تسکین عوارض جانبی واکسن کرونا با کمک نوشیدن آب

برخی افراد باور دارند که نوشیدن آب پیش از دریافت واکسن کرونا می‌تواند عوارض جانبی آن را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از افراد پس از دریافت واکسن کرونا عوارض جانبی مانند تب، احساس درد در محل تزریق، خستگی و سردرد را برای مدتی تجربه می‌کنند. با وجود این که متخصصان معتقدند که استفاده از کمپرس یخ، استراحت کافی و مصرف مسکن به بهبود این عوارض کمک شایانی می‌کند برخی افراد باور دارند که نوشیدن آب پیش از دریافت واکسن می‌تواند به میزان قابل توجهی عوارض جانبی و واکنش‌های بدن فرد به واکسن را کاهش دهد.

چرا افراد پس از دریافت واکسن کرونا به عوارض جانبی آن دچار می‌شوند؟

به منظور درک بهتر دلیل بروز عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا، باید در مورد عملکرد سیستم ایمنی بدن خود اطلاعاتی کسب کنیم. زمانی که در بدن آنتی بادی تولید می‌شود واکنش‌های التهابی یا عوارض جانبی خاصی بروز پیدا می‌کنند. هنگامی که بدن به پاتوژن دریافتی واکنش نشان می‌دهد فرد دچار عوارض جانبی مانند تب، بدن درد، ضعف، لرز و درد عضلانی می‌شود. این عوارض جانبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و نحوه واکنش سیستم ایمنی نیز بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد به همین دلیل برخی افراد واکنش شدید به واکسن‌ها نشان می‌دهند در حالی که برخی دیگر هیچ عوارض جانبی خاصی را تجربه نمی‌کنند.

آیا نوشیدن آب به تنهایی می‌تواند با عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن مقابله کند؟

همانطور که ذکر شد عوارض جانبی دریافت واکسن شامل واکنش‌های التهابی بدن است و در واقع تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار نمی‌گیرد در نتیجه نوشیدن آب تأثیر چندانی بر آن نخواهد داشت البته نوشیدن مایعات کافی باعث می‌شود بدن هیدراته باقی بماند و فرد عوارض جانبی شدید را تجربه نکند. تا کنون هیچ مطالعه‌ای انجام نشده است که نشان دهد نوشیدن آب به تنهایی می‌تواند مانع بروز عوارض جانبی مانند بازو درد، بدن درد یا تب شود.

آیا نوشیدن آب مانع بروز ضعف و سرگیجه می‌شود؟

ضعف و سرگیجه جز عوارض جانبی واکسن کرونا در نظر گرفته شده است، زیرا واکسن‌ها در موارد نادر باعث افت فشار خون در ۱۵ دقیقه اول پس از دریافت واکسن می‌شود. اگر چه ممکن است این عوارض جانبی خیلی جدی نباشد اما بسیاری از افراد معتقدند که نوشیدن آب می‌تواند خطر ابتلاء به این مشکلات را کاهش دهد در صورتی که بعید است نوشیدن آب بیش از حد یا فقط اتکا به نوشیدن آب مانع بروز این عوارض جانبی شود.

مزایای نوشیدن آب کافی و هیدارته نگه داشتن بدن چیست؟

اگر چه مشخص شده است که نوشیدن آب به تنهایی تأثیری بر عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد ندارد و مانع بروز عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن نمی‌شود، اما لازم است افراد در هر صورت آب کافی بنوشند و بدن خود را هیدراته نگه دارند. زیرا در صورتی که افراد در طول روز آب کافی ننوشند و بدنشان با کمبود آب مواجه شود، عملکرد سیستم ایمنی با مشکل مواجه خواهد شد.

نتایج مطالعات بالینی نشان می‌دهد همانطور که نوشیدن آب بر تولید آنتی بادی یا سایر پاسخ‌های ایمنی تأثیر می‌گذارد. دهیدراته شدن بدن نیز می‌تواند پاسخ ایمنی بدن را سرکوب کند و تولید آنتی بادی را به تأخیر بیندازد و فرد را در معرض بیماری‌های مختلف قرار دهد علاوه بر این محققان معتقدند که کمبود آب بدن باعث می‌شود افراد درد و استرس بیشتری را تجربه کنند به طور مشابه، نوشیدن بیش از حد آب نیز ممکن است سلامت افراد را به خطر بیندازد.

افراد باید چه اقدامات پیشگیرانه دیگری انجام دهند؟

نوشیدن آب یا مایعات نمی‌تواند به تنهایی مانع بروز عوارض جانبی شود، البته روش‌های ساده‌ای برای به حداقل رساندن عوارض جانبی واکسیناسیون وجود دارد. برای نمونه افراد باید قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا به مدت هشت ساعت بخوابند، به میزان کافی آب بنوشند زیرا یک بدن هیدراته شدن بهتر می‌تواند با عوارض جانبی مقابله کند، ورزش‌های کششی و استفاده از کمپرس سرد یا گرم نیز می‌تواند به بهبود بازو درد کمک کند، دوش گرفتن نیز باعث تسکین پیدا کردن درد و خستگی ناشی از دریافت واکسن کرونا می‌شود.

کد خبر 503638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.