آیا بورس اصلاح را پشت سر گذاشته است؟

در حالی که تنش‌های سیاسی در این روزها افزایش یافته، بازار مسیر دقیق خود را پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید مشخص خواهد کرد، مدت‌ها است که بازار نمی‌تواند از مقاومت یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد عبور کند که پیش بینی روند آینده را مشکل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیش از مشخص شدن ریاست جمهور دولت سیزدهم، بازار سرمایه روند ریزشی را در پیش گرفته و حدود یک میلیون واحد سقوط کرد، وجود برخی ابهامات سیاسی در بازار سرمایه باعث شده بود وضعیت نابسامان بورس ادامه پیدا کند به طوری که فضای بورس ایران بیش از حد سیاسی شده و تداوم جریان‌های جناحی و رسانه‌ای مختلف حول محور مسائل سیاسی در بازار سرمایه می‌توانست به تضعیف و حتی انحلال بورس ایران در سال‌های آینده منجر شود.

کارشناسان پیش بینی می‌کردند، متعادل شدن وضعیت بورس بعد از انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران محتمل است، و به نظر نمی‌رسید دولت بعد برنامه جدی و هدفمندی برای برقرار کردن تعادل در بازار سرمایه داشته باشد اما خارج شدن جو رسانه‌ای بورس از انتقادات فراوان به دولت در خصوص عملکرد دستگاه‌های اقتصادی پیرامون بازار سرمایه، می‌تواند تا حدی برای بازار خوب و متعادل کننده باشد، همچنین گفته می‌شد مشکل اصلی بورس ایران، دستکاری شاخص‌ها توسط دولت و نهاد راهبر یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار است و رشد غیرطبیعی مثبت یا منفی برخی از شاخص‌ها و نمادها در دو سال گذشته باعث شده تا بورس ایران بیش از حد به دستکاری‌های دولتی وابسته شود.

اما با مشخص شدن رئیس جمهور منتخب شاهد روند رو به رشد شاخص کل بودیم که هنوز مشخص نیست دائمی خواهد بود و یا موقتی، در همین رابطه گفت و گویی با حمیدرضا جیهانی، کارشناس ارشد اقتصادی و بازار سرمایه داشتیم که شرح آن را در زیر می‌خوانید:

روند بازار سرمایه پس از انتخابات چگونه بوده است؟

بازار سرمایه در دو هفته اخیر بعد از انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن سرنوشت چند سال آینده کشور، با توجه به کاهش ریسک‌های سیستماتیک بازار در اثر مشخص شدن رئیس جمهور آینده، و بر طرف شدن حواشی احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، بازار ثبات نسبی پیدا کرده و امیدواری به رونق در آن ایجاد شده که در دو هفته اخیر نیز روند رو به رشد شاخص کل از یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد تا حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد شروع شده است.

برخی موضوعات نیز منجر به پویا شدن بازار و مشخص شدن سرنوشت آن شده است، روند بازار امید سرمایه گذاران به رشد را بیشتر کرده است. از جمله این موضوعات می‌توان به اظهارات مثبت رئیس جمهور منتخب درباره حمایت از بازار، مقابله و جلوگیری از رانت خواری و قیمت گذاری‌های دستوری، اشاره کرد. همچنین سرنوشت توافق برجام در هاله ابهام است، صحبت‌هایی که از طرف سیاستمداران آمریکایی و آقای گروسی مسئول آژانس، درباره انرژی هسته‌ای گفته شده منجر به رشد نرخ دلار شده است، که رشد آن در بازار آزاد و سامانه نیما، آینده سود دهی شرکت‌ها را روشن‌تر و امیدوارانه تر کرده است.

علاوه بر این تغییر و تحولاتی در بورس کالا ایجاد شده که از جمله آن می‌توان به راه اندازی معاملات آتی گواهی سپرده‌های کالایی طلا و یا فروش خودرو و عرضه لاستیک توسط تایر سازها از طریق بورس کالا اشاره کرد که منجر به شفافیت بیشتر و رشد سود دهی و اقبال عمومی و ورود پول‌های جدید به بازار سرمایه شده است.

مجموع این اتفاقات در کنار رشد معقول و منطقی حجم معاملات، باعث شده سهامداران پول‌های پارک شده پورتفوهای خود و یا پول‌هایی که در صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت قرار داده بودند را به سمت سهام حرکت داده و معاملات سهام رونق خوبی گرفته و نسبت به میانگین ابتدای سال ۸۷ درصد افزایش یافته است.

آیا بازار اصلاح شده است؟

بازار تحلیل پذیرتر از سال ۹۹ شده و رفتارهای صف نشینی گروهی سهامداران تمام شده و با توجه به اخباری که از شفاف سازی ها و گزارش‌های عملکرد ماهیانه و فصلی شرکت‌ها منتشر شده افراد با توجه به تحلیل‌هایی که دارند اقبال بیشتری به بازار نشان می‌دهند، از طرف دیگر بازار سرمایه مبتنی بر فعالیت و رشد اقتصاد کلان کشور است. اکنون اقتصاد کشور در حال رشد و پویایی بوده و در پی آن سود دهی شرکت‌ها بر اساس گزارش‌هایی که روانه کدال کرده‌اند، نیز تأیید کننده این موضوع بوده و افراد را به سرمایه گذاری در بورس ترغیب می‌کند.

نمی‌توان گفت اصلاح بازار تمام شده است، در واقع سقوط آزاد از کانال دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی متوقف شده و هم‌اکنون معاملات در جریان است. از نظر چارتی نمودار شاخص ساید شده، شاخص کل به صورت نوسانی در فاصله یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در نوسان است. در این نقطه سقوط یا ریزش سنگین انتظار نمی‌رود. و برخلاف برخی تحلیلگران بنده معتقدم شاخص به کمتر از یک میلیون واحد نخواهد رسید.

البته روندهای رشد و اصلاح جزئی از ذات بازار سرمایه است که ادامه خواهد داشت و نشانه سلامت دماسنج اقتصاد کشور است، ولی قطعاً بورس دیگر همانند سال گذشته ریزش نخواهد کرد.

تغییرات حجم و ارزش معاملات در این مدت چگونه بوده است؟

روند حجم معاملات و ارزش آن در بازار سرمایه یکی از شاخصه‌های مهمی است که گردش نقدینگی و حضور فعال سهامداران و فعالان در بازار را نشان می‌دهد. در هفته‌های قبل و در ماه‌های اخیر با توجه به تغییر و تحولاتی که در نظام ساختاری بازار سرمایه و بخشنامه‌های تغییر حجم مبنا و دامنه نوسان به بازار تحمیل شد، منجر به کاهش و سقوط ارزش و حجم معاملات روزانه شده بود.

بعد از برداشته شدن محدودیت دو درصدی دامنه منفی نوسان و متقارن شدن آن در روند نقد شوندگی بازار خاصیت مویینگی قیمت رفع شده و حجم معاملات روزانه به اعداد خوبی رسیده که نشان می‌دهد سیالیت بازار در حال تقویت است. میانگین ارزش معاملات روزانه افزایش قابل توجهی داشته است؛ به طوری که نسبت به میانگین خرداد ماه ۱۰۶ درصد رشد و نسبت به میانگین از ابتدای سال رشد ۸۷ درصدی داشته است.

پیش بینی شما از روند کوتاه و بلند مدت بازار سرمایه چیست؟

تیرماه بهار مجامع سالیانه شرکت‌های بورسی است، سال مالی بیشتر شرکت‌های بورسی تا ۲۹ اسفند ماه بوده و بر اساس قانون تجارت تا چهار ماه فرصت برگزاری مجامع سالیانه به شرکت‌ها داده شده است. در این دوره عملکرد شرکت‌ها شفاف سازی شده و سودهای نقدی سهامداران مشخص می‌شود، از طرفی اخبار فعالیتی و برنامه‌های توسعه‌ای و دیگر نکات امیدوار کننده از سمت مدیران شرکت‌ها به بازار مخابره می‌شود.

بنابراین در شرایط کنونی استقبال سهامداران خرد و فعالان نسبت به بازار بیشتر و بهتر شده است و حتی سهم‌هایی که افت داشته و دچار حباب شده بود پس از برگزاری مجامع روند اصلاحی در پیش خواهند گرفت. پیش بینی می‌شود در روند کوتاه مدت بازار با شیب مناسبی رشد خواهد داشت.

در روند میان مدت نیز بازار سرمایه ایران برخی صنایع و گروه‌های فعال و سود ده مناسب دارد، که از جمله آن می‌توان به شرکت‌های صنعت سنگ آهن که اخبار مثبتی از جمله رشد نرخ محصولات داخلی و صادراتی، درباره آنها منتشر شده اشاره کرد. همچنین رشد قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا که مبنای قیمت گذاری بورس کالا برای شرکت‌های سنگ آهنی است و رشد قیمت‌های جهانی شمش فولاد آینده خوبی را برای صنعت سنگ آهن خواهد ساخت.

علاوه بر این افزایش نرخ برق و کاهش برخی از مؤلفه‌های قیمت تمام شده صنعت نیروگاهی به گوش می‌رسد که می‌تواند این صنعت را در میان مدت یا بلند مدت برای سرمایه گذاران جذاب کند.
روندها در شرکت‌های بورس بانکی تغییر کرده به طوری که درآمد این شرکت‌ها از محل کارمزدها، سود خوبی داشته است، سود تسعیر ارز نیز بر اساس ابلاغ بانک مرکزی افزایش یافت و رشد تراز عملیاتی بانکی (اختلاف بین سود تسهیلات اعطایی و سودی که به سپرده گذاران پرداخت می‌شود) با توجه به کاهش نرخ سود بین بانکی این عدد نیز رشد تراز بانک‌ها را مثبت کرده و صنعت بانک در میان مدت سودآوری خوبی خواهد داشت.

با قطعی شدن عرضه خودرو در بورس کالا بخش زیادی از سودهایی که به جیب دلالان بازار خودرو وارد می‌شد، از طریق بورس کالا وارد شرکت‌ها خواهد شد و سود اصلی به جیب سهامداران واقعی این صنعت وارد خواهد شد. البته صنایع دارویی، زراعت و کشاورزی نیز سهم‌های ارزنده‌ای دارند.

گفت و گو از فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 504809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.