تصویب دو فوریت طرح الزام دستگاه‌ها برای پاسخگویی به تذکرات نمایندگان

با موافقت نمایندگان، دوفوریت طرح الزام دستگاه های اجرائی جهت پاسخگوئی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان در جلسه علنی امروز به تصویب رسید.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی بررسی تقاضای دو فوریت طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت و با ۱۶۶ رأی موافق و ۳۵ رأی مخالف از ۲۱۹ نماینده حاضر تصویب شد.

در این طرح آمده است: با توجه به ماده (۲۸) قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان می‌توانند در خصوص موضوع مورد نظر به رئیس جمهور و وزرا تذکرات کتبی و شفاهی بدهند، ولی با مروری بر تذکرات شفاهی و کتبی به وزیران و رئیس جمهور روند مذکور نشان می‌دهد علیرغم فراوانی استفاده از این ابزار، نتوانسته در حد انتظار اهداف مقنن کارایی داشته باشد چرا که وزرا و رئیس جمهور خود را ملزم به پاسخگویی به این تذکرات نمی‌دانند و به تدریج جایگاه مجلس و نمایندگان مردم تضعیف می‌گردد بنابراین برای کارایی بیشتر و پاسخگویی به تذکرات نمایندگان که اصولاً مشکلات مردم را بیان می‌کند و مردم انتظار حل و یا حداقل پاسخگویی به آن را دارند این طرح پیشنهاد می‌گردد.

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در موافقت با این طرح گفت: اگر دستگاه‌های مربوط به تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان جواب نمی‌دهند نباید وقت مجلس را با تذکرات شفاهی و کتبی گرفت، زیرا هر دقیقه مجلس میلیون‌ها تومان هزینه دارد. مردم باید نتیجه تذکرات نمایندگان خطاب به دستگاه‌های ذی‌ربط را ببینند.

مهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مخالفت با این طرح، گفت: این طرح با قانون اساسی مغایرت دارد و به نتیجه نمی‌رسد. قانون اساسی اختیارات نهادها را مشخص کرده است و ما مبتنی بر این اختیارات می‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم، در حوزه نظارتی موضوعی بنام تذکر وجود ندارد، اما استیضاح و سوال به عنوان ابزارهای نظارتی مجلس هستند به نظر می‌رسد در صورت تصویب این طرح از سوی شورای نگهبان رد شود.

کد خبر 503442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.