وظیفه مدیریت شهری در قبال کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر، طرح توان هفت، پویش پیشتازی و باشگاه مدیران و مشاوران تکه‌های پازل اکوسیستم کارآفرینی اصفهان هستند که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط در هیاهوی سرعت توسعه اقتصادی کشورها، جای خود را باز کرده است و با آن که دارای کارمندان و درآمد کم‌تری نسبت به کسب‌وکارهای بزرگ است، نمی‌توان از نقشی که در چرخش چرخ‌های اقتصاد کشورها ایفا می‌کند غافل شد.

این مشاغل همانگونه که از اسمش پیداست دنیای متفاوتی با ابر مشاغل و کارخانجات صنعتی بزرگ دارد و همین امر می‌تواند نقطه عطفی برای افرادی باشد که قصد دارند با تکیه بر مهارت‌های ریز و درشت خود، برای رشد اقتصاد جامعه گام بردارند.

شروع این نوع کسب و کار صرفاً وابسته به هزینه‌های سرسام‌آور نیست و می‌توان حتی با مبالغ کم به شرطی که فرآیند کسب و کار به درستی طی شود هم به درآمد رسید هم تولید ارزش کرد.

کوروش خسروی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به مناسبت روز جهانی کسب و کارهای کوچک و متوسط، از آنچه باید صاحبان کسب و کارهای کوچک بدانند و کارهایی که در چهار سال گذشته توسط مدیریت شهری اصفهان جهت ارتقای اکوسیستم کارآفرینی شده می‌گوید که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به چه نوعی گفته می‌شود؟

باید میان کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط تمایز قائل شد. کسب و کار خرد به کسب و کارهایی گفته می‌شود که تا ٩ نفر جمعیت داشته باشند، اگر شاغلان در کسب و کار بین ١٠ تا ٤٩ نفر باشد کسب و کار کوچک محسوب شده و بین ٥٠ تا ٢٥٠ نفر شاغل، در کسب و کارهای متوسط جا می‌گیرند.

گاهاً صاحبان این چند دسته از کسب‌وکارها را همان کارآفرینان معرفی می‌کنند، این تعریف درست است؟

الزاماً صاحبان این نوع مشاغل کارآفرین نیستند و در جایی هم اگر به این نوع کسب و کارها کارآفرینی گفته شده یک بی موالاتی علمی بوده است.

این نوع کسب‌وکارها چه جایگاهی در اقتصاد شهرهای کشور دارند؟

نقش کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط در رونق اقتصاد کشورهای دنیا قابل توجه است به طوری که هم اکنون بیش از ٥٠ درصد منابع اکثر اقتصادهای دنیا از طریق این نوع مشاغل تأمین می‌شود.

آیا رشد کسب‌وکارهای بزرگ در دهه‌های اخیر این پیام را نمی‌دهد که باید با کسب‌وکارهای کوچک خداحافظی کرد؟

اتفاقاً دوره کسب و کارهای بزرگ (Large Enterprise) گذشته و به اتمام رسیده و باید گفت نقش کسب‌وکارهای کوچک، هم برای ایجاد اشتغال و هم برای تولید ناخالص داخلی بسیار پررنگ است.

بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک سعی می‌کنند از کسب‌وکارهای بزرگ در روش تبلیغات یا مدل‌های بیزینس تقلید کنند، آیا این روش را صحیح می‌دانید یا روش‌های منحصربفرد برای آن توصیه می‌شود؟

این نوع کسب و کارها بازارهای متفاوتی دارند. بسیاری از شرکت‌های خدمات مهندسی در زمره همین شرکت‌ها قرار می‌گیرند و الزامی نیست تا شیوه‌های تبلیغاتی آن‌ها مشابه با شیوه‌های تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ باشد. کسب و کارهای کوچک نباید از کسب و کارهای بزرگ تقلید کنند به این دلیل که گردش مالی آنها باهم قابل مقایسه نیست و بسیاری از آنها شرکت‌های خدماتی هستند. قطعاً هر شرکتی باید منطبق بر محصولات خود شیوه بازاریابی و تبلیغات را انتخاب و اجرا کند.

برای شروع یک کسب‌وکار که بتواند در کمترین زمان به سوددهی برسد، چه توصیه‌هایی دارید؟ چقدر سرمایه نیاز است؟ پاسخ به کدام نیاز را پیشنهاد می‌دهید؟

توصیه اصلی من برای این که این کسب و کارها بتوانند در زمان کوتاهی به سود دهی برسند این است که به جای این که خلق پول و ثروتمند شدن را در اولویت قرار دهند، خلق ارزش را برای مشتری مدنظر قرار دهند و در تلاش باشند تا محصول و خدمتی را که به بازار ارائه می‌کنند برای مشتری ارزشمند باشد و بتواند یک نیاز جدی او را برطرف کند.

هرچه نیازها جدی‌تر و به واقعیت نزدیک باشد شانس موفقیت کسب و کارهای کوچک بیشتر است. سخن انیشتین را به یاد داشته باشید که می‌گوید "سعی نکنید موفق باشید سعی کنید تا با ارزش باشید" با ارزش بودن به معنای واقعی یعنی همان موفقیت و کسب ثروت و شهرت.

نقش شهرداری در این میان چیست؟ چگونه می‌تواند از این نوع کسب‌وکارها حمایت کند؟

الزاماً شهرداری برای حمایت از این نوع کسب و کارها نقش خاصی ندارد و لزومی ندارد تمرکز خود را روی حمایت کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط بگذارد چون وظیفه این دستگاه صرفاً این است که اکوسیستم کارآفرینی شهر را ارتقا دهد.

در طرح‌هایی که برای ارتقای اکوسیستم کارآفرینی اصفهان در چهار سال گذشته اجرا شد، کدامیک از دغدغه‌های صاحبان این مشاغل خرد را مدنظر قرار دادید؟

همانطور که می‌دانید یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان مشاغل، فقدان منابع مالی خطر پذیر بود که شورای پنجم در این زمینه ورود کرد و اقداماتی را انجام داد. رویداد ۱۰۰ استارتاپ از دل این اتفاق بیرون آمد و افتتاح صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه هدهد که به تازگی انجام شد، برای پاسخ به این دغدغه بود.

شهریورماه ۹۷ با تصویب شورای شهر، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر با مشارکت شهرداری ایجاد شد و پاییز ۹۹ شکل گرفت؛ تعهد شهرداری در این صندوق دو میلیارد تومان و تعهد بخش خصوصی پنج میلیارد تومان بود که البته در قالب برنامه اصفهان ۱۴۰۵، شهرداری موظف است تا پنج سال آینده و به تدریج این سرمایه را از دو میلیارد تومان به ۲۰ میلیارد تومان برساند.

هدف ما در پیگیری طرح ⁧‫صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر‬⁩ تقویت اکوسیستم ⁧‫کارآفرینی‬⁩، تسهیل تأمین منابع مالی استارت آپ‌ها، حفظ و جذب طبقه خلاق، تشویق فعالان اقتصادی به همکاری، ایجاد اشتغال مناسب و افزایش تولید ناخالص شهر از طریق شرکت‌های دانش بنیان بود.

یکی دیگر از دغدغه‌های جدی صاحبان مشاغل، نبود نیروی انسانی ماهر است؛ تعداد افراد بیکار جامعه بسیار زیاد است و اکثر آنها از بی مهارتی نیز رنج می‌برند. طرح توان هفت و آموزش‌هایی که در قالب آن ارائه شد طرح دیگری بود که برای جبران این خلأ در نظر گرفته شد.

در طرح توان هفت مقرر شد ۱۰ میلیون نفر ساعت آموزش به شهروندان ارائه شود یعنی حدود ۱۰۰ هزار شهروند، هر شهروند به مدت ۱۰۰ ساعت در سه حوزه اصلی تجارت الکترونیک، قوانین مالکیت فکری و بازارهای سرمایه گذاری مجاز آموزش ببیند.

با پویش پیشتازی یا همان کار داوطلبانه، نیروی داوطلب را روانه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کردیم، باشگاه مدیران و مشاوران دسترسی به مشاور را که یکی از دغدغه‌های صاحبان مشاغل بود تا حد زیادی برطرف کرد و سعی شد با اجرای این طرح‌ها اکوسیستم کارآفرینی اصفهان در چهار سال گذشته ارتقا یابد.

آیا برای اجرای طرح‌های آموزشی مانند «توان هفت» نیازسنجی شد یا آموزش‌ها به صورت عام در سامانه آن بارگذاری شده‌اند؟

در طرح توان هفت عمدتاً آموزش‌هایی که مهارت‌های کسب و کار، نوآوری و کار آفرینی جوانان شهر را ارتقا می‌دهد هدف قرار داده شد که تا کنون حدود ٤٠٠ عنوان مهارت در ویدئوهای آموزشی بر سایت بارگذاری شده و افراد بسیاری از آنها استفاده می‌کنند.

شورای آینده چه وظیفه‌ای در قبال کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک دارد؟ آیا ادامه تجارب دوره پنجم برای حمایت از صاحبان این مشاغل کافی است؟

معتقدم نه فقط شورای ششم بلکه همه شوراهای شهر در همه جای کشور باید دغدغه تأمین معیشت و توسعه کسب‌وکار و توسعه اقتصادی شهر خود را داشته باشند. قطعاً شورای ششم هم از این شرط و وظیفه مستثنی نیست و باید به این عمل مهم بپردازد. تجربه‌های دوره پنجم در این زمینه قابل توجه است اما وابسته به تلاش شورای ششم است تا بهتر از دوره قبل عمل کند و توسعه کسب و کارها را تا جایی که می‌تواند مدنظر قرار دهد.

کد خبر 503855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.