گسترش فضای سبز، گره‌گشای مشکلات زیست‌محیطی بندرعباس

کاهش بوی آزاردهنده فاضلاب و خورها و آلایندگی صنایع غرب بندرعباس به اتخاذ راهکارهای تخصصی نیاز دارد که در نهایت منجر به بهبود وضعیت آب و هوایی این کلانشهر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بندرعباس در کنار تمام مشکلات ریز و درشتی که دارد، همواره از کمبود فضای سبز شهری رنج برده و نبود تدبیر لازم و کافی برای جبران عقب‌ماندگی در این حوزه، کلانشهر بندرعباس را از لحاظ دارا بودن سرانه فضای سبز بسیار عقب تر از بسیاری شهرهای کوچک‌تر از خود قرار داده است.

توسعه فضای سبز می‌تواند علاوه بر افزایش نشاط و سرزندگی در زندگی شهری، در تعدیل آب و هوای عمدتاً گرم بندرعباس کمک شایانی کند و وجود درختان در فضای شهری از شدت گرما می‌کاهد تا آنجایی که تفاوت گرما در یک خیابان با انبوهی از فضای سبز پوشیده بسیار متفاوت‌تر از خیابانی است که در آن هیچ ردی از درخت وجود ندارد.

استان هرمزگان به واسطه شرایط ویژه آب و هوایی که دارد، محل رویش درختان متعددی نیز بوده و درختان بومی همواره سبز و دارای سایه در این استان می‌تواند در مرکز توجه شهرداری برای گسترش فضای سبز شهری باشد.کهور، کرت، لور (انجیر معابد)، گل ابریشم، گارم زنگی، شیریشک، درمان عقرب، نخل، کنار، کنار سیبی، جم و گارم زنگی تعدادی از این درختان هستند اما گاهی دیده شده که به جای توجه به توسعه گونه‌های بومی کاشت درختان غیربومی برای بندرعباس مشکل‌ساز شده است. آنگونه که رئیس سازمان محیط زیست وقت می‌گوید، کاشت نهال آمریکایی «کنوکارپوس» در سال ۱۳۸۲ و گرده‌های این گیاه در ایجاد آلرژی میان شهروندان بندرعباس مؤثر بوده است.

همه آنچه گفته شد از مزایای وجود فضای سبز برای بندرعباس بود و بر کسی پوشیده نیست که باید برای کمبود این سرانه، مسئولان این کلانشهر آستین همت را بالا زده و به آن بیشتر اهمیت دهند.

پیشنهاد استفاده از «طرح کوزه‌ای» برای آبیاری فضای سبز بندرعباس

مریم پاسالار، کارشناس حوزه فضای سبز شهری در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: توجه به فضای سبز یکی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه مدیران شهری باشد امری که شاید در شهر بندرعباس خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

وی می‌افزاید: کلانشهرها با وجود حجم بالای فضای سبزی که در شهرهایشان وجود دارد به جنگل کاری‌های مصنوعی رو آورده‌اند که نشان از اهمیت این موضوع است، اما بعضاً در برخی از شهرها شاهد هستیم که به بهانه‌هایی همچون تعریض خیابان‌ها به حریم فضای سبز دست اندازی می‌شود.

پاسالار تصریح می‌کند: سال‌ها است که مردم و در رأس آن‌ها امام جمعه بندرعباس فریاد می‌زنند که شهرداری‌ها به سمت کاشت درختان مثمر در شهرها بروند تا در کنار استفاده از زیبایی بصری درختان، مردم بتوانند از محصول آن‌ها هم استفاده کنند، شهرداری‌ها می‌توانند این را به عنوان یک طرح در پارک‌ها و جنگل کاری شهری به صورت لکه‌ای انجام دهند.

وی تاکید می‌کند: کاشت درخت علی‌رغم زیبایی و امکان استفاده از میوه آن در بحث تعدیل آب و هوا هم بسیار مؤثر است و از گیاهان پوششی از قبیل سدوم، آتروپیلکس، پدال و طفروسیا برای جلوگیری از فرسایش خاکی، کنترل حرارت و انعکاس نور خورشید در فضاهایی به عنوان پرچین و گیاه پوششی در سطح خاک می‌توان بهره برد.

این کارشناس فضای سبز خاطرنشان می‌کند: شاید خیلی‌ها فکر کنند که در صورت کاشت درخت آب مورد نیاز آن باید از کجا تأمین شود؟ پاسخ مشخص است، شهرداری‌ها موظف هستند بخشی از پساب تصفیه شده فاضلاب شهری را جهت آبیاری فضای سبز خریداری کنند بنابراین شهرداری می‌تواند با مشارکت در این امر علاوه بر ساماندهی فاضلاب گامی مؤثر در افزایش سرانه فضای سبز بردارد.

پاسالار یادآور می‌شود: سازمان فضای سبز شهرداری بندرعباس از ظرفیت‌هایی مانند زه آب ساختمان‌ها و چاه‌های غیر آب شرب برای آبیاری نیز استفاده می‌کند.

وی تصریح می‌کند: طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، سرانه متعارف و قابل قبول فضاهای سبز شهری در شهرهای ایران بین ۷ تا ۱۲ مترمربع برای هر نفر است و به نظر می‌رسد شهر بندرعباس بسیار از این سرانه عقب باشد.

این کارشناس فضای سبز شهری اضافه می‌کند: روش آبیاری طرح کوزه‌ای از ادوار گذشته دوران ایران باستان انجام شده و استان یزد این طرح را مجدداً در بخش کشاورزی و فضای سبز پیاده کرده، بنابراین پیشنهاد می‌شود در کمربندی سبز و بزرگراه و مکان‌های صعب‌العبور از این روش نیز استفاده شود.

حفاظت و مراقبت از فضای سبز بندرعباس

مصطفی خادم، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری نیز در این زمینه می‌گوید: برای حفظ فضاهای سبز شهر بندرعباس، سیاست‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم که بخش مهمی از اولویت‌های سازمان را تشکیل می‌دهد.

وی می‌افزاید: نگهداری و حفاظت از درختان موجود در شهر، به ویژه درختان کهنسال و قدیمی در کنار توسعه فضاهای سبز موجود در رأس برنامه‌های سازمان قرار دارد و بر این اساس، اقدامات مربوط با جدیت توسط عوامل تلاشگر حوزه فضای سبز انجام می‌شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس اظهار می‌کند: سم‌پاشی درختان در مقابل شیوع آفات و بیماری‌ها، دفع گسترده علف‌های هرز در سطح شهر، ترمیم تشتک‌های پای درختان و آبیاری مرتب درختان با توجه به گرم شدن بیش از حد هوا، از جمله اقداماتی است که در قالب حفظ و نگهداری فضاهای سبز بندرعباس انجام می‌شود.

خادم تاکید می‌کند: این برنامه به صورت مستمر در فضاهای سبز سطح شهر ادامه می‌یابد.

کد خبر 503833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.