نحوه آموزش و ارائه خوابگاه برای نیمسال آتی تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا خواهد بود

در جلسه نشست عمومی دانشجویان با تعدادی از اعضای هیأت رئیسه دانشگاه تهران، دانشجویان مشکلات و دغدغه‌های خود را با مسئولان دانشگاه مطرح و برسی کردند.

به گزارش ایمنا، جلسه نشست عمومی دانشجویان با اعضای هیأت رئیسه با حضور دکتر سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه، دکتر سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه، دکتر علی مقاری، معاون طرح و برنامه دانشگاه، دکتر سید امید فاطمی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه، دکتر شاپور شرافت، مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه، دکتر علی طاهری، مدیر کل آموزش دانشگاه و محمد مهدی اسدی، دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه، به‌صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه، در سخنانی ضمن خیرمقدم به دانشجویان گفت: در این شرایط کرونایی متأسفانه ما از حضور دانشجویان در دانشگاه محروم شده‌ایم، ولی تلاش کرده‌ایم که در بحث آموزش و پژوهش خللی وارد نشود و آموزش را به‌صورت مجازی ارائه دادیم.

معاون دانشجویی دانشگاه با بیان اینکه برگزاری این نشست به درخواست شورای صنفی دانشجویان صورت گرفته است، ضمن تشکر از تلاش‌های شورای صنفی در این ایام، اظهار امیدواری کرد که با از بین رفتن کرونا و واکسیناسیون عمومی، دانشگاه‌ها بتوانند در آینده نزدیک شاهد حضور دانشجویان باشند.

وی در پاسخ به موضوع نحوه آموزش و ارائه خوابگاه برای نیمسال آتی گفت: در این خصوص دانشگاه‌ها تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستند و با توجه به نشستی که حدود دو هفته قبل در خصوص واکسیناسیون دانشگاهیان با وزارت بهداشت داشتیم، عنوان شد که تا پایان شهریور ماه حدود ۲ میلیون از دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه‌ها واکسینه می‌شوند و احتمالاً واکسیناسیون تمامی دانشگاهیان تا پایان پاییز ۱۴۰۰ طول خواهد کشید. لذا با این شیوه قاعدتاً نمی‌توان تا اطمینان از دوره ایمنی، بلافاصله بعد از اتمام واکسیناسیون به شرایط قبل از کرونا بازگشت و جهت حفظ سلامت دانشجویان، به احتمال زیاد نحوه آموزش در نیمسال آتی به‌صورت ترکیبی آموزشی و مجازی خواهد بود.

حبیبا افزود: در صورتیکه واکسیناسیون دانشجویان تا پایان شهریور ماه انجام شود امکان پذیرش حضوری دانشجویان به‌ویژه مقاطع تحصیلات تکمیلی را خواهیم داشت، در غیر این صورت اولویت حضور با دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که برای انجام پایان‌نامه و رساله خود نیاز به حضور فیزیکی در دانشگاه را دارند.

معاون دانشجویی در پاسخ به موضوع نیاز به حضور دانشجویان تعدادی از رشته‌های خاص در دانشگاه جهت تصویب پروپزال گفت: این دانشجویان می‌توانند درخواست خوابگاه خود را پس از تأیید استاد راهنما توسط معاون آموزشی و یا معاون دانشجویی دانشکده و یا پردیس ارسال کنند و به‌صورت موقت حداکثر تا یک ماه از خوابگاه استفاده کنند.

وی همچنین در پاسخ به موضوع ارائه خوابگاه به دانشجویان کارشناسی گفت: تا این زمان ستاد ملی کرونا اجازه اسکان دانشجویان دوره کارشناسی را نداده است، ولی ما آمادگی داریم که دانشجویان کارشناسی که دارای دروس عملی و کارورزی در داخل آزمایشگاه‌های دانشگاه هستند را با برنامه‌ریزی اداره کل آموزش دانشگاه به‌صورت دوره‌های کوتاه مدت فشرده، حداکثر یک هفته، پذیرش کنیم ولی کما فی سابق به کارآموزی که دانشجویان بایستی دوره خود را در مراکز بیرون دانشگاه بگذرانند، خوابگاه تعلق نمی‌گیرد.

حسینی، معاون آموزشی دانشگاه، نیز در پاسخ به موضوع سنوات گفت: سنوات مجاز دانشجویان دوره کارشناسی ارشد ۴ نیمسال و دوره دکترا ۹ نیمسال است که با توجه به مصوبه هیأت امنا دانشگاه تهران، برای دانشجویان دوره کارشناسی‌ارشد نیم‌سال پنجم و در مقطع دکترا نیم‌سال دهم معاف از شهریه هستند. نیم‌سال ششم در ارشد با پرداخت شهریه است، ولی نیاز به طرح در کمیسیون موارد خاص نیست اما برای نیم سال هفتم نیاز به تصویب کمیسیون موارد خاص دانشگاه می‌باشد.

وی با اشاره به طرح موضوع شفافیت ارزشیابی استادان خاطرنشان کرد: این موضوع بارها توسط شورای صنفی دانشجویان مطرح شده است و امیدواریم بتوانیم تا نیمسال آتی این مسأله را عملیاتی کنیم به نحوی که دانشجوی هر درس بتواند ارزشیابی ترم‌های قبل همان درس را رؤیت کند.

معاون آموزشی دانشگاه در پاسخ به عدم رعایت طرح درس توسط تعدادی از استادان و تدریس و برگزاری آزمون در کانال‌های تلگرامی و واتساپی گفت: تدریس بایستی بر اساس طرح درس و در این ایام در سامانه ایلرن صورت پذیرد و امتحانات این نیمسال نیز به‌صورت مجازی و در بستر ایلرن یا امن آزمون خواهد بود. لذا، در صورت وجود مغایرت، دانشجویان می‌توانند موارد را از طریق ایمیل به شورای صنفی یا معاونت آموزشی دانشگاه اطلاع دهند.

در این نشست همچنین مقاری، معاون طرح و برنامه دانشگاه در پاسخ به موضوع شفافیت مالی فعالیت‌ها در دانشگاه گفت: ساختار بودجه دانشگاه کاملاً شفاف است ولی بودجه از یک ساختار متنوعی برخوردار است و بودجه تفضیلی تا پایان سال ۱۳۹۹ به تصویب و تأیید هیأت امنا دانشگاه رسیده است و در سایت دانشگاه موجود می‌باشد. بودجه سال ۱۴۰۰ نیز توسط دولت ابلاغ و اجرای آن به تصویب هیأت امنا رسیده است.

در بخش دیگری از این نشست فاطمی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه، نیز در پاسخ به موضوع عدم امکان دانلود کلاس‌های آنلاین گفت: از ویژگی‌های سامانه کلاس زنده که یکی از دو بستر برگزاری کلاس همزمان در ایلرن است امکان ضبط جلسه در سرور می‌باشد که برخی سامانه‌های دیگر مورد استفاده در دانشگاه‌های دیگر این امکان را ندارند. بعد از ضبط جلسه امکان مشاهده برخط جلسه در همان لحظه ایجاد می‌شود و دانشجویان می‌توانند جلسه را مشاهده کنند».

وی افزود: از دیگر توانمندی‌های این سامانه امکان ایجاد فایل از جلسه برای دانلود است. این امکان برای استادان و دستیاران هر درس ایجاد شده است و راهنمای مرتبط در اختیار استادان قرار داده شده است. آنچه قبل‌تر انجام می‌شد اختصاص سرور مستقل و کارشناسان برای انجام این عملیات بود که به دلیل افزایش بار پردازشی خدمات یادگیری الکترونیکی آن سرورها به امور دیگر اختصاص داده شده است و کلیه نکات مرتبط با یادگیری الکترونیکی از طریق لینک https://utec.ut.ac.ir/web/academics/reference برای دانشجویان قابل دسترسی است.

لازم به ذکر است، موضوع سنوات مجاز تحصیلی، عدم شفافیت ارزشیابی استادان، نحوه آموزش و ارائه خوابگاه در ترم آینده، ارائه خوابگاه برای دروس عملی، عدم امکان دانلود کلاس‌های آنلاین، عدم رعایت طرح درس توسط تعدادی از استادان، تدریس و برگزاری امتحانات در کانال‌های واتساپی و تلگرامی توسط تعدادی از استادان، عدم شفافیت مالی فعالیت‌هایی که در دانشگاه انجام می‌گیرد، مشکلات پردیس‌های اقماری و… از جمله موضوعات مطروحه توسط دانشجویان در این نشست بود.

کد خبر 504033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.