کانون‌های وکلا: آئین‌نامه جدید وکالت را اجرا نمی‌کنیم

هیئت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) عصر امروز در مخالفت با تصویب آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش ایمنا، هیئت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) عصر امروز در مخالفت با تصویب آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری بیانیه‌ای منتشر کرد.

این بیانیه در نتیجه سی و هشتمین جلسه فوق العاده هیئت عمومی اسکودا که امروز با موضوع بررسی آئین نامه جدیدالتصویب اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری برگزار شد، انتشار یافت. در این بیانیه هیأت عمومی اسکودا با حضور مدیران نهاد وکالت در سراسر کشور مخالفت صریح خویش با آئین نامه جدیدالتصویب لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری اعلام کرد.

در این بیانیه تصریح شده است که آئین نامه مذکور تا قبل از اصلاح قابلیت اجرا نخواهد داشت.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

«لذا هیئت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران ضمن استقبال از رویکرد به روز رسانی آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا و موادی از آئین نامه که باعث بهبود اداره نهاد مستقل وکالت می‌گردد. مخالفت صریح خویش را با وضعیت موجود آئین نامه که ناقض و تحدیدکننده استقلال کانون وکلا است، اعلام داشته و خاطر نشان می‌سازد که نهاد مستقل وکالت به عنوان نهادی قانونمدار، مجوزی برای اجرای مقرره مخالف با قانون نداشته و انتظار دارد با یک رویکرد تعاملی نسبت به اصلاح این موارد در اسرع وقت با نظر کانون‌های وکلا اقدام لازم صورت گیرد تا مالا آئین نامه قانونی، توسط کانون‌های وکلای دادگستری قابلیت اجرا پیدا کند.»

مانعی جدی بر سر راه اجرای آئین‌نامه ابلاغی رئیس قوه قضائیه

هفته گذشته بود که آیت الله رئیسی، رئیس سابق قوه قضائیه در آخرین روزها مسئولیت خود «آئین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» را ابلاغ کرد. بنا بر متن آئین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، این آئین نامه قصد ایجاد تغییراتی گسترده در فرایند جذب کارآموز وکالت، نظارت بر وکلا و به طور کلی فرایندهای مرتبط با نهاد وکالت را دارد با این حال به نظر می‌رسد کانون‌های وکلا برخی مفاد آن را مخالف با استقلال کانون وکلا می‌دانند و این می‌تواند مانعی جدی بر سر راه اجرای این مصوبه باشد.

منبع: فارس

کد خبر 504557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • غلامرضا احمدی IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 3
    آئین نامه بعضی از موادش به خصوص بد پنج و شش ماده 159 و ماده 161 خلاف لایحه استقلال وکلا و قابل اجرا نیست،خلاف عدالت و قانون مصوبه انشالله که کانون های وکلا همگی متحد باشند و آئین نامه رو اجرا نکنند.
  • sa IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    4 0
    متاسفانه در حال حاضر کانون های وکلا به جای برنامه ریزی برای آینده فارغ التحصیلان حقوق فقط به فکر منافع صنفی خود و همکارانشان هستند و به همین دلیل نشان داده اند که هیچ برنامه جامعی برای آینده وکالت ندارند و از هرگونه حرکت قوه قضائیه هم به بهانه های مختلف و تحت عنوان نظر یا مغایرت مفاد مقررات جدید با مقررات سابق صرفا ایراد می گیرند . از طرف دیگر برنمی تابند که قوه قضائیه هم به عنوان حافظ حقوق عامه طبق قانون اساسی اختیارات فراوانی دارد . متاسفانه کانون های وکلا نشان داده اند از بلوغ و بالندگی به عنوان یک نهاد مستقل برخوردار نیستند و فقط به فکر منافع صنفی خود هستند نه حقوق مردم .
  • امیرحقوقدان IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    5 0
    برادر من آقای احمدی چی دارید می گوئید . بیش از 70 درصد این آئین نامه به پیشنهاد خود کانون ها بوده و از طرف دیگر قوه قضائیه هم به عنوان یک طرف حقوق عامه در هر پرونده قضایی بایستی نقطه نظراتی داشته باشد . متاسفانه کانون ها فقط به فکر منافع صنفی خود هستند تا حقوق مردم و شهروندان .
  • امیرحقوقدان IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 0
    مسئول محترم خبر گزاری چرا نظرات را منتشر نمی کنید . نکند بر خلاف نظر شماست . لطفا جناحی و طیفی فکر نکنید و به عنوان یک خبرگزاری مستقل عمل کنید .