ویرانی خطرناک در "امامزاده درب امام"

یک اصفهان شناس گفت: کسانی که مسئول حفظ و حراست امامزاده درب امام هستند در مراقبت از آن کوتاهی کرده اند و قطعاً باید پاسخگوی آسیب‌های وارد شده بر این بنا باشند. لازم و شایسته است که فکری بشود تا این گنبد و آثار مربوط به آن از این ویرانی مهیب و خطرناک نجات پیدا کند.

محمد حسین ریاحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین و موثق‌ترین امامزاده‌های ایران که در بیشتر دوره‌ها مورد توجه بوده و در اصفهان نیز جایگاه ویژه‌ای داشته، درب امام بوده است که مدفن امام زادگان ابراهیم بطحانی و زین‌العابدین علی عریضی است.

وی افزود: این دو مزار پیش از صفویه به ویژه در دوره جهانشاه و پس از آن در دوره صفویه به خصوص دوره شاه عباس اول بسیار مورد توجه بوده و جایگاهی برای سادات و اهل معنا به شمار می‌رفت.

این اصفهان شناس ادامه می‌دهد: امامزاده درب امام اصفهان از نظر معنوی، هنری و معماری بسیار ارزشمند است و آثار متعددی در آن به کار رفته است، اما در سال‌های اخیر کوتاهی‌های بسیاری نسبت به نگهداشت این بنا صورت گرفته است.

ریاحی تصریح کرد: بر اثر بی توجهی‌ها، قسمت بسیاری از شاکله اصلی امامزاده درب امام اصفهان از میان رفته است. حتی در ترمیم و مرمت‌های صورت گرفته نیز اصول و ویژگی‌هایی که باید به کار می رفته رعایت نشده است و بنا از این نظر نیز آسیب دیده است.

ویرانی خطرناک در "امامزاده درب امام"

وی با بیان این که "دو گنبد این امامزاده آسیب فراوانی دیده است"، گفت: نوعی تورم روی گنبد پیدا شده است، کاشی‌های بسیاری از این گنبد ریخته و سایر کاشی‌های آن نیز در حال فرو ریختن است. چرا هیچ پیگیری که شایسته این بنا باشد صورت نمی‌گیرد؟

این اصفهان شناس خاطر نشان کرد: علی رغم این که میراث فرهنگی و اوقاف بر امور مربوط به این مکان تاریخی نظارت دارند، اما متأسفانه این آثار در حال آسیب دیدن هستند. بزرگان بسیاری از سلاطین، شعرا، هنرمندان، فقها و عالمان در این مکان مدفون هستند، اما بر اثر تعمیرات غیر اصولی بسیاری از مقابر، سنگ قبرها، کاشی‌ها و کتیبه‌ها از بین رفته است. امیدوارم این محل بیش از این صدمه نبیند.

ریاحی اضافه کرد: از طرفی برخی از آثار این مکان تاریخی یا به جایی دیگر منتقل شده یا سرقت شده است. این بنا به دلیل اهمیت معنوی که دارد باید بیش از هر محلی در اصفهان مورد توجه باشد.

وی با اشاره به انتظاراتی که در این باره وجود دارد، گفت: انتظار می‌رود که اگر خسارات این بنا قابل جبران نیست حداقل جلوی آسیب بیشتر آن گرفته شود. این بنا و آثار آن باید به گونه‌ای حفظ شود که مایه پشیمانی بیشتر نشود.

این اصفهان شناس تصریح کرد: کسانی که مسئول حفظ و حراست از امامزاده درب امام هستند در مراقبت از آن کوتاهی کرده‌اند و قطعاً باید پاسخگوی آسیب‌های وارد شده بر این بنا باشند. لازم و شایسته است که فکری شود تا این گنبد و آثار مربوط به آن از این ویرانی مهیب و خطرناک نجات یابد.

کد خبر 503607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.