طرح ٣٠٧٠ مراجعات حضوری مردمی در کشور را کاهش داد

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: طرح ٣٠٧٠ (ارائه ٣٠ خدمت غیرحضوری) مراجعات حضوری مردمی به شعب و کارگزاری‌های این سازمان را نسبت به مدت مشابه سال قبل در سطح قابل‌توجهی در کشور کاهش داده است.

به گزارش ایمنا، مصطفی سالاری روز سه‌شنبه در نشست خبری که با عنوان «سلسله نشست‌های رؤیای تأمین اجتماعی فراگیر؛ با موضوع تحول دیجیتال و حقوق شهروندی؛ اجرای طرح ۳۰۷۰ در سازمان تأمین اجتماعی» در هتل همای تهران برگزار شد، اظهار کرد: تحول در عرصه دیجیتال اکنون یک ضرورت است و سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد اجتماعی که با بخش اعظم جامعه مرتبط و وظیفه خدمت‌رسانی به این جمعیت را بر عهده دارد، باید پیشگام در این زمینه می‌بود.

وی با اشاره به برخی فشارهای اجتماعی در آغاز اجرای طرح ٣٠٧٠ تصریح کرد: هر یک از تغییر و تحولات در آغاز می‌تواند با برخی فشارهای اجتماعی، نارضایتی و نارسایی، به منظور پیاده‌سازی و تکمیل طرح همراه باشد، اما طرح ٣٠٧٠ با استفاده نظرات شرکای اجتماعی، همت مجموعه تأمین اجتماعی و همکاری دیگر دستگاه‌ها به ثمر نشست.

سالاری ادامه داد: در مرحله نخست باید ایرادات این طرح رفع شود و سپس خدماتی جدید در سازمان تأمین اجتماعی غیرحضوری و مراجعه به شعب و کارگزاری‌های این سازمان به صفر برسد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: عنوان این طرح نیز به ارائه ٣٠ خدمت غیرحضوری که سبب کاهش ٧٠ درصد از مراجعات حضوری مردمی به این سازمان خواهد شد، اشاره می‌کند.

وی تاکید کرد: خدمات این طرح با افزایش سهولت دسترسی و استفاده عموم جامعه باید کاملاً غیرحضوری شود و همچنین سازمان در زمینه برخی نواقص پاسخگو باشد.

به گفته سالاری، سامانه تلفنی ١۴٢٠ سازمان تأمین اجتماعی نیز با هدف پاسخگویی به سوالات مردمی و رفع مشکلات عمومی راه‌اندازی شد، که در سال جدید نیز بیش از پیش گسترش یافته است.

وی افزود: طرح ٣٠٧٠، مراجعات حضوری مردمی را نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داد، اما خدمات سازمان تأمین اجتماعی در این باره زمانی افزایش داشته است.

سالاری ادامه داد: اما تکمیل آن در گرو مراجعات حضوری صفر به شعب و کارگزاری‌های این سازمان بوده و هدف تأمین اجتماعی نیز سیستم خدمت‌رسانی پایدار و آنی به جامعه هدف به همراه کاهش هزینه و اتلاف وقت است.

سالاری توضیح داد: سرعت عمل در ارائه خدمات و پرداخت سرویس بدون ثبت درخواست به بیمه‌شدگان نظیر کمک هزینه ازدواج نیز از دیگر اهداف اساسی این طرح در سازمان تأمین اجتماعی بوده است.

وی همچنین با اشاره به بازخورد مردمی در خصوص این طرح افزود: بازخورد جامعه هدف نیز از این طرح باید به طور مداوم گرفته و برخی نظرسنجی‌ها نیز حاکی از افزایش رضایتمندی جامعه است.

به گفته سالاری، اصلاحات و رفع نواقص این طرح نیز باید بر مبنای بازخورد مردمی انجام پذیرد.

وی همچنین با اشاره به حمایت برخی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از طرح ٣٠٧٠ گفت: سرویس خدمات غیرحضوری باید ارتقا یافته و سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های آتی به عدم مراجعه مردمی رسیده باشد.

سالاری در خصوص استارت‌آپ‌ها گفت: سرویس‌دهی در سامانه سازمان تأمین اجتماعی نیز سبب ارتقا خلاقیت در جامعه شده و سازمان از شرکت‌های مربوطه دعوت می‌کند، در پلتفرم سازمان سرویس‌دهی کنند. شرکت خدمات ماشینی تأمین اجتماعی نیز مأمور انجام این طرح است.

وی درباره نگرانی برخی شرکای اجتماعی مبنی بر به حاشیه رفتن طرح ٣٠٧٠ با تغییرات مدیریتی گفت: در صورت دستیابی به مراجعات کاملاً غیرحضوری و پیشرفت ٩٠ درصدی طرح، احتمال بازگشت به شیوه‌های سنتی حضوری ضعیف است و با رسیدگی‌های فشرده رصد خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین با اشاره به مستندسازی افزود: مستندسازی نیز در سازمان تأمین اجتماعی انجام شده و در حال حاضر طرح ٣٠٧٠ با تألیف همکاران مجموعه به منظور رجوع برای عموم و همکاران آتی سازمان معرفی می‌شود.

سالاری ادامه داد: خدمات مفاصا حساب همکاران نیز غیرحضوری شده و صرفاً انجام برخی از استعلامات از دیگر دستگاه‌ها (به‌دلیل نبود امکانات غیرحضوری در آن سازمان مربوطه) مستلزم مراجعات حضوری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی در قالب سه محور درمان، خدمات بیمه‌ای و پشتیبانی مالی ساماندهی شده و علیرغم مخاطبان متفاوت در یک محور واحد پیش برده خواهد شد.

سالاری با اشاره به نتایج یکی از تحقیقات مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی گفت: ٧۵ درصد از جامعه از این خدمات غیرحضوری استفاده و ٢۵ درصد نیز معتقدند، بهره‌گیری از خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی آسان نیست؛ این آمار در آغاز اجرای طرح قابل‌قبول و نواقص گفته شده توسط جامعه هدف نیز باید برطرف شود.

وی تاکید کرد: حل مسئله نباید سبب پاک کردن صورت مسئله شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین درباره قراردادهای پژوهشی افزود: این قراردادها به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص داشته، اما دسترسی الکترونیکی این تحقیقات نیز توسط سازمان جهت تبادل اطلاعات پژوهشی به وزارتخانه داده شده است.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به مراجعات کاملاً غیرحضوری و رفع همه مشکلات و نواقص طرح، ارتقای کیفیت و سهولت دسترسی نیز گام برداشته و طرح ٣٠٧٠ به ۴٠٨٠ و در نهایت مراجعات حضوری مردمی صفر رسد.

طرح ٣٠٧٠ و تغییر رویکرد سازمان تأمین اجتماعی از فرآیندمحوری به سرویس‌محوری

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: امروزه با توجه به شیوع کرونا در کشور، حجم مراجعات حضوری به شعب و کارگزاری‌های این سازمان و تنوع خدمات تأمین اجتماعی، ضرورت استفاده از خدمات غیرحضوری بر هیچکس پوشیده نیست.

مهرداد قریب ادامه داد: استفاده از خدمات غیرحضوری در قالب طرح ٣٠٧٠ در سازمان تأمین اجتماعی هم با توجه به این مسائل سرعت گرفت و باعث تغییر رویکرد سازمان از فرایندمحوری به سرویس‌محوری شد.

وی تاکید کرد: حذف محدودیت زمان و مکان در ارائه خدمات، ایجاد تعاملات غیرحضوری با مخاطبان از طریق ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی، کاهش حجم مراجعات به واحدهای اجرایی و ارتقا سطح رضایت‌مندی جامعه نیز از آثار و نتایج این طرح ارزشمند محسوب می‌شود.

قریب خاطرنشان کرد: صحت‌بخشی اطلاعات ضمن تعامل الکترونیکی با پایگاه‌های ذیربط و تولید و تزریق اطلاعات سالم به پایگاه‌های سازمان تأمین اجتماعی نیز به دنبال اجرای طرح ٣٠٧٠ اتفاق افتاد.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی افزود: سازمان تأمین اجتماعی با ١۴ میلیون بیمه‌شده اصلی، ٣ میلیون و ۶۰۰ هزار مستمری‌بگیر دائم، یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارفرما، ٧٢ هزار نیروی انسانی در اختیار داشت که امروز در قالب این طرح به ۶۴ هزار نفر رسیده و سالانه نیز کاهش می‌یابد.

به گفته قریب، تعداد انعقاد قراردادهای حرف و مشاغل آزاد نیز از ١١٠ هزار مورد در سال ٩٨ به بیش از ٢٧٢ هزار قرارداد به دنبال طرح ٣٠٧٠ رسیده است.

وی توضیح داد: به عنوان مثال، قبل از اجرای طرح ٣٠٧٠ در سازمان تأمین اجتماعی، برقراری بیمه بیکاری مستلزم ١۵ الی ٢٠ مرتبه مراجعه حضوری به شعب و کارگزاری‌های این سازمان بود، اما امروز طرح ٣٠٧٠ تمامی مراجعات حضوری را الکترونیکی کرده است.

قریب خاطرنشان کرد: آبان سال ٩٩ استفاده از خدمات غیرحضوری توسط مخاطبان نیز برابر با ٣۵ درصد برآورد شده و این میزان در خردادماه به بیش از ٩۶ درصد در سال جدید افزایش یافت و این امر نشان از فرهنگ‌سازی در زمینه خدمات الکترونیکی است؛ آماری که در دی ماه ٩٩ (تاریخ رونمایی طرح ٣٠٧٠) هم برابر با ٢٢ درصد بوده است.

طرح ۳۰۷۰ روز دوشنبه (۱۹ آبان ٩٩) با حضور مصطفی سالاری مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی با هدف کاهش مراجعات حضوری به شعب و کارگزاری‌های این سازمان افتتاح شد.

این طرح با ارائه ۳۰ خدمت الکترونیک، ۷۰ میلیون مراجع از مجموع ۹۶ میلیون مراجع تأمین اجتماعی به شعب وکارگزاری‌های این سازمان را کاهش می‌دهد.

پرداخت هدیه ازدواج، حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری‌بگیران با ثبت هوشمند خاتمه کفالت، ابلاغ غیرحضوری احکام مطالباتی در سامانه اختصاصی خدمات الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی، ابلاغ مفاصاحساب، ماده ٣٨ قانون تأمین اجتماعی، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمه‌شده، نام‌نویسی غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه‌شده اصلی، درخواست غیرحضوری تکمیل سوابق بیمه به‌صورت کسری از ماه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری، اخذ غیرحضوری تعهدنامه برای ابلاغ احکام و مکاتبات الکترونیکی، امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی‌ها، دریافت غیرحضوری اعتراض کارفرما و تعیین و اعلام رسیدگی، پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری ناشی از کرونا، سرویس غیرحضوری دریافت حق بیمه و احتساب سوابق دوران خدمت سربازی، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب، ارتقا سامانه دریافت لیست حق بیمه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه حرف و مشاغل آزاد، درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی، حذف کاغذ از درآمد، پرداخت غیرحضوری کمک هزینه مراسم ترحیم، برقراری و پرداخت غیرحضوری بیمه بیکاری، اخذ غیرحضوری درخواست کفالت و بازرسی و کمک هزینه آروتز و پروتز، برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان، اخذ تعهدنامه غیرحضوری فرزندان اناث بازمانده، واکشی عکس از سامانه نام‌نویسی، دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی، امکان تقسیط غیرحضوری و نظام‌مند بدهی‌ها، پرداخت غیرحضوری حق بیمه کسری از ماه، هوشمندسازی لیست ارسالی کارفرمایان و امکان پرداخت آنلاین و احتساب آنی واریزی در حساب بیمه‌شده، کارفرما ٣٠ خدمت طرح ٣٠٧٠ محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 503998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.