افتتاح نیروگاه خورشیدی ۲۶۰ کیلوواتی در اصفهان

پیش از ظهر امروز در هشتاد و نهمین برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» با شعار «اصفهان در مسیر امید»، بهره‌‎برداری از پروژه‌های عمرانی و خدماتی سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شامل نیروگاه انرژی خورشیدی و افتتاح تالار ۲۵ با هزینه‌ای بالغ بر ٣٣٠ میلیارد ریال انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افتتاح تالار ۲۵ میدان مرکزی میوه و تره بار یکی از پروژه‌های آماده سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری است که با بهره‌برداری از آن ۲۸ غرفه به ظرفیت غرفه‌های این میدان اضافه شد.

تالار ۲۵ در زمینی به مساحت چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع و صرف اعتباری حدود ۲۵ میلیارد تومان همراه با محوطه سازی احداث شده است.

نیروگاه خورشیدی ۲۶۰ کیلوواتی میدان مرکزی میوه و تره بار از دیگر پروژه‌های مورد بهره برداری امروز بود؛ این پروژه با اعتبار چهار میلیارد تومان بر روی بام تالار ۲۵ میدان مرکزی ایجاد شده که نخستین و بزرگترین نیروگاه خورشیدی در شهرداری‌های کلانشهرهای کشور و نخستین پروژه در میادین مرکزی میوه و تره‌بار کشور به شمار می‌آید.

احداث نیروگاه خورشیدی ۲۶۰ کیلوواتی میدان مرکزی میوه و تره بار افزایش دو برابری انرژی‌های تجدید پذیر را در شهرداری اصفهان به همراه دارد. یکی دیگر از پروژه‌ها، احداث سقف قسمت شرقی محوطه سبزی میدان مرکزی میوه و تره‌بار با متراژ پروژه چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع است که با صرف اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان افتتاح شد تا کشاورزانی که در این محل به صورت مستقیم بارهای خود را عرضه می‌کنند در زمستان و تابستان از بارش باران و تابش مستقیم آفتاب در امان باشند و با مسقف کردن این قسمت فضای بهتری برای فعالیت آنها فراهم شود.

برای حل مشکلات اصفهان شجاعانه عمل کردیم / افتتاح بازار بین‌المللی گل و گیاه در آینده نزدیک

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: بسیار خرسندم که در طول چهار سال گذشته به طور مکرر برای افتتاح و بهره برداری و آغاز عملیات‌های جدید به سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری آمدم و هربار موفق تر از قبل عمل شده بود؛ از تیم سازمان میادین و هیئت مدیره و شورای این سازمان به جهت انجام اقدامات جهاد گونه تقدیر می‌کنم، همچنین از اصحاب رسانه که در این محل حضور یافته و هر آنچه اتفاق افتاده و حقایق را به رشته تحریر در می‌آورند سپاسگزارم.

وی ادامه داد: اگر امروز از انرژی خورشیدی و ضرورت آن سخن گفته می‌شود به جهت آن است که حیات بشر به دلیل کم آبی در معرض خطر قرار گرفته و از آنجایی که برق تولیدی ریشه در آب دارد، توجه به انرژی‌های خورشیدی و طی فرایندی که نور خورشیدی به انرژی تبدیل شود، کاری بسیار ارزشمند است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در این دوره مدیریت شهری توجه به انرژی خورشیدی مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که شورای اسلامی شهر در راستای استفاده از انرژی‌های خورشیدی مصوبات خوبی داشته و امروز نیز شاهد فضایی هستیم که ۲۶۰ کیلووات به ظرفیت‌های قبل اضافه می‌کند.

نوروزی تصریح کرد: تا چند سال پیش ۲۴۰ کیلووات در ساعت انرژی خورشیدی به تولید انرژی در شهر می‌پرداخت که امروز این عدد به ۶۰۰ رسیده است، بنابراین استفاده از نیروی خورشیدی مسئله مهمی است که هیچ گاه نباید اهمیت آن را دریغ کرد.

وی تأکید کرد: این بار نیز اصفهان در استفاده از انرژی خورشیدی پیشگام و برای سایر شهرها الگو شده است، بنابراین باید این فضا توسعه یابد تا شاهد پیشرفت این تکنولوژی نوین برای حل مسائلی که نیاز به انرژی دارد، باشیم.

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات باید شجاعانه عمل کرد و خیرخواهانه رفتار کنیم، اظهار کرد: بحران‌های پنهان به عمل شجاعانه و اقدام خیرخواهانه نیاز دارد که خرسندیم در این مسیر قرار گرفته‌ایم.

نوروزی با بیان اینکه گام دوم توسعه مکان‌هایی از جمله تالارها و سالن‌های میدان مرکزی میوه و تره بار است، گفت: در روزهای اخیر شاهد توسعه سالن‌های خشکبار میدان مرکزی میوه و تره بار بوده‌ایم و امروز شاهد افتتاح تالار شماره ۲۵ این میدان برای توزیع و فروش میوه هستیم؛ این اتفاقات باید هر روز بیشتر تداوم یابد تا امید را به مردم تزریق کند، چرا که با زیرساخت‌های مهیا شده چاره‌ای جز تداوم این مسیرها نیست.

وی از افتتاح بازار بین‌المللی گل و گیاه ارغوان در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد پروژه‌ها مقرر شد فاصله زمانی بین اعیاد را به روزهای تقویم خدمت به مردم تبدیل کنیم تا هر روز شاهد افتتاح پروژه‌ها باشیم و خدمات برای بهره برداری بهینه در اختیار مردم قرار گیرد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: به مردم نوید می‌دهیم که این گام‌های مؤثر در زندگی آنها تأثیرگذار خواهد بود و زیرساخت‌های شهری برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان فراهم شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه وسعت اثربخشی پروژه‌هایی همچون احداث نیروگاه خورشیدی در میدان مرکزی میوه و تره بار بسیار زیاد است، اظهار امیدواری کرد: در راه خدمت به شهروندان که شایستگی دریافت خدمات را دارند هر روز گام‌های بیشتری برداشته شود.

تفاوت بینش سیاسی نباید پروژه‌ها را متوقف کند

علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: خرسندیم امروز شهر سرزندگی خود را دارد و هر هفته شاهد اتفاقات ارزشمندی در شهر هستیم لذا امیدوارم مسیر به وجود آمده برای اجرا و بهره برداری از پروژه‌های متعدد در شهر استمرار پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه در شهر اصفهان نباید در هر دوره‌ای با هر بینش سیاسی پروژه‌ها متوقف شود و هرکسی زمام امور را در دست می‌گیرد باید موفق عمل کند، افزود: هیچ کسی نیست که در شهر نگران و دلواپس موفقیت دیگران نباشد، چرا که سود آن متوجه همه مردم می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شهر اصفهان دری گرانبها است که همه باید به آن ببالیم و تلاش کنیم که جایگاه واقعی خود را بیش از گذشته در کشور و جهان پیدا کند.

نصراصفهانی ادامه داد: امروز که روزهای پایانی عمر شورای پنجم است بسیار خرسندیم که هر آنچه در توان داشتیم را به لحاظ مالی و اقتصادی در مسیر خدمت به مردم به کار گرفتیم و قصور یا کوتاهی نکردیم، امانتدار مردم بودیم و تلاش کردیم شهر را به بهترین نحو مدیریت کنیم و البته اگر قصوری بوده قطعاً تعمدی نبوده است.

وی با بیان اینکه همواره تلاش کردیم که پیشران شهر در امور مختلف باشیم، اضافه کرد: شهر یک موجود زنده است که نیاز به مراقبت دارد بدین سبب هرکسی باید تلاش کند این موجود زنده به زندگی خود ادامه داده و هر روز این مسیر به خوبی استمرار یابد.

نیروگاه ۲۶۰ کیلوواتی برق ۸۵۰۰ پایه روشنایی میدان میوه و تره بار را تأمین می‌کند

محمد مجیری، مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در این مراسم اظهار کرد: بهار سال ۱۳۷۳ میدان مرکزی میوه و تره بار در محل فعلی ایجاد شد که در آن زمان جمعیت شهر اصفهان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که با توجه به افزایش جمعیت توسعه میدان ضرورتی انکارناپذیر بود.

وی افزود: در سال‌های اخیر تالار شماره ۲۶ در میدان مرکزی میوه و تره بار ایجاد شد و امروز شاهد افتتاح تالار شماره ۲۵ هستیم و تا پایان سال جاری نیز تالار شماره ۲۴ مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: با افزوده شدن تالارهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ درواقع سه تالار ۲۸ غرفه‌ای به ظرفیت‌های میدان مرکزی میوه و تره بار اضافه می‌کند.

وی با اشاره به احداث نیروگاه خورشیدی بر روی سقف تالار ۲۵ میدان مرکزی میوه و تره بار گفت: این نیروگاه ۲۶۰ کیلوواتی به عنوان نخستین نیروگاه خورشیدی برای اولین بار در کشور بر روی سقف تالار ۲۶ ایجاد شده است.

مجیری با بیان اینکه کشور ایران به لحاظ تابش خورشید موقعیت بسیار مناسبی دارد که باید از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده شود، ادامه داد: اگر هر سال بر روی سقف تالارهای میدان پنل‌های خورشیدی نصب شود در آینده می‌توان نیروگاه شش مگاواتی را در میدان مرکزی میوه و تره بار ایجاد کرد که امکان تولید سالانه ۵۵۰ هزار کیلووات ساعت برق را دارد.

وی با اشاره به بازگشت سرمایه ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی پس از چهار سال گفت: با استفاده از نیروگاه خورشیدی می‌توانیم معادل ۶۱ هزار لیتر بنزین در سال صرفه‌جویی داشته باشیم؛ نیروگاه خورشیدی ۲۶۰ کیلوواتی میدان مرکزی میوه و تره بار می‌تواند برق هشت هزار و ۵۰۰ پایه روشنایی را در روز تأمین کند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان با اشاره به مسقف کردن قسمت شرقی محوطه سبزی میدان مرکزی میوه و تره بار اصفهان گفت: این پروژه با متراژ چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع انجام شد تا کشاورزانی که در این محل محصولات خود را به طور مستقیم عرضه می‌کنند فضای بهتری برای فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: امروز عملیات عمرانی تالار ۲۳ به عنوان بارانداز شیلات در مرکز کشور آغاز می‌شود که برای احداث آن ۲۲ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

مجیری با بیان اینکه در قسمت جنوبی میدان مرکزی میوه و تره بار عملیات احداث سوله‌های ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ آغاز شده است، گفت: این سوله‌ها که می‌تواند جهت سورکینگ، بسته بندی و صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار گیرد سال آینده افتتاح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز ۳۲ میلیارد تومان پروژه افتتاح و عملیات عمرانی ۵۵ میلیارد تومان پروژه دیگر نیز آغاز شده است.

کد خبر 504707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.