نیاز جریان اصلاحات به نگاه تازه

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

رئیسی: امنیت جمعی بخش اصلی دکترین سیاست خارجی منطقه‌ای دولت جدید است

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر دولت قطر در گفتگوی تلفنی با حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، ضمن تبریک به منتخب ملت، روابط دو کشور را متمایز و عالی توصیف کرده و تاکید کرد این روابط تحت هدایت رئیس جمهور منتخب، توسعه بیشتری خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در دوره اخیر شاهد تحولات و پیشرفت‌های بسیار خوبی در روابط دوجانبه بوده‌ایم، سرعت گرفتن فعالیت کمیسیون‌های اقتصادی دو کشور را نیز از نمونه‌های توسعه روابط دو کشور بر شمرد.

امیر دولت قطر با تقدیر از موضع ایران در طول چهار سال محاصره قطر و به ویژه نقش مؤثری که حجت‌الاسلام رئیسی در این زمینه در منصب ریاست قوه قضائیه داشت، تاکید کرد: اکنون ما از شرایط سختی عبور کردیم و باید در کنار هم باشیم و به هم کمک کنیم.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب نیز در این گفتگوی تلفنی با تقدیر از تبریک دولت و ملت قطر، گفت: پیوندهای میان دو ملت ایران و قطر چنان قوی و مستحکم است که تکانه‌های مختلف نتوانسته است خللی در آن وارد کند.

وی ارتقای مناسبات دوجانبه در دوران فشار و تحریم را ضامن پایداری روابط دو کشور دانسته و تاکید کرد: «امنیت جمعی» بخش اصلی «دکترین سیاست خارجی منطقه‌ای» دولت جدید است که می‌تواند «صلح و ثبات» را برای کشورهای منطقه و «آرامش و رفاه» را برای ملت‌ها به ارمغان بیاورد.

رئیس جمهور منتخب با تاکید بر اینکه اولویت اصلی دیپلماسی اقتصادی دولت جدید، همسایگان ایران خواهند بود، «هم‌افزایی» میان «مناسبات سیاسی» و «تعاملات اقتصادی» ایران و قطر را الگوی مناسبی برای تحقق «همگرایی اقتصادی منطقه‌ای» عنوان کرد.

رئیسی افزود: «ثبات و پایداری امنیت جمعی» در گرو به صفر رساندن مداخلات بیگانگان در مناسبات منطقه‌ای است.

واکنش جهانگیری به اظهارات اهانت‌آمیز مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو در فضای مجازی

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور طی پی نوشتی به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر واکسیناسیون رایگان عمومی به عنوان دغدغه‌ای همگانی و انتظاری به حق تاکید کرد و گفت: واکسیناسیون رایگان عمومی دغدغه‌ای همگانی و انتظاری به حق است که بخشی از آن با واردات و بخشی دیگر با تولید داخلی به صورت همزمان در حال انجام است.

وی در ادامه تصریح کرده است: نباید به تقابل نادرست این دو اقدام دامن زد و در عین حال شایسته نیست که به ابهام‌ها و یا حتی انتقادها در رسانه‌ها و افکار عمومی با کم تحملی و اهانت برخورد کرد. لازم است در این خصوص اقدام مناسب بشود.

متن کامل پی نوشت اسحاق جهانگیری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر نمکی، واکسیناسیون رایگان عمومی دغدغه‌ای همگانی و انتظاری به حق است که بخشی از آن با واردات و بخشی دیگر با تولید داخلی به صورت همزمان در حال انجام است.

نباید به تقابل نادرست این دو اقدام دامن زد و در عین حال شایسته نیست که به ابهام‌ها و یا حتی انتقادها در رسانه‌ها و افکار عمومی با کم تحملی و اهانت برخورد کرد. لازم است در این خصوص اقدام مناسب انجام شود.

جریان اصلاحات نیاز به نگاه تازه‌ای دارد

محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در خصوص برنامه اصلاح طلبان بعد از انتخابات اظهار کرد: در شرایط فعلی باید برنامه جدی برای بازسازی و آسیب شناسی عملکرد اصلاح طلبان طراحی شود. جریان اصلاحات نیاز به خون و نگاه تازه‌ای دارد. یکی از مشکلات جدی اصلاح طلبان این است که در هنگام خارج بودن از قدرت و ایفای نقش منتقد و اپوزیسیون، با رویکرد روشنفکری و انتزاعی رفتار می‌کنند و شاید برای آن دوران این رویکرد مناسب باشند اما وقتی به قدرت هم می‌رسند از همان فضا و نگاه ایده آلی و انتزاعی خارج نمی‌شوند و باز هم همان شعارها را می‌دهند در حالی که لازمه حضور در قدرت و کارآمدی، عمل‌گرایی و واقع‌گرایی است.

فاضل میبدی: پاسخ صریح رئیسی برای دیدار نکردن با رئیس‌جمهور آمریکا، دیپلماتیک نبود

فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که اولین گام اعتدال واقعی این است که سیاست خارجی مملکت تعریف شود، اظهار کرد: هنگامی که خبرنگار از رئیس‌جمهور منتخب محترم سوال کرد، اگر آمریکا شرایط شما را بپذیرد، آیا برای مصالح کشور حاضرید با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کنید، ایشان گفتند خیر! به نظر من این پاسخ یک پاسخ دیپلماتیک نبود. آقای رئیسی به راحتی می‌توانست بگوید باید بنشینیم فکرها و ملاحظات‌مان را انجام دهیم، ببینیم در چه شرایطی هستیم، آن‌گاه پاسخ می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه قطع رابطه با آمریکا که حرمت ذاتی ندارد که ما بگوییم خیر مطلق است، تاکید کرد: بله، ما با آمریکا به دلیل تحریم‌ها و ظلم‌هایی که انجام داده است، قطع رابطه کرده‌ایم، بنابراین اگر این کشور به شرایط ما برگردد، تحریم‌ها را بردارد و اگر مصلحت کشور اقتضا کند، برویم و بنشینیم مذاکره کنیم، چه اشکالی دارد؟

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بالاخره آمریکا بد یا خوب امروز ابرقدرت دنیاست، اهرم فشار در دستش دارد، تحریم‌ها را زیاد کرده و رفت و آمدهای دیپلماسی ما را محدود می‌کند، کشتی‌های ما را متوقف می‌کند، تبادلات بانک‌ها به روی ما بسته شده است و هزاران مشکل دیگر؛ از همین رو معتقد هستم کابینه رئیس‌جمهور باید نگاهی به حل این مسائل داشته باشد، نه نگاه نفی مطلق که نه اسلام، نه قانون اساسی و نه ملت آن را نمی‌پذیرد که تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی را تحمل کنیم و ارتباطی برقرار نکنیم.

واکنش وزیر ارتباطات به طرح مجلس درباره فضای مجازی

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به طرح مجلس درباره فضای مجازی گفت: باید توجه داشت که اصول حکمرانی سایبری در کشورها اساساً برای بهره‌گیری از فضای مجازی تدوین می‌شود نه برای انسداد.

محمدجواد آذری جهرمی در سفر به شیراز، گفت: اصل ورود مجلس به قانونگذاری در مورد حکمرانی سایبری، به شرط رعایت برخی اصول، مبارک است. کشوری که قاعده‌های شفاف در فضای مجازی ندارد، در عمل با رهاشدگی این فضا مواجه است.

وی افزود: باید توجه داشت که اصول حکمرانی سایبری در کشورها اساساً برای بهره‌گیری از فضای مجازی تدوین می‌شود نه برای انسداد. بر اساس طرح مجلس که به دست ما رسیده است، ایجاد ساختار نهادی جدید و واگذاری اختیارات قانونگذار به این نهاد همچنین حذف دولت از فرآیند تصمیم‌گیری، حکمرانی سایبری ایران را مبهم‌تر می‌کند.

آذری جهرمی افزود: اگر مجلس قواعد روشنی وضع کند تا اصول حکمرانی ایران در آن به وضوح دیده شود، بسیار مفید است.

کد خبر 503947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.