اهمیت سیستم‌های مدرن روشنایی در شهرهای هوشمند

طی چند سال گذشته، وجود سیستم‌های روشنایی هوشمند در سازه‌ها و فضاهای عمومی سراسر شهرها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است و به نظر می‌رسد که هر روز بر تعداد مدیرانی افزوده می‌شود که از این سیستم‌ها و همچنین اینترنت اشیا برای هوشمندسازی هر چه بیشتر مناطق شهری بهره می‌گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که سیستم‌های روشنایی در سراسر یک شهر می‌تواند نقشی به مراتب فراتر از کاربرد ظاهری آن، یعنی ایجاد روشنایی ایفا کند؛ بخش اعظمی از رضایتمندی شهروندان در گرو سیستم‌های روشنایی با کیفیت است چرا که به افزایش امنیت آنان در هنگام تردد کمک زیادی می‌کند علاوه بر این مدیران می‌توانند در زمینه هوشمندسازی شهرها، از طریق توسعه فناوری اینترنت اشیا، بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های مصرفی الکتریسیته را کاهش دهند و در عوض، استفاده از انرژی تجدیدپذیر را جایگزین کنند. مهم‌تر از همه این که اتخاذ رویکرد هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی شهری نقش مهمی در به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده در هوا ایفا می‌کند و می‌تواند به بهبود کیفیت محیط زیست نیز منجر شود. البته مزایای سیستم‌های روشنایی هوشمند تنها به همین چند مورد محدود نمی‌شود، بلکه وجود این نوع سیستم‌ها در شهرها فواید بیشتری نیز در پی دارد که در ادامه به بحث در این مورد پرداخته می‌شود.

اهمیت سیستم‌های مدرن روشنایی در شهرهای هوشمند

روشنایی هوشمند، اساس برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا

اغلب مدیران شهرهای هوشمند، به منظور رسیدن به اهداف خود از سیستم‌های روشنایی هوشمند در خیابان‌ها و سایر فضاهای بیرونی بهره می‌گیرند چرا که وجود آن‌ها را برای شهروندان، صاحبان کسب و کار و حتی مقامات ارشد شهر مفید می‌دانند علاوه بر این اغلب مدیریت‌های شهری سنسورهایی روی سیستم‌های روشنایی شهر نصب می‌کنند که بهره‌گیری از قابلیت‌های برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا را تسهیل می‌کند.

بدیهی است که سیستم‌های روشنایی هوشمند مدرن به برنامه‌ریزان شهری در نظارت بر محیط زیست، افزایش امنیت عمومی، امکان دسترسی به اینترنت پر سرعت و بهبود ارائه خدمات محلی نظیر پارک هوشمند وسایل حمل و نقل و همچنین مسیریابی هوشمند کمک می‌کند.

تا کنون بسیاری از مدیران مناطق هوشمند از راهکارهای مدرن برای روشن‌سازی شهرهای خود بهره گرفته و مزایای بیشمار این کار را با سایر شهرهای جهان نیز به اشتراک گذاشته‌اند به عنوان مثال برنامه‌ریزان کپنهاگ، پایتخت دانمارک، از طریق جایگزین کردن لامپ‌های قدیمی با نوع جدید و کم‌مصرف آن در سیستم‌های روشنایی شهری توانستند هزینه‌های مصرفی را تا حدود ۶۰ درصد کاهش دهند، بیش از گذشته روشنایی شهر را مورد نظارت قرار دهند و در نهایت، امنیت ساکنان پایتخت را به طور قابل توجهی تأمین کنند.

اهمیت سیستم‌های مدرن روشنایی در شهرهای هوشمند

کلانشهر ویپرفورث آلمان نیز میزبان شبکه‌ای به وسعت سراسر شهر برای روشنایی هوشمند است که از طریق بلوتوث، اطلاعات محلی را به گوشی‌های هوشمند شهروندان و مسافران آن ارسال می‌کند. کاربران گوشی‌های هوشمند تلفن همراه می‌توانند با نصب رایگان نرم‌افزار مربوطه، به تمام اطلاعات مربوط به فروشگاه‌های محیط اطراف خود، فرصت‌های خاص، اطلاعاتی در مورد محل کار خود و پارک هوشمند خودروها دسترسی پیدا کنند.

اعضا شورای شهر بریستول در بریتانیا، از طریق جایگزین‌سازی ۲۰ هزار لامپ هوشمند در خیابان‌های سراسر شهر با نوع قدیمی آن، به کاهش یک میلیون پوندی هزینه‌ها در هر سال کمک زیادی کرده‌اند.

اهمیت سیستم‌های مدرن روشنایی در شهرهای هوشمند

مقامات شهرهای آمریکایی سن خوزه و لس‌آنجلس و همچنین بارسلونای اسپانیا، متفاوت با رقبای خود در سایر نقاط دنیا عمل کرده و از رویکردهای سیستم‌های روشنایی هوشمند شهری برای تأمین قابلیت اتصال پهنای باند موبایل همراه بهره گرفته‌اند. در این روش، متصدیان بر شبکه تیرهای چراغ برق شهری از راه دور نظارت می‌کنند و نقاطی برای اتصال به اینترنت پر سرعت فراهم می‌شود که عملکرد شبکه تلفن همراه را بهبود می‌بخشد و قابلیت افزوده شدن اینترنت اشیا را نیز دارد.

میلتون کینز انگلستان از موفق‌ترین شهرهای جهان در زمینه بهره‌گیری از مزایایی نصب سیستم‌های روشنایی هوشمند در فضاهای عمومی به شمار می‌رود. استادیوم فوتبال معروف شهر، در فضای بیرونی خود مجهز به سیستم‌های روشنایی هوشمندی است که امکان دسترسی کاربران به اینترنت پرسرعت را فراهم می‌آورد ضمن این که نور چراغ‌های ال ای دی نصب شده در آن می‌تواند روشنایی محیط اطراف را به میزان ۳۶۰ درجه تأمین کند.

اهمیت سیستم‌های مدرن روشنایی در شهرهای هوشمند

سایر مزایای سیستم‌های روشنایی هوشمند در شهرها

استفاده از راه‌حل‌های مدرن در روشن‌سازی شهرها می‌تواند فرصتی ارزشمند برای هوشمندسازی هر چه بیشتر شهرها به حساب آید. این کار مزایای بسیاری در پی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش قابل توجه هزینه‌های مصرف انرژی، افزایش امنیت فضاهای عمومی، بهبود وضعیت ترافیک از طریق بهبود قابلیت رؤیت خطرات احتمالی پیش روی رانندگان و به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده در هوا به واسطه کاهش مصرف انرژی شهری اشاره کرد.

کد خبر 503625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.