شهرداری تهران: قراردادهای رسانه‌ای منطبق بر مقررات است

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: قراردادهای رسانه‌ای ما منطبق با مقررات و سیاست‌های شهرداری است و خوشحالیم که اطلاعات شفاف در دسترس شهروندان قرار دارد.

به گزارش ایمنا، غلامحسین محمدی با اشاره به قراردادهای منتشر شده شهرداری تهران با رسانه‌ها در فضای مجازی یادآور شد: من استقبال می‌کنم از اینکه شهرداری تهران در یک فرآیند شفاف اطلاعات سازمان را برای عموم مردم دسترس پذیر کرده است.

وی اضافه کرد: طبق این فرایند مردم و رسانه‌ها می‌توانند عملکرد شهرداری تهران را نقد کنند و بدانند بیت‌المال چگونه هزینه می‌شود.

قراردادهای حوزه ارتباطات متنوع است

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: ما باید هر خبری که در فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود را بررسی کنیم و بدانیم از چه زاویه‌ای منتشر شده و این موضع صحیح است یا خیر؟

وی ادامه داد: قراردادهای مدیریت شهری در حوزه ارتباطات و رسانه‌ها بسیار متنوع است و بخشی به تولید محتوا و بخشی به توزیع محتوا مربوط می‌شود.

محمدی اظهار کرد: در شهرداری نیز مانند بسیاری از نهادها و ارگان‌های دیگری که روابط عمومی‌ها با استفاده از امکانات خود یا خرید خدمت اقدام به تولید و توزیع محتوا می‌کنند، به دلایل محدودیت‌هایی که در تبلیغات و اطلاع رسانی در شهرداری تهران به منظور کنترل قراردادها و کاهش هزینه‌ها در مناطق ۲۲ گانه و سازمان‌ها و شرکت‌ها ایجاد کردیم، تصمیم گرفتیم فعالیت‌های برون سپاری رسانه‌ای به صورت متمرکز انجام شود.

وی افزود: این گام اول باعث شد تا بسیاری از اقداماتی که در شهرداری تهران به نام فعالیت رسانه و تبلیغات انجام می‌شد، توسط مرکز ارتباطات شهرداری تهران کنترل شود.

محمدی خاطر نشان کرد: به ازای آن برای آنکه بتوانیم اخباری را که شامل اخبار و اطلاع رسانی عمومی مانند موضوعات ترافیک، پسماند، فضای سبز، معماری و شهرسازی و همچنین گزارش عملکرد روزانه شهرداری تهران است را به گوش مردم برسانیم، اقدام به برون‌سپاری قراردادهای خبر و تولید و توزیع محتوا منطبق با قوانین و مقررات و تعرفه‌هایی شرکت تبلیغاتی شهرداری تهران کردیم.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران تصریح کرد: این فعالیت‌ها اغلب خاص هستند و اساسنامه شرکت پیام رسا دارند که در آن درج شده است که فعالیت‌های تبلیغاتی و هنری به تشخیص هیأت مدیره و یا با فراخوان بین کسانی که بتوانند کار را انجام دهند (زمانی که افراد محدودی شرایط انجام خدمت را دارند) می‌توانند ترک تشریفات برایشان انجام بشود که البته این مساله خود تشریفاتی دارد که با گزارشی توجیهی همراه است.

وی بیان کرد: به طور مثال در یکی از این قراردادها بیان شده است که برای شبکه اجتماعی توئیتر برای یک فرد مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان داده شده است که این موضوع از اساس دروغ است که چنین چیزی نه ممکن و نه معقول است و قانونی نیست و این قرارداد برای توزیع تعدادی اخبار مشخص در سال طبق تعرفه‌های مصوب بوده است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: ما برای اطلاع رسانی دقیق و مناسب با بسیاری از رسانه‌ها فعالیت‌هایی را طبق قانون داشتیم و حتی در برخی از روزنامه‌ها ویژه نامه‌هایی منتشر شد که عملکرد شهرداری تهران به خوبی به شهروندان تهرانی گزارش داده شود.

محمدی اضافه کرد: اغلب کار سازی فعالیت‌های تبلیغاتی و هنری در شهرداری تهران از شرکت پیام رسا انجام می‌شود که این موضوع بر اساس قوانین و با نظر هیأت مدیره و گزارشات توجیهی انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: وظیفه روابط‌عمومی اطلاع‌رسانی اقدامات سازمان از طرق شفاف به عموم شهروندان است و رسانه‌های مکتوب و مجازی، رسمی و غیررسمی برای این مهم مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ لذا اینکه با افراد و شرکت‌ها بحث تولید و توزیع محتوا قرارداد بسته شود از وظایف ذاتی روابط‌عمومی است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: اینکه گفته شود شهرداری دارای روزنامه است و روابط عمومی هم خبرگزاری شهر را دارد با توجه به بررسی‌ها و درخواست‌های اطلاع رسانی در سازمان به هیچ وجه پاسخگو نیست و روابط عمومی با استفاده از ابزارهای نوین رسانه‌ای و صدا و سیما و روزنامه‌ها باید حجم گسترده‌تری از مخاطبان را پوشش دهد.

محمدی افزود: طبق قانون شهرداری تهران به شرکت پیام رسا این اجازه را داده است که طبق مصوبه هیأت مدیره در معاملات خرد و کلان هنری و تبلیغی علاوه بر مناقصه، از مسیر ترک تشریفات اقدام کند.

وی یادآور شد: این موضوع به دلیل این است که اگر بر فرض شهرداری قصد داشته باشد در روزنامه‌ای خاص، فیلمی خاص و یا کمپین اطلاع رسانی خاصی که نیاز به مشخصات ویژه‌ای بنا به تقاضای پیمانکار دارد نقش آفرینی کند و احتمال زیاد از مسیر فراخوان و مناقصه این اقدام ممکن نیست با تصویب مدیران کارسازی لازم را انجام دهد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: در شهرداری تهران از دهه ۷۰ این شرکت تبلیغاتی با همین مکانیزم مشغول به فعالیت است و بسیاری از اقدامات آن مورد سوال بوده و متأسفانه بدلیل در دسترس نبودن رسانه‌ها هیچ‌گاه شفاف نشده و رسیدگی هم نشده است.

وی تاکید کرد: امروز ما به صورت شفاف همه قراردادها و مقررات را در دسترس قرار می‌دهیم تا علاوه بر نهادهای نظارتی عموم شهروندان هم بررسی کنند و نظرات خود را بگویند.

محمدی ادامه داد: بسیاری حتی با این حجم فعالیت‌ها، ما را در زمینه اطلاع رسانی نقد می‌کنند؛ البته چون رسانه ملی با ما همکاری نداشت نتوانستیم بسیاری از فعالیت‌های مدیریت شهری بویژه در حوزه تغییر ریل را به خوبی اطلاع رسانی کنیم.

وی گفت: اما حداکثر توان خود را در شرایطی که مردم از نظر فکری و معیشتی نسبت به عملکرد کل حاکمیت نقد داشتند را برای تبیین ریل جدید مدیریت شهری بکار گرفتیم و گمان می‌کنیم فارغ از نیت‌خوانی ها این نقد و بررسی‌ها به نفع عموم شهروندان است.

منبع: ایرنا
کد خبر 504783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.