رها سازی آب سد کرخه برای تامین حقابه هورالعظیم

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، علی شهبازی معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: آب سد کرخه برای تأمین حقابه هورالعظیم رها سازی شده است این اقدام از ۴ روز پیش انجام شده ولی با توجه به طولانی بودن مسیر کم کم خودش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: کل نیاز زیست محیطی تالاب هورالعظیم یک میلیارد و سیصد و هشتاد و سه میلیون مترمکعب برای یک سال است که در حال حاضر بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که از تالاب تهیه و مورد تحلیل قرار گرفته در حال حاضر بیش از ۸۷.۵ درصد از تالاب شرایط رطوبتی مطلوبی را دارد.

شهبازی گفت: در سال آبی جاری که از مهر سال ۱۳۹۹ شروع شده است و تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت حجم آب بیشتری از نیاز زیست محیطی تالاب توسط سازمان آب و برق خوزستان تأمین شده که بخش عمده آن برای حفظ محیط زیست در تالاب از آب شیرین بوده است.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در بهار سال جاری طبق نیازهای زیست محیطی که از طرف سازمان محیط زیست اعلام شده آب مورد نیاز تالاب هورالعظیم حدود ۳۸۶ میلیون مترمکعب بوده که با برنامه ریزی‌های انجام شده از طرف سازمان آب و برق خوزستان حجم آبی معادل ۴۰۹ میلیون متر مکعب که بیش از نیاز آبی مشخص شده بود به این تالاب آب تزریق شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط بحرانی خشکسالی که در این حوضه کرخه در سال جاری به وجود آمده بیش از ۵۰ درصد کاهش آورد بلند مدت و ۵۵ درصد کاهش آورد نسبت به سال گذشته را تجربه می‌کنیم که در همین راستا یک کمیته مدیریت خشکسالی با همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی تدوین شده که بر اساس این برنامه ۲۴۹ میلیون مترمکعب حجم آب زیست محیطی برای حوزه و رودخانه کرخه در نظر گرفته شده است.

منبع: فارس

کد خبر 504778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.