هانی زاده: اروپا از پایان بی‌نتیجه مذاکرات در وین وحشت دارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:مشخصاً ایران در گذشته تصمیمات سخت خود را اتخاذ کرده که یکی از نمونه‌های آن به درستی زمانی بود که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شد و ایران تصمیم گرفت در برجام بماند، تصمیم بزرگ و سخت ایران بود که منجر به حفظ برجام تا الان شده است. در حال حاضر نوبت طرف‌های مقابل است.

حسن هانی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون روند مذاکرات وین اظهار کرد: برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که پس از سه ماه مذاکرات، نتایج مطلوب بوده است و امروز دیگر بحث در خصوص مسائل فنی و جزئی نیست و باید تصمیمات سخت و کلان گرفته شود.

وی افزود: زمان فعلی از اهمیت زیادی برخوردار است و شاید در روزهای آینده اتفاق مهمی رقم بخورد و شاید وزیرخارجه بزودی عازم وین شود تا تفاهم نهایی را به امضا رساند. ایران خواستار این است که تفاهم پایدار و مورد احترام جامعه جهانی باشد و به همین علت سخت گیری را در دستور کار قرار داده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: خروج ناگهانی آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و سختی‌هایی که ایران در سه سال گذشته تحمل کرده است دیگر این تجربه را به‌وجود آورده که باید مراقب تمامی جوانب بود و به همه موارد توجه لازم را داشت. این احتمال وجود دارد که تیم جو بایدن تصمیم نهایی را اتخاذ کنند و بخش قابل توجهی از تحریم‌ها را لغو کرده و برجام احیا شود.

هانی زاده تصریح کرد: شاید این امر نزدیک به یک ماه طول بکشد و پس از انتقال دولت در ایران نهایی شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که تعامل بسیار خوبی در وین صورت گرفت، البته این مراودات به پایتخت‌ها نیز از قبل هم وجود داشت و با نمایندگان تبادل نظرهای پی در پی صورت گرفته است. آنچه که امروز حساسیت‌ها را بیش از گذشته کرده این است که تاکنون ۶ دور مذاکرات با ۱+۴ انجام گرفته است و تقریباً به مراحل پایانی نزدیک شده‌ایم، یکسری مسائل باقی مانده که مذاکره درباره آنها به اندازه کافی صورت گرفته است و زمان تصمیم گیری کشورها فرا رسیده است. این نکته را معاون سیاسی وزارت خارجه ایران نیز مورد تاکید قرار داده است.

وی تاکید کرد: مشخصاً ایران در گذشته تصمیمات سخت خود را اتخاذ کرده که یکی از نمونه‌های آن به درستی زمانی بود که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شد و ایران تصمیم گرفت در برجام بماند، تصمیم بزرگ و سخت ایران بود که منجر به حفظ برجام تا الان شده است. در حال حاضر نوبت طرف‌های مقابل است و با توجه به مذاکراتی که صورت گرفته است باید تصمیم بگیرند و در مورد احیا مجدد برجام به جمع بندی برسند تا توافق حاصل شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: زمان تصمیم گیری برای همه طرف‌های برجام است و کشورهای مقابل باید تصمیمات سخت خود را بگیرند. مشخصاً اگر طرف‌های دیگر برجام به دنبال باج گیری باشند، هیچ اتفاقی در دولت دوازدهم رخ نخواهد داد و مشخصاً گفت‌وگوها شکست می‌خورد که شاید تبعات منفی نیز برای غربی‌ها در پی داشته باشد. مذاکرات نفسگیر نباید بدون خروجی به پایان برسد و اروپا به خوبی این مساله را متوجه شده است. پایان بی‌نتیجه مذاکرات در وین چیزی است که اروپا از آن وحشت دارد و شاید حتی منافع کشورهایی همچون چین و روسیه را نیز به خطر اندازد. با توجه به وجود همین منافع احتمال شکل‌گیری توافق امروز را می‌توان پیش‌بینی کرد.

کد خبر 504638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.