۴۰ هزار مدرسه تحت پوشش طرح یاریگران زندگی قرار گرفتند

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار مدرسه تحت پوشش طرح یاریگران قرار گرفتند. حتی در شرایط کرونایی هم از بستر «شاد» استفاده شد و در سامانه شاد بخشی به نام کانون یاریگران آموزش‌های لازم را به والدین و دانش آموزان داد و حدود ۸.۵ میلیون دانش‌آموز تحت پوشش قرار گرفتند.

به گزارش ایمنا، سردار اسکندر مؤمنی در برنامه‌ای تلویزیونی با بیان اینکه بر اساس آخرین برآوردها سن اعتیاد حدود ۲۴ سال و چند ماه است، گفت: مفهوم سن اعتیاد میانگین مجموعه معتادان است، حال ممکن است در این میان افرادی با سن خیلی پایین‌تر شروع کرده باشند و حتی ممکن است ۱۵ سال هم باشند، بعضاً هستند بچه‌هایی که با سن پایین‌تر معتاد می‌شوند، اما میانگین سن اعتیاد در کشور ۲۴ سال و چند ماه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع که سن اعتیاد در حال کاهش است را تأیید می‌کنید؟، گفت: اگر روند کشور را نگاه کنیم، تنها در دهه ۶۰ کاهش شیوع مصرف و عدم پایین آمدن سن اعتیاد را داشتیم، یعنی از دهه ۴۰، ۵۰، ۶۰، ۷۰، ۸۰ و ۹۰ تنها دهه ۶۰ براساس آمارهای موجود کاهش داشتیم، اما در دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ افزایش رشد شیوع مصرف موادمخدر را داشتیم.

مؤمنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه میزان تعداد معتادان در کشور چقدر است و در جهان چندم هستیم؟ اظهار کرد: ما از میانگین دنیا پایین‌تر هستیم. خودمان را که با خودمان مقایسه می‌کنیم راضی نیستیم اما نسبت به میانگین دنیا پایین‌تر هستیم. برخی از کشورها، به ویژه کشورهایی که برخی از انواع موادمخدر را قانونی کردند، افزایش شگرفی داشتند. سازمان ملل گزارشی را در سال ۲۰۱۹ ارائه داده و از کشورهایی که برخی از انواع موادمخدر مانند خانواده کانابیس را آزاد کردند انتقاد کرده و گفته که در این کشورها هم تولید و هم مصرف و هم قاچاق موادمخدر بیشتر شده است؛ برخی کشورها در آمریکای شمالی یا آمریکای جنوبی و اروپا این کار را انجام دادند که منجر به افزایش چشمگیری شده است، به این معنی که اگر اکنون نرخ میانگین دنیا ۵.۵ است در آن کشورها به ۱۰ تا ۱۲ رسیده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در بخشی دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر بالای ۷۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شدند، اظهار کرد: در نیمه اول سال ۹۷، حداکثر ظرفیتی که در تهران داشتیم، ۴۲۰۰ نفر بود و اکنون حدود ۱۶ هزار نفر با اردوگاه‌هایی که راه‌اندازی شده، نگهداری می‌شوند و به نظر ۲۰ تا ۳۰ درصد مانده است.

وی ادامه داد: به طور مثال در یکی از مراکز که تا نیمه اول سال ۹۷ حداکثر ۱۰۰۰ نفر نگهداری می‌شد، اکنون بین ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ نفر نگهداری می‌شود.

مؤمنی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع قانون اشاره کرد و گفت: اگر قانون روزآمد و به روز شود، می‌توانیم طی برنامه سه الی چهار ساله به صورت کاملاً محسوس هم شیوع را کم کنیم و هم جلوه‌های بیرونی از بین برود. ما در همه کارهایی که انجام دادیم، همه دستگاه‌ها پیشرفت خوبی داشتند اما در اصلاح قانون نتوانستیم. اکنون لایحه آماده ارسال به مجلس است. به دلیل اینکه این لایحه لایحه‌ای قضائی است؛ چندین ماه جلسات برگزار شده است و اکنون آماده ارسال است.

وی افزود: ما کاملاً رو به جلو هستیم و مسیر را می‌شناسیم. به طور مثال قانون می‌گوید که معتادان متجاهر برای نگهداری و درمان به مدت یک تا سه ماه جمع‌آوری شوند. از این یک ماه چند روز طول می‌کشد که معتادان غربالگری شوند و اکنون که کرونا وجود دارد، پروتکل‌های سختی را وزارت بهداشت تدوین کرده‌اند که ما هم آنها را اجرا می‌کنیم؛ یعنی باید از آنها تست گرفته شود و غربالگری شوند. آیا این یک تا سه ماه هدر دادن منابع نیست؟. بر اساس مطالعات تطبیقی که داشتیم، در لایحه مدت زمان نگهداری دو سال است، زیرا هنگامی که صحبت از معتاد متجاهر می‌کنیم، به غیر از درمان جسمی و روانشناسی و سم‌زدایی باید مهارت بیاموزند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در بخش دیگری از سخنان در خصوص میزان شیوع اعتیاد در بین دانش‌آموزان اظهار کرد: میانگین کشور حدود ۵.۳ است. در دانش‌آموزان ۲.۱ است که روند رشد موادمخدر بین دانش‌آموزان متوقف شده است. یکی از دلایل آن طرح یاریگران زندگی است که با همکاری آموزش و پرورش اجرا شده و دستورالعملی است که با شاخص و اندازه‌گیری روشن و مشخص بین ستاد و آموزش و پرورش تفاهم‌نامه تبادل شده و این تفاهم‌نامه به دستورالعمل اجرایی تبدیل شد.

به گفته وی، در حال حاضر حدود ۴۰ هزار مدرسه تحت پوشش این طرح قرار گرفتند. حتی در شرایط کرونایی هم از بستر «شاد» استفاده شد. اکنون در سا

سامانه شاد بخشی تحت عنوان کانون یاریگران زندگی دارد که در آنجا آموزش برای والدین و دانش‌آموزان وجود دارد و حدود ۸.۵ میلیون دانش‌آموز تحت پوشش قرار گرفتند.

منبع: ایسنا

کد خبر 504526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.