کاهش حضور فلامینگوها در دریاچه ارومیه

افزایش ۱۰ درصدی جمعیت آهوان خارگ و خارگو، حکم رفع تصرف تالاب نفتی ساری، بحران اقلیمی و خطر افزایش زاد و ولد انگل‌ها، توقف فعالیت‌ معدن سنگ درکه و کاهش حضور فلامینگوها در دریاچه ارومیه را در بسته حوادث ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرهاد قلی‌نژاد گفت: بر اساس نتیجه سرشماری تابستانی جمعیت آهوان در دو جزیره خارگ و خارگو این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافت.

وی افزود: اکنون در جزیره خارگو که با ۱۰ مولد اولیه در اوایل دهه ۹۰ آهودار شده بود، حدود ۱۶۰ رأس آهو زیست دارند و شمار آهوان در جزیره خارگ هم به بیش از یک هزار و ۷۰ رأس رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: آمارگیری تابستانی آهوان خارگ و خارگو با همکاری کارشناسان این اداره کل و محیط‌بانان پناهگاه حیات وحش خارگ برای برآورد آخرین تغییرات جمعیتی آهوان این جزیره پس از زادآوری بهاره صورت گرفته است.

قلی‌نژاد ادامه داد: شرایط مناسب زیستگاهی و همیاری مردم دوستدار محیط زیست خارگ منجر شده است تا جمعیت آهوان در این جزیره افزایش داشته باشد.

وی گفت: از سوی دیگر با توجه به ظرفیت محدود جزیره برای زیست این پستاندار شاخص، ادامه روند کنونی شرایط زیستی آنها را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند و لازم است تصمیم‌های مدیریتی برای تعدیل جمعیت آنها انجام شود.

رئیس اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پناهگاه حیات وحش خارگ در شهرستان بوشهر یکی از مناطق تحت مدیریت این اداره کل است که گونه حمایت شده آهو شاخص‌ترین گونه حیات وحش آن به شمار می‌رود.

کاهش حضور فلامینگوها در دریاچه ارومیه

اجرای حکم رفع تصرف تالاب نفتی ساری

اجرای حکم رفع تصرف و اعاده به وضع سابق تالاب نفتی فرح‌آباد ساری با حضور دادستان استان و مدیران کل دستگاه‌های متولی آغاز شد.

دادستان مرکز استان که با دستور ویژه رئیس کل دادگستری مازندران به پرونده ساخت و ساز در تالاب نفتی فرح‌آباد ساری ورود کرده بود، پس از برگزاری جلسات مشترک با مسئولان محیط زیست، آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و سایر مسئولان مرتبط، در تالاب حضور یافت و دستور رفع تصرف و اعاده به وضع سابق تالاب نفتی ساری را صادر کرد که بلافاصله نیز اجرای این حکم آغاز شد.

دادستان عمومی و انقلاب ساری گفت: ساخت و ساز ایجاد شده در تالاب نفتی در حد دیوارکشی بود که طبق قانون قلع و قمع و رفع تصرف و اعاده به وضع سابق خواهد شد.

محمد کریمی افزود: مقرر شد محیط زیست طرحی برای احیای بخش‌هایی که با غفلت مسئولان مورد تصرف یا تغییر کاربری قرار گرفت ارائه کند تا این تالاب به وضع سابق بازگردد.

وی اظهار کرد: اگر اعلام به موقع خبرنگاران و اصحاب رسانه در خصوص تخریب محیط زیست و تجاوز به اراضی ملی و انفال نبود قطعاً شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه و تخریب غیر قابل جبران محیط زیست بودیم.

کاهش حضور فلامینگوها در دریاچه ارومیه

بحران اقلیمی و خطر افزایش زاد و ولد انگل‌های بیماری‌زا

با ادامه روند بحران آب‌وهوایی احتمال دارد شرایط برای زیست انگل‌های گرمسیری مانند «لشمانیاز» مساعدتر شود

کارشناسان محیط زیست هشدار داده‌اند که بحران آب‌وهوایی و تغییر کاربری اراضی می‌تواند محیط مساعدی برای انگل‌های گوشت‌خوار موسوم به " لشمانیا" ایجاد کند و شمار بیشتری از مردم ایالات متحده را به این موجودات آلوده نماید.

مطالعات زیادی که کارشناسان حوزه آب‌وهوا در سراسر جهان انجام داده‌اند، نشان می‌دهد با افزایش دمای زمین، خطر شیوع بیماری‌های گرمسیری ناشی از حشرات و آفت‌ها در مناطق خنک و معتدل جهان همچون اروپا و بخش‌هایی از ایالات متحده افزایش یافته است.

آنها می‌گویند با ادامه روند بحران آب‌وهوایی احتمال دارد که شرایط برای زیست انگل‌های گرمسیری همچون انگل عامل بیماری لشمانیاز (سالک) مساعدتر شود و راحت‌تر بتوانند به بدن میزبان‌هایی که دستگاه ایمنی ضعیف‌تری دارند، وارد شود و حتی ممکن است سبب شود فصل شیوع این بیماری‌ها طولانی‌تر و وضعیت در دوره ابتلاء وخیم‌تر شود.

انگل لشمانیا از راه نیش «شن‌مگس» ها به انسان انتقال می‌یابد. خود شن‌مگس نیز با تغذیه از خون پستانداران از جمله جوندگان به این انگل مبتلا می‌شود.

بیماری انگلی لشمانیاز (سالک) که با علائمی همچون زخم‌های دایره‌ای پوشیده از لایه‌های ضخیمی چرک زردرنگ شناخته می‌شود در گذشته جز بیماری‌های مسری در مناطق گرمسیری به شمار می‌رفت و در کشورهایی مانند برزیل، مکزیک و هند شایع بود اما حالا متخصصان می‌گویند که در ایالت‌هایی از آمریکا همچون تگزاس و اوکلاهما نیز شایع شده است و احتمال دارد در آینده به کانادا هم برسد.

کاهش حضور فلامینگوها در دریاچه ارومیه

توقف فعالیت معدن سنگ واقع در کوه‌های درکه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران از صدور دستور توقف فعالیت معدن سنگ واقع در کوه‌های درکه خبر داد.

حدود دو هفته پیش محسن غضنفری، دبیر شورایاری محله هزار سنگ از فعالیت یک معدن در حریم شهری تهران در کوه‌های درکه با نام معدن سنگ سبز خبر داده بود، اما بر اساس اعلام اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران «معدن سنگ سبز» در رخ جنوبی توچال قرار دارد و غیرفعال است. پیگیری‌های این اداره نشان می‌دهد که معدن سنگ فعال در کوه‌های درکه معدن دیگری است و دستور توقف فعالیت آن صادر شده است.

برنا با بیان اینکه بر اساس بازدیدهای انجام شده از معدن سنگ در کوه درکه مشخص شد که این معدن فعال است، گفت: اخطاریه و دستور توقف فعالیت برای این معدن صادر شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران در اظهار کرد: که درپی صدور دستور توقف فعالیت این معدن اعلام کردیم که مدارک و مستندات خود را مبنی بر داشتن مجوز فعالیت ارائه کنند و تاکنون بر اساس مدارکی که ارائه شده، این معدن از شهرداری مجوز و با آن قرارداد داشته است.

وی ادامه می‌دهد: در انتظار ارائه و بررسی سایر مجوزهای فعالیت این معدن هستیم.

وی گفت: طبق ماده ۶۳ آئین‌نامه اجرایی قانون معادن، انجام مراحل اکتشاف و بهره برداری مستلزم رعایت ضوابط زیست‌محیطی است همچنین بر اساس ماده چهار ضوابط زیست‌محیطی فعالیت‌های معدنی، وزارت صنایع و معادن مکلف است در مواردی از جمله صدور کلیه پروانه‌های اکتشاف و صدور پروانه بهره‌برداری برای معادنی که نیاز به اکتشاف ندارند از سازمان حفاظت محیط زیست استعلام کند.

کاهش حضور فلامینگوها در دریاچه ارومیه

کاهش حضور فلامینگوها در دریاچه ارومیه

امید یوسفی گفت: حضور فلامینگوها در پارک ملی دریاچه ارومیه به علت فراهم نبودن شرایط زیستی آنها کاهش ۳۰ درصدی دارد.

وی افزود: دریاچه ارومیه سالانه پذیرای ۵۰ تا ۶۰ هزار بال فلامینگو است که امسال به علت فراهم نبودن شرایط زیستی و گرفتاری پرندگان در دریاچه به دلیل غلظت بالای نمک آب این میزان به طرز محسوسی کاهش یافته است.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال‌های قبل این روند به صورت افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی پرندگان در پارک ملی رقم می‌خورد، اضافه کرد: پرندگانی که در پارک ملی دریاچه ارومیه هستند و ماندگار شده‌اند هم اکنون از آرتمیا تغذیه می‌کنند و جوجه آوری نیز داشته‌اند.

وی افزود: به رغم اینکه میزان گرفتاری پرندگان در دریاچه در گشت زنی‌ها به چشم می‌خورد اما کمتر از میزان دهه ۸۰ است و بعد از چند روز از رسوب بندی پرندگان در صورتیکه نجات پیدا نکنند تلف می‌شوند.

یوسفی گفت: علاوه بر کاهش تعداد فلامینگوها تعداد سایر پرندگان نیز مانند کاکایی‌ها، تنجه به علت فراهم نبودن شرایط زیستی کاهش یافته است.

کد خبر 504455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.