کتاب هایی که شما را به دل تاریخ می برد

مطالعه تاریخ نه تنها ما را با گذشتگان آشنا می‌کند، بلکه به وسیله آن می‌توان به خودشناسی رسید. از سویی این آثار همواره مهم ترین نقش را در انتقال دانش از یک نسل به نسل دیگر به عهده داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رویدادها و حوادث فراوانی وجود دارد که جهان را به شکل امروز درآورده است. نویسندگان و تاریخ شناسان بزرگ تاریخ را با دقت و گیرایی فراوان به صورت کتاب درآورده اند؛ شاید یکی از بارزترین خصوصیات موفقیت کتاب‌های تاریخی بهره مندی نویسندگان آن‌ها از دانش تاریخ باشد. این کتاب‌ها بیان حقایق و سیر زندگی است و گرچه تاریخ را نمی‌توان در قالب صفحات یک کتاب گنجاند، اما این نویسندگان بزرگ توانستند به شکلی جذاب آن را از فراموشی در امان نگه دارند. در ادامه به معرفی چند اثر در حوزه تاریخ می‌پردازیم:

"تاریخ جهان" اثر ارنست گامبریج

"گامبریج"، نویسنده و تاریخ دان مشهور اتریشی است که در سال ۱۹۳۵ در شهر وین متولد شد. وی درست زمانی که تنها بیست‌وشش سال داشت، این کتاب را خلق کرد. این نویسنده در این اثر رخدادهای بشر را در قالب ۴۰ فصل از عصر حجر تا عصر اتم با زبانی بسیار ساده بیان کرده است. این مورخ بزرگ، فصل آخر این کتاب را در قالب (بخش کوچکی از تاریخ که من خود در آن زیسته ام: نگاهی به گذشته) پس از حدود ۵۰ سال به نگارش درآورد که در آن از حوادث و رخدادهای تازه ای همچون جنگ جهانی دوم، اختراعات و کشفیات بی شمار در زمینه علمی و اندیشه‌های نوینی در زمینه‌های فلسفی و فکری صحبت می‌کند. روایت جذاب و شیرین از سیر زندگی در این کتاب خواننده را همراه با خود به گردش و سیر و سلوک در تاریخ گذشتگان می‌برد. "تاریخ جهان" مشهورترین اثر این نویسنده بزرگ است.

"ایرانیان" اثر همایون کاتوزیان

ایران کشوری با پیشینه بسیار گسترده است، "ایرانیان" یک اثر جذاب برای مطالعه تاریخچه شگفت این سرزمین پهناور است. "کاتوزیان" اقتصاددان، تاریخ‌نگار، کاوشگر علوم سیاسی و منتقد ادبی، علاقمند به مسائل ایران بود. وی در این اثر به بیان حوادث و رخدادها در ایران، از امپراتوری پارسیان تا انقلاب ۵۷ پرداخته است. این کتاب درواقع دیدگاه جامعه شناختی و بررسی دیدگاه‌های هر دوره است، که به ۱۴ فصل اصلی تقسیم شده است، نویسنده در ابتدای شروع فصل اول این اثر زیبا و ماندگار چنین می‌نویسد: «ایران بسیار کهن‌تر از تاریخ نوشته سه هزارساله آن است. در بخش‌هایی از ایران نشانه‌هایی از تمدن چند هزارساله وجود دارد. چادرنشینان ایرانی که نام خود را به این سرزمین دادند هزار و ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح به آن وارد شدند.»

"تاریخ جهان" اثر فیلیپ فرناندس آرمستو

"فرناندس آرمستو" کتاب "تاریخ جهان" را در سال ۲۰۱۹ به رشته تحریر درآورد. این تاریخ شناس انگلیسی خالق ۲۵ کتاب است که به ۲۲ زبان جهان ترجمه شده است. این اثر جهان را پس از یخبندان زمین تا خروج از گل و لای و سپس بازسازی این کره خاکی و قدیمی روایت می‌کند، در واقع زندگی واقعی بشر را در ۳۰ فصل بیان می‌کند که در دل آن داستان‌های بسیاری از بشر می‌خوانیم که واقعیت دارند. گستردگی دید و بیان حوادث در این کتاب خواننده را با درک عمیق و اساسی از روابط رو به رو خواهد کرد.

"تاریخ تمدن" نوشته ویل دورانت

"تاریخ تمدن" شامل ۱۱ جلد و ۱۳ مجلد، در سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۷۵ در آمریکا منتشر شد. وی در واقع این اثر را به کمک همسر خود "آریل دورانت" نوشت. "دورانت" در قسمتی از شروع فصل اول (عوامل کلی تمدن) چنین می‌گوید: «تمدن را می‌توان، به شکل کلی آن، عبارت از نظمی اجتماعی دانست که در نتیجه وجود آن، خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می‌شود و جریان پیدا می‌کند.» که خود تعریف جامع از این اثر بی نظیر است.

"دو قرن سکوت" اثر عبدالحسین زرین‌کوب

"عبدالحسین زرین کوب" نامی آشنا برای ایرانیان است. وی تاریخ‌نگار، نویسنده و مترجم برجسته ایران بود. "دو قرن سکوت" ایران را پس از سلطه اعراب به تصویر می‌کشد، این اثر ماندگار و گیرا اولین بار در سال ۱۳۳۰ منتشر شد، یکی از ویژگی‌های بارز این کتاب بررسی تاریخ اسلام از زوایای مختلف است. "زرین کوب" پس از اولین انتشار، پنج سال به بررسی مجدد این کتاب در پاسخ به منتقدان پرداخت و پس از طی این مدت بار دیگر اجازه چاپ مجدد این کتاب را داد. پس از مطالعه این اثر می‌توان فهمید که نام دو قرن سکوت به این دلیل برای کتاب انتخاب شده است که شاید بهت و حیرت ایرانیان پس حمله اعراب به رخ بکشد.

کد خبر 504627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.