل کند.

رشد ۵۰ درصدی صادرات نسبت به سال گذشته

وزیر صمت با بیان اینکه امروز کارخانه‌ای نداریم که به علت نبود مواد اولیه تعطیل باشد، گفت: طی سه ماهه نخست سال جاری رشد صادراتی در کشور ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و ۱۴۶ میلیون تن کالا جابه‌جا شده است.

وی حجم نقدینگی و افزایش قیمت ارز را از اصلی‌ترین علت گرانی‌ها دانست و متذکر شد: تلاش کنیم در راستای فعالیت‌های معادن، خام‌فروشی را کنار بگذاریم تا صنعت ما صنعت رو به رشد همچون سایر کشورهای صنعتی در جهان باشد.

در این مراسم، پیش از سخنان رزم حسینی وزیر صمت کشور، نماینده مردم شهرستان‌های بردسکن، کاشمر، خلیل آباد و کوهسرخ در سخنانی اظهار کرد: کارت طلایی اشتغال باید به مدیر معدن کومه پارس در بردسکن که توانسته است به طور مستقیم برای هزار و ۵۰۰ نفر و غیر مستقیم برای شش هزار نفر ونیز برای ۱۵ هزار نفر با واسطه اشتغال ایجاد کند، تقدیم شود.

حجت الاسلام جواد نیک‌بین، اشتغال و کارآفرینی را در شرایط فعلی کشور جهاد برشمرد و بر تلاش برای توسعه معادن در این منطقه تاکید کرد.

مدیرعامل معدن مس کومه پارس هم در ادامه این مراسم گفت: در این معدن بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و در این راستا ریالی تسهیلات نگرفته‌ام.

قاسم زاد عسکر نبود برق در چند ساله اخیر را از مشکلات معدن‌کاران نام برشمرد و اظهار کرد: برای رسیدن برق به محل معدن با هزینه شرکت، بیش از ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر را انتقال داده‌ام.

گفتنی است؛ یکی از برنامه‌های اعلامی وزیر صمت در سفر به بردسکن آغاز به کار و کلنگ زنی پست برق ۱۳۲ کیلو ولت بود اما این اقدام انجام نشد و رزم حسینی به این بسنده کرد که عملیات آغاز خط انتقال و شبکه فوق توزیع برق معادن بردسکن آغاز شود؛ ساخت پست برق از مصوبات وی در سال ۹۷ در کسوت استاندار خراسان رضوی بود که همچنان معطل مانده است وعده سه ساله رزم حسینی برای بردسکن محقق نشد.

منبع: فارس

کد خبر 504810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.