انواع خشکسالی و اهمیت مدیریت بحران آب

تغییرات اقلیمی هر روز بیش از گذشته بر زمین اثر می‌گذارد؛ چشم‌انداز کره خاکی به طور قابل توجهی تغییر یافته، بالا رفتن سطح آب دریاها دنیای طبیعی را با تهدید جدی مواجه کرده و شهرنشینی با سرعتی باور نکردنی رو به افزایش گذاشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حال حاضر حدود ۵۵ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند که پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۵۰ به ۷۰ درصد برسد. بدیهی است که رشد جمعیت چالش‌های بسیاری بر سر راه مدیران شهری قرار می‌دهد چرا که باید طراحی شهرها را سازگار با نیاز جوامعی به مراتب بزرگ‌تر تغییر دهند. از مهم‌ترین چالش‌هایی که در پی افزایش جمعیت شهرها گریبانگیر مقامات شهری می‌شود، می‌توان به تلاش برای کاهش اثرات جزایر گرمایی و پیشگیری از انتقال سریع بیماری‌ها همچنین ارائه خدمات عمومی ضروری حمل و نقل، بهداشت و مراقبت سلامت اشاره کرد. اما بدون شک، چیزی که در این بین از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار خواهد بود فراهم آوردن دسترسی برابر به آب سالم برای تمام ساکنان یک شهر است.

انواع خشکسالی و اهمیت مدیریت بحران آب

گزارشات حاکی است که در پی افزایش اثرات جزایر گرمایی بر زمین، بسیاری از آبراهه‌های بزرگ جهان وضعیتی شبیه به شرایط خشکسالی را تجربه می‌کنند و این در حالی است که بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر از جمعیت سراسر دنیا نیز در مناطقی با کمترین دسترسی به آب به سر می‌برند.

تعریف خشکسالی و انواع آن

شاید اولین چیزی که از مفهوم خشکسالی در ذهن همه شکل می‌گیرد، کاهش بارش برای مدتی طولانی باشد که به کمبود آب، خسارت دیدن محصولات زراعی و وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی منجر می‌شود، اما این واقعه ممکن است در پی رویدادهای دیگری نیز نظیر استفاده بی رویه و مدیریت اشتباه منابع آبی اتفاق بیفتد.

در ایالات متحده آمریکا، خشکسالی دومین پدیده مهم وابسته به اقلیم محسوب می‌شود که اقتصاد کشور را با رکود مواجه کرده است. بیش از ۱۵۰ تعریف متفاوت از خشکسالی وجود دارد که البته دانش معاصر از تمام این تعاریف به چهار جمع‌بندی کلی رسیده است.

انواع خشکسالی و اهمیت مدیریت بحران آب

خشکسالی وابسته به اقلیم یا خشکسالی هواشناسی

این نوع خشکسالی به طور مستقیم با آب و هوا و جغرافیای یک منطقه در ارتباط است؛ در مناطق دارای این نوع خشکسالی، بارش باران و برف به ندرت اتفاق می‌افتد و به همین دلیل مناطق خشک و کم‌آب سراسر منطقه را فرامی‌گیرد و تبعات خود را بر زندگی ساکنان بر جای می‌گذارد.

خشکسالی زراعی

چنانچه آب لازم برای پرورش محصولات کشاورزی در یک منطقه وجود نداشته باشد، به اصطلاح، خشکسالی زراعی در آن اتفاق می‌افتد که اغلب به دلایل مختلف نظیر پدیده‌های اقلیمی، کاهش ذخیره آب زیرزمینی و مخازن آب یا مدیریت نادرست این منبع طبیعی است و در نتیجه آن، پرورش محصولات کشاورزی ناموفق است و در نهایت، به کمبود ذخیره مواد غذایی و زیان‌های اقتصادی منجر می‌شود.

انواع خشکسالی و اهمیت مدیریت بحران آب


خشکسالی هیدرولوژیکی

در این نوع خشکسالی، که اغلب بر اثر خشکسالی وابسته به اقلیم، کاهش بارش برف و باران و منابع آب زیرزمینی اتفاق می‌افتد، بشر و کره خاکی با کمبود شدید آب مواجه می‌شوند. خشکسالی هیدرولوژیکی اغلب مدت‌ها پس از سایر انواع خشکسالی‌ها اتفاق می‌افتد چرا که زمانی نسبتاً طولانی لازم است تا کاهش بارش برف و باران اثرات خود را بر اجزای سیستم هیدرولوژیکی نظیر کاهش جریان آب رودخانه‌ها، رطوبت خاک و یا منابع آب زیرزمینی بر جای بگذارد.

خشکسالی اجتماعی-اقتصادی

خشکسالی اجتماعی_اقتصادی زمانی یک نقطه از کره زمین را درگیر خود می‌کند که تقاضا به طور قابل توجهی از عرضه تجاوز کند. این نوع خشکسالی ممکن است در بسیاری از موارد به مرگ و میر، قحطی و حتی مهاجرت مردم به نقاط دیگر دنیا منجر شود چرا که بشر را با کمبود شدید آب و مواد خوراکی مواجه می‌کند حتی در مناطقی که خشکسالی اجتماعی-اقتصادی به وقوع می‌پیوندد امکان توقف تولید الکتریسیته آبی نیز وجود دارد چرا که میزان آب لازم برای تولید انرژی در دسترس نیست.

انواع خشکسالی و اهمیت مدیریت بحران آب

اثرات خشکسالی بر زندگی شهری

بدیهی است که کمبود آب در یک منطقه، تبعاتی جبران‌ناپذیر از خود بر جا می‌گذارد و بیش از همه، سلامت انسان و محیط زیست را نشانه می‌گیرد. در نتیجه کمبود آب، آلودگی هوا شدت می‌گیرد چرا که خاک خشک، آتش‌سوزی‌های سرکش و طوفان‌های گرد و خاک منجر به پیدایش ذرات معلق در هوا می‌شود در چنین شرایطی، بیماری‌ها با سرعت بیشتری در میان مردم انتشار می‌یابد و حتی کمبود آب برای شستشوی دست‌ها بر سرعت انتقال بیماری از یک فرد به دیگری می‌افزاید.

بهداشت شهری، یکی از مهم‌ترین اثرات خشکسالی به حساب می‌آید که البته از توجه زیادی میان محققان در حین پرداختن به مسئله تغییرات اقلیمی برخوردار نشده است. در واقع کمبود آب که خود تا حد زیادی بر اثر جزایر گرمایی شهرها اتفاق می‌افتد می‌تواند بهداشت شهری را تحت تأثیر قرار دهد که در نتیجه این رویداد، فاضلاب و دیگر آلاینده‌ها، زیرساخت‌های شهری را فرا خواهد گرفت.

بدیهی است که تولید الکتریسیته نیازمند حجم زیادی از آب است و خشکسالی می‌تواند کمبود انرژی و افزایش هزینه‌های آن را برای ساکنان یک شهر در پی داشته باشد. نیروگاه‌های گرمایی برای ادامه فعالیت خود به مقدار بسیار زیادی آب احتیاج دارد که در نتیجه کمبود آب، عملکرد آن‌ها بسیار کند و در نتیجه نیروی بسیار کمتری تولید می‌شود.

انواع خشکسالی و اهمیت مدیریت بحران آب

بارسلونا، پیشرو در مدیریت آب

بارسلونا در اسپانیا، یکی از موفق‌ترین شهرهای جهان در زمینه تأمین آب به شمار می‌رود؛ در سال ۲۰۰۸، روزانه بیش از ۸۰۰ هزار لیتر آب مصرف می‌شد که در نتیجه منابع آب شهر به طور قابل توجهی کاهش یافت که در نهایت، دولت هیچ چاره‌ای جز واردات آب از فرانسه نداشت. این رویداد در خشک‌ترین سال تاریخ اسپانیا اتفاق افتاد که در بین تمام شهرهای سراسر کشور، بارسلونا بحرانی‌ترین وضعیت را پشت سر گذاشت. اما این فاجعه فرصتی بود تا مدیران شهر هوشمندانه‌تر از قبل، آب را مدیریت و پیامدهای تلاش‌های بی‌وقفه خود را این روزها و حتی در آینده تجربه کنند.

برنامه‌ریزان بارسلونا از سنسورهای اینترنت اشیا و سایر خدمات مشابه برای نحوه استفاده آب در خدمات عمومی بهره گرفتند که این تکنولوژی قادر است مقدار مصرف آب را در این مکان‌ها کاهش دهد و به ذخیره قابل توجه آن در مخازن کمک کند. اعمال این اقدام، تنها در سال ۲۰۱۴ منجر به صرفه‌جویی بیش از ۷۵ میلیون یورو از هزینه‌های شهری در سال ۲۰۱۴ شد و از آن زمان هر ساله پیامدهای مثبت بیشتری را برای شهر به ارمغان آورده است علاوه بر این شهردار بارسلونا ساکنان آن را به حضور در برنامه ذخیره آب تشویق کرد که در نتیجه این امر، مصرف آب در زندگی روزمره شهروندان نیز به طور قابل توجهی کاهش یافت.

انواع خشکسالی و اهمیت مدیریت بحران آب

کد خبر 503835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    0 0
    چرا یه پروژه ای تعریف واجرا نمیشه که آب حداقل همیشه از حد فاصل پل شهرستان تا مارنان آب به صورت گردشی جاری باشه الان با خشک شدن زاینده رود اصفهان از لحاظ جذب توریست داخلی و خارجی،اقتصاد شهری،اکوسیستم طبیعی،روحیه و شادابی شهروندان و... به شدت آسیب دیده . یکم حداقل خلاقانه برخورد کنید . کشورهای عربی تو آب جزیره میزنند و پیست اسکی برفی و ... تو اون آب هوا درست میکنند. مسئوولین ماهم بدون هیچ ایده و خلاقیتی فقط به اینکه آب نیست بسنده میکنند و زحمت به خودشون نمیدند. حداقل از نیاکانمون یاد بگیرید که تو دل کویر با بی آبی به فکر زدن قنات افتادن و خلاقیته خودشونا نشون دادن.