اصفهان و سمرقند خواهرخوانده شدند

آئین امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی اصفهان و سمرقند توسط شهرداران این دو شهر به صورت برخط برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سمرقند لقب چهاردهمین خواهرخوانده اصفهان را به خود می‌گیرد و شهرهای پورتو (پرتغال) و حیدرآباد (هند) هم دو شهر دیگری هستند که اصفهان در آستانه عقد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با آنها قرار دارد.

اصفهان و سمرقند می‌توانند با بهره‌گیری از اشتراکات و بنای تاریخی و فرهنگی خود، تعاملات فرهنگی ایران و ازبکستان را نمایندگی کنند و نقطه ارتباط فرهنگی دو کشور باشند.

دو شهردار می‌توانند از فردای امضای این تفاهم نامه پیوند دهنده بخش‌ها و نهادهای مختلف شهرهای خود با همتایان شأن باشند در این راستا می‌توان اتاق‌های بازرگانی و همچنین دانشگاه‌های اصفهان و سمرقند را در سایه این خواهرخواندگی به یکدیگر مرتبط کرد تا همکاری‌های بین شهری به شدت و همه جانبه توسعه یابد و صرفاً به شهرداری‌های دو شهر محدود نشود.

در حال حاضر دانشگاه‌ها و اتاق بازرگانی اصفهان در حوزه تعاملات بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور دارند.

همانگونه که در متن تفاهم‌نامه خواهر خواندگی دو شهر اصفهان و سمرقند اشاره شده، همکاری در زمینه‌های باستان شناسی می‌تواند مورد توجه دو شهر قرار گیرد.

با توجه به اینکه اصفهان و سمرقند هر دو از جمله شهرهای تاریخی جهان به شمار می‌آیند و همچنین نظر به اینکه مرکز باستان شناسی در سمرقند قرار دارد همکاری در زمینه‌های باستان شناسی می‌تواند مورد توجه دو شهر قرار گیرد.

ترغیب شهروندان دو شهر برای توسعه دیپلماسی شهروندی میان اصفهان و سمرقند با استفاده از ظرفیت‌هایی که این شهر و شهروندان احیاناً در کشور طرف مقابل دارند از دیگر نکات قابل توجه است.

آغاز روابط همکاری ۲ شهر اصفهان و سمرقند

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این آئین اظهار کرد: بسیار خرسندم که امروز با داشتن ۱۳ خواهرخوانده آغاز روابط همکاری دو شهر اصفهان و سمرقند را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: با امضای این تفاهم نامه خواهر خواندگی بین دو شهر اصفهان و سمرقند به عنوان شهرهای کهن و تاریخی، بستر همکاری و فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری و سایر فعالیت‌ها برای ایران و ازبکستان فراهم خواهد بود.

شهردار اصفهان ادامه داد: بعد از شهر سمرقند، اصفهان با پورتو (پرتغال) و حیدرآباد (هند) قرارداد خواهرخواندگی امضا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه سمرقند و اصفهان هر دو عضو اکو هستند و این می‌تواند منجر به ایجاد شبکه‌های اکو برای فعالیت‌های چند جانبه باشد که موفقیت بزرگی به شمار می‌آید، تصریح کرد: تفاهم نامه خواهرخواندگی اصفهان و سمرقند فقط برای همکاری بین دو شهرداری نیست، بلکه از فردا تمام نهادهای مربوطه از جمله دانشگاه‌ها و اتاق بازرگانی و سایر مراکز می‌توانند تحت لوای این تفاهم نامه فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

نوروزی تصریح کرد: اصفهان و سمرقند هر دو از شهرهای تاریخی دنیا هستند و امضای تفاهم‌نامه خواهر خواندگی بین دو شهر زمینه را مساعد خواهد کرد تا هر دو در عرصه مطالعات تاریخی فعالیت‌های بیشتری داشته باشند.

شهردار اصفهان گفت: با توجه به اینکه هر دو شهر در زمینه دیپلماسی شهری تجربه خوبی دارند و اصفهان در سال‌های اخیر در این حوزه پیشرفت‌های خوبی داشته و فرصتی برای شهروندان دو شهر و کشور فراهم شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: این فرصت زمینه را برای انتقال تجربیات و تعامل شهروندان دو شهر فراهم کند.

نوروزی تاکید کرد: اصفهان و سمرقند می‌توانند با بهره‌گیری از اشتراکات و بناهای تاریخی و فرهنگی خود تعاملات فرهنگی ایران و ازبکستان را نمایندگی کنند و نقطه ارتباط فرهنگی دو کشور باشند.

وی ادامه داد: اصفهان و سمرقند به عنوان دو شهر مهم منطقه اکو می‌توانند ایجادگر شبکه شهرهای کوچک باشند و الگوی موفقی از چندجانبه‌گرایی بین شهری را شکل دهند.

نوروزی ضمن دعوت از هنرمندان سمرقند برای شرکت در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که در اکتبر سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، گفت: تولیدات و آثار مشترک در زمینه کتاب، موسیقی، ویدئو و همچنین تولید محتواهای رسانه‌ای و مجازی در دو شهر برای معرفی خواهر خوانده‌های جدید و ترغیب شهروندان سمرقندی برای سفر به اصفهان و بالعکس از دیگر موارد قابل توجه است.

وی ضمن قدردانی از "عظیم منوراف" رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان که اولین بار در سال ۱۳۹۷ در جریان سفر به اصفهان پیشنهاد خواهرخواندگی اصفهان و سمرقند را مطرح کرد، از اهتمام سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند به ویژه "نیرآبادی" و همکارانشان در طول ماه‌های گذشته برای برقراری پیوند میان اصفهان و سمرقند نیز قدردانی کرد.

خواهرخواندگی، روابط بین‌الملل ۲ کشور را توسعه می‌دهد

"بابر میرزا آبلاق اف"، شهردار سمرقند نیز در این آئین اظهار کرد: امضای این سند برای برقراری روابط دوستانه و خواهر خواندگی بین دو شهر و دو کشور دوست و برادر پایه گذاری خواهد شد.

وی افزود: همکاری بین دو شهر و دو کشور هم دین و دارای جهان‌بینی مشترک باعث توسعه روابط بین‌المللی دو کشور می‌شود.

شهردار سمرقند آمادگی خود را برای امضای یادداشت تفاهم نامه خواهرخواندگی اصفهان و سمرقند اعلام کرد و گفت: خرسندم که پس از گذشت ۶۰۰ سال دوباره راه دوستی را با اجداد خود آغاز کردیم.

کد خبر 504510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.