کاهش هزار متر مکعبی سرانه مصرف آب در کشور

وزیر نیرو اعلام کرد سرانه مصرف آب در کشور که زمانی دو هزار متر مکعب بود، به حدود هزار متر مکعب رسیده، اما با این وجود باید انگیزه بیشتری برای مدیریت مصرف به تمامی افراد داد.

به گزارش ایمنا، رضا اردکانیان امروز (دوشنبه) و در نخستین جلسه کار گروه ملی برنامه ترویج فرهنگ بهینه مصرف در ستاد وزارت نیرو با بیان اینکه باید بپذیریم که در مساله آب مسرف هستیم، گفت: در این زمینه نیاز داریم ذهنیت خودمان را اصلاح کنیم.

وی افزود: اگر جامعه اخلاقی نباشیم، دیگر دستآوردها می‌تواند زیر سوال باشد.

وزیر نیرو با تاکید بر اصلاح مصرف در کشور گفت: باید این کار از کانون خانه و خانواده شروع شود.

اردکانیان افزود: اگر به این باور نرسیم که باید آب را صحیح مصرف کرد، گرفتاری آن به همه جا سرایت خواهد کرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه توجه صرف به مصرف کننده راه به جایی نمی‌برد، گفت: این امر چهار عرصه ساختارها و ساز و کارها، تجهیزات، ارزش اقتصادی آب و عادت مصرف است باید پذیرفت مصرف کنندگان تابع ساز و کارهایی هستند که دولت‌ها تدوین می‌کنند.

وی ادامه داد: ۱۷ سال پیش در دولت وقت سندی مصوب شد که مدیریت عرضه و تقاضای آب توأمان دیده شود که طی سال‌های بعد از ریل اصلی خارج شد و در دولت تدبیر و امید تلاش شد مدیریت توأمان عرضه و تقاضا به ریل اصلی خود برگرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اصلاح ساخت و سازها یکی از وجوه اصلی در مدیریت بهینه مصرف است.

وی وجه دیگر آن را تجهیزات برشمرد و گفت: نمی‌توان تجهیزات مناسب نداشت و انگشت مدیریت صحیح مصرف را فقط به سمت مصرف کننده نشانه رفت.

اردکانیان ادامه داد: باید تجهیزات مناسبی در اختیار داشت تا هم بتوان هدر رفت در شبکه‌ها را کاهش داد و هم مصرف کننده را به مدیریت صحیح تشویق کرد.

وزیر نیرو وجه سوم را ارزش اقتصادی آب برشمرد و گفت: نمی‌توان به این موضوع بی توجه بود و تنها انتظار داشت با حدیث و موعظه کار درست شود.

اردکانیان ادامه داد: باید در خیلی از جاها آب کالای اقتصادی دیده شود و ارزش اقتصادی آن لحاظ شود.

وی با اشاره به وجه چهارم که عادت مصرف است، افزود: شورای فرهنگ عمومی باید در این باره به دولت کمک کند.

وزیر نیرو به شرایط خشکسالی و کم آبی امسال اشاره کرد و گفت: می‌توان از این شرایط برای تعمیق فرهنگ صحیح مصرف بهره گرفت.

اردکانیان ابراز امیدواری کرد: در دولت دوازدهم برنامه اجرایی مدیریت مصرف تدوین و عملیاتی شود.

وی اظهار کرد: گزارش تازه‌ای از سازمان فضایی ایران در باره تغییرات سطح تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور در بازه زمانی سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال منتشر شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: در این گزارش به مساحت دریاچه ارومیه و تالاب هامون‌ها اشاره شده و در آن آمده وسعت دریاچه ارومیه در سه ماهه نخست پارسال سه هزار و ۴۹۰ کیلومتر مربع بوده در حالی که این میزان در سه ماهه نخست امسال با ۱۴ درصد کاهش در اثر شرایط اقلیمی و کم بارشی به سه هزار و ۴۵ کیلومتر مربع کاهش یافته است.

وی گفت: همچنین تالاب هامون نیز که سه ماهه نخست پارسال یک هزار و ۲۴۰ کیلومتر مساحت داشت با کاهش ۱۰۰ درصدی به یک هزار کیلومتر رسیده است.

اردکانیان با بیان اینکه شرایط اقلیمی و کم بارشی‌ها بسیار در خصوص کاهش میزان مساحت دریاچه ارومیه و تالاب هامون اثرگذار بوده، ابراز امیدواری کرد شرایط بهتر شود.

وی ادامه داد: بهبود یافتن شرایط دور از انتظار نخواهد بود زیرا شرایط اقلیمی کشورمان، ما را در شرایط حادی قرار داده به این معنا که در اوج خشکسالی ممکن است با ترسالی شدید روبرو شویم.

منبع: ایرنا

کد خبر 503810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.