آمریکا از خطر هسته‌ای نگران است یا مولفه‌های قدرت ایران؟

هر ملتی برای بقا به مؤلفه‌های قدرت نیازمند است که بر حسب شرایط و توانایی هر کشور متفاوت خواهد بود.

به گزارش ایمنا و بر اساس یادداشتی که محمد پارسا نجفی،  کارشناس روابط بین‌الملل در اختیار این رسانه قرار داده است، مصادیق قدرت که در سال‌های اخیر در ایران ایجاد شده توانایی تأثیرگذاری منطقه‌ای، فناوری هوافضا (موشک و پهپاد) و نیز رسانه‌هایی است که می‌توانند در میان ملت‌های دیگر مخاطب هوشیار جذب کنند.

دقیقاً هدف آمریکا و انگلیس برای اعمال فشار، تهدید و تحریم ایران نیز بر این مبناست که مؤلفه‌های قدرت ایران را از میان بردارند تا بتوانند آنچه بر سر ملت‌های لیبی، عراق، سومالی، افغانستان و لیبریا آوردند در ایران هم تکرار کنند. این پروژه که می‌توان از آن به عنوان تلاش برای لیبی سازی ایران یاد کرد با شدت پیگیری می‌شود؛ اما رسانه‌های غربی تنها بر بیم و هراس از امکان انحراف ایران در فناوری هسته‌ای سخن می‌گویند. این رسانه‌ها عادت دارند روکشی برای اهداف دولت‌های متبوعشان باشند و اغراض آنها را با ظاهری جالب و جذاب به مخاطب عرضه کنند.

به دولت‌هایی که تسلیم آمریکا شدند نگاه کنید؛ حکومت‌های طرابلس و بغداد، شرایط آمریکا را پذیرفتند و برای رسیدن به باغ سبزی که واشنگتن آدرسش را می‌داد همه مؤلفه‌های قدرت خود را نابود کردند و سرانجام خود هم نابود شدند؛ اما مردم آن کشورها شرایطی به مراتب سخت‌تر نسبت به زمان تحریم و تهدید را می‌گذرانند.

غرب با استفاده از رسانه‌های فراملی سعی می‌کند افکار عمومی جهان و متعاقب آن نخبگان سپس دولت‌ها را برای فشار به ایران هماهنگ کند و در مقابل تنها یک ابزار برای ملت ایران وجود دارد که در مقابل این حمله فراگیر فکری ایستادگی کند؛ شبکه پرس تی وی تنها تلویزیون خبری ایران به زبان انگلیسی در جهان است، اما هر بار سالروز تأسیس خود را در زیر فشاری شدید تر از گذشته باید به چشم ببیند. این فشار از سوی دشمن منطقی است اما وقتی در داخل نیز تکرار می‌شود، جای بسی تأمل و سوال دارد. چرا برخی همان گونه که فناوری هسته‌ای را با مشکل مواجه ساختند تلاش می‌کنند مانع فعالیت پرس تی وی شوند؟

اصولاً تسلیم شدن به دشمنی که دندان به غارت سرزمینی تیز کرده چه می‌تواند باشد جز نابودی سریع. آیا امتیازاتی که دولت‌های یازدهم و دوازدهم به غرب داد موجب شد تا آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند؟

آمریکا اگرچه رسماً از تلاش برای برچیدن فناوری هسته‌ای ایران سخن می‌گوید؛ اما متوقف به آن نیست و برای نابودی هر سه مؤلفه قدرت اصلی ایران تلاش می‌کند. سعی واشنگتن این است که برجام موشکی و برجام منطقه‌ای را هم بر ایران تحمیل کند؛ اما مؤلفه آخر را نه با برجام و نه با تهدید بیان نمی‌کند چرا که به راحتی می‌تواند شبکه‌های برون مرزی ایران مانند پرس تی وی و هیسپان تی وی را سانسور کند.

استکبار برای برای ساکت کردن ندای جمهوری اسلامی ایران یک کمک نیاز دارد که باید از درون کشور انجام شود و آن هم دوستانی در داخل بر عهده گرفته اند. سال قبل بودجه پرس تی وی را قطع کردند و امسال علیه این شبکه رسمی ایران جوسازی می‌کنند.

آمریکا و انگلیس به همراه دوستان غرب‌زده شأن در داخل کشور می‌دانند تا زمانی که ایران مؤلفه‌های قدرت فوق را دارد می‌تواند از بازدارندگی دفاعی، منافذی برای شکستن تحریم و جلوگیری از محاصره شدن و در اصل راهی برای بقا برخوردار باشد. پس هر سه مؤلفه قدرت همواره زیر فشار استکبار غرب قرار دارد.

پیشانی و سیمای ایران برای مردم انگلیسی زبان که در قاب پرس تی وی نمود می‌یابد، بهترین ابزار برای آگاه سازی افکار عمومی به ویژه در میان ملت‌های غربی است؛ از این رو از تیرماه سال ۱۳۸۶ که این شبکه تأسیس شد، مورد حمله و هجوم متنوع و بی امان قدرت‌های استکباری بوده است. هر بار بر شدت آن نیز افزوده می‌شود.

این شبکه با آگاهی بخشی و روشنگری تلاش می‌کند تبلیغات ایران هراسی در جهان را خنثی سازد و ماهیت برنامه‌های استکباری دولت‌های غربی و همراهان منطقه‌ای آنها را افشا کند. همچنین از منافع ملی ایران در خارج به ویژه حقوق پایمال شده در جریان تحریم‌های اقتصادی حمایت کند. چنین اهدافی چرا مورد هجوم یک جریان خاص در داخل کشور قرار دارد؟

سوال مهم‌تر اینکه چرا جریانی در ایران تلاش می‌کند به اسم مذاکره و فهم زبان دنیا، به آمریکا امتیاز بدهد و راه را برای پیشبرد سیاست‌های استکبار هموار سازد. مگر آمریکا به کشوری یا ملتی خدمت کرده که ایران دومین آنها باشد؟

برخی مسئولان به جای آنکه به وظیفه خود در حمایت از رسانه‌های برون مرزی به ویژه پرس تی وی عمل کنند تلاش می‌کنند علیه زبان ناطق ایران در جهان اقدام کنند. به راستی ضربه زدن به پرس تی وی که ابزاری قوی برای مؤلفه قدرت نرم جمهوری اسلامی محسوب می‌شود چه مزیتی برای آنها دارد؟

هر ناظر آگاه و هر تحلیلگر مسائل بین‌الملل می‌داند که شبکه‌های بین‌المللی وسیله پیشبرد سیاست خارجی است و برای نیل به اهداف جهانی باید از دیپلماسی عمومی بهره برد.

همه این موارد در حالی است که شبکه‌های جریان اصلی غرب مانند سی ان ان، بی بی سی، دویچه‌وله و نیز شبکه‌های فراملی عربی مانند العربیه، اسکای نیوز عربی و سعودی اینترنشنال تلاش می‌کنند دیپلماسی عمومی دولت آمریکا را ترویج کنند و حتی انتخابات ریاست جمهوری ایران که امری داخلی است را به شدت دنبال می‌کنند.

ایران با پرس تی وی باید در مقابل انبوه رسانه‌های غرب‌گرا، ایستادگی کند؛ اما عده‌ای هم هستند که همانگونه که راکتور اراک را بتون‌ریزی کردند، مایلند پرس تی وی هم تخطئه شود تا ایران را در جهان ساکت کنند.

هدف آمریکا و جریان سیاسی غرب‌گرا در داخل کشور نابودی همه مؤلفه‌های قدرت ملی است که نام آن را فهم زبان دنیا گذاشته اند. روندی که از هسته‌ای آغاز شد هم، همزمان سه مؤلفه دیگر قدرت را هدف گرفته است.

کد خبر 504067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.