قیمت گندم دلالان بالاتر از نرخ خرید تضمینی

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران گفت: دلالان گندم را با قیمت بالاتر از نرخ خرید تضمینی از کشاورزان می‌خرند و به کارخانه‌های خوراک دام می‌فروشند.

به گزارش ایمنا، عطاء الله هاشمی با بیان اینکه حضور دلالان، واسطه‌ها و سلف‌خران اتفاق تازه‌ای در مزارع کشاورزان نیست، اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیل حضور آن‌ها مشکل اقتصادی کشاورزان است، دلالان از این مشکل سو استفاده کرده و با پیشنهاد قیمت وسوسه انگیز و پرداخت نقد به سراغ کشاورزان می‌روند.

وی ادامه داد: در حال حاضر گندمکاران در شرایط بد اقتصادی هستند، این موضوع زمینه حضور فعال دلالان را در مزارع گندم فراهم کرده است، ضمن اینکه آن‌ها قیمت بالاتری نسبت به نرخ خرید تضمینی پیشنهاد می‌دهند.

به گفته رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران، دلالان قیمت ۵ هزار و ۷۰۰ تا ۵ هزار و ۸۰۰ تومان را برای هر کیلوگرم گندم پیشنهاد می‌دهند در حالی که نرخ خرید تضمینی ۵ هزار تومان است.

هاشمی تصریح کرد: برآورد ما این است که دلالان دست کم ۲ میلیون تن گندم را خریداری و مسیر خرید تضمینی منحرف کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دلالان گندم را گران‌تر خریداری می‌کنند و آن را به کجا و با چه قیمتی می‌فروشند، افزود: عمدتاً گندم‌های خریداری شده به کارخانه‌های خوراک دام فروخته می‌شود چراکه قیمت غلات مورد استفاده شده در تهیه خوراک دامی بالاتر از قیمت گندم است.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران تصریح کرد: به طور مثال ارزان‌ترین نهاده دامی که در تولید خوراک دام در کارخانه‌ها استفاده می‌شود جو است که قیمت هر کیلوگرم آن بین ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ توان است، تهیه خوراک دام با گندم برای آن‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود.

هاشمی معتقد است: هر چند دلالان گندم را بالاتر از نرخ خرید تضمینی از کشاورزان تحویل می‌گیرند اما با توجه به فاصله قیمت گندم با نهاده‌دامی، سود بی‌زحمت و یک‌شبه آن‌ها فراهم است.

وی علاوه بر کارخانه‌های خوراک دام، صنایع تبدیلی را از دیگر مشتریان دلالان گندم بر شمرد.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران پیش‌بینی کرد بخشی از گندم سال جاری توسط دلالان به طمع سود بیشتر برای فروش در سال آینده انبار شود.

منبع: ایلنا

کد خبر 503640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.