آیا لازم است پس از دریافت واکسن کرونا آزمایش آنتی بادی انجام دهیم؟

با افزایش تعداد افراد واکسینه شده در برابر بیماری کووید-۱۹ تقاضا برای انجام دادن آزمایش آنتی بادی زیاد شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود این که معمولاً افراد پس از مبتلا شدن به بیماری کووید _۱۹ تست آنتی‌بادی مربوطه را انجام می‌دهند، اما برخی افراد تمایل دارند این آزمایش را پس از دریافت واکسن کرونا انجام دهند تا متوجه شوند آیا واکسن تأثیر داشته است یا خیر. با وجود این که هیچ ارتباط مستقیمی بین آزمایشات آنتی‌بادی و واکسیناسیون وجود ندارد، اما این تست‌ها می‌توانند سطح آنتی‌بادی‌های دفاعی تولید شده بر اثر دریافت واکسن کرونا را اندازه‌گیری کنند، بنابراین می‌توان از تست‌های آنتی‌بادی برای تشخیص عملکرد صحیح واکسن استفاده کرد.

تست‌های آنتی‌بادی چگونه عمل می‌کنند؟

تست‌های آنتی‌بادی یا آزمایشات سرولوژی پروتئین‌های igG و igM تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن را تشخیص می‌دهند. این آزمایشات معمولاً برای تشخیص این که آیا فرد پیش از این به بیماری کووید _۱۹ مبتلا شده است و بدن فرد دارای آنتی‌بادی لازم است یا خیر صورت می‌گیرد. علاوه بر این تست‌های ذکر شده میزان ایمنی محافظتی موجود در بدن افراد را اندازه‌گیری می‌کند بنابراین افراد می‌توانند با انجام دادن آن‌ها پس از دریافت واکسن کرونا متوجه شوند آیا واکسن به خوبی عمل کرده است یا خیر؟ تست‌های آنتی‌بادی از طریق نمونه خون گرفته شده از افراد انجام می‌شود و معمولاً نتیجه آن طی یک روز مشخص می‌شود عدد منفی یا پایین آزمایش نشان می‌دهد که آنتی‌بادی کافی در بدن فرد وجود ندارد.

آیا انجام دادن تست‌های آنتی‌بادی مزایایی دارد؟

انجام دادن تست‌های آنتی‌بادی باعث می‌شود افراد متوجه میزان آنتی‌بادی تولید شده در بدن خود شوند و در این صورت افراد متوجه می‌شوند که آیا پس از دریافت واکسن کرونا در برابر ابتلای بیماری ایمن شده‌اند یا خیر. یکی از دلایلی که در حال حاضر افراد ترجیح می‌دهند پس از دریافت واکسن کرونا تست آنتی‌بادی بدهند شیوع گسترده سویه‌های ویروس کرونا است زیرا به نظر می‌رسد که واکسن‌های کرونا تأثیر چندانی بر گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا ندارند البته متخصصان معتقدند که لازم نیست افراد پس از دریافت واکسن کرونا تست آنتی‌بادی بدهند.

چرا لازم نیست افراد پس از دریافت واکسن کرونا تست آنتی‌بادی بدهند؟

با وجود این که آزمایشات سرولوژی فواید و محدودیت‌های خاص خود را دارد، اما انجام آن‌ها برای همه افراد و در هر شرایطی مناسب نیستند. برای نمونه نتیجه تست به میزان قابل توجه به زمان انجام آزمایش بستگی دارد و در صورتی که در زمان نامناسب انجام شود، ممکن است نتیجه اشتباهی ارائه دهد. تقریباً بین ۱۰ تا ۱۴ روز پس از دریافت واکسن کرونا زمان لازم است تا سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی تولید کند بنابراین در صورتی که افراد پیش از این زمان آزمایش کرونا بدهند، ممکن است نتیجه اعلام شده صحیح نباشد یا علی رغم این که بدن در حال آماده شدن برای تولید آنتی‌بادی است، نتیجه آزمایش نشان دهد که فرد در برابر بیماری کووید _۱۹ ایمن نشده است.

علاوه بر این، تست‌های آنتی‌بادی ممکن است ابزار دقیقی برای تشخیص آنتی‌بادی تولید شده بر اثر دریافت واکسن کرونا نباشد، زیرا زمان ایمن شدن بدن در برابر ویروس کرونا یا مدت ماندگاری آن با توجه به عوامل زیادی از فردی به فرد دیگر متفاوت است به عنوان مثال سن، وجود بیماری‌های زمینه‌ای، جنسیت یا سیستم ایمنی ضعیف بر میزان آنتی‌بادی تولیدی در بدن انسان‌ها تأثیر می‌گذارد بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که انجام دادن آزمایش آنتی‌بادی پس از دریافت واکسن کرونا توصیف دقیقی از میزان ایمنی ایجاد شده در بدن افراد ارائه نخواهد کرد. برخی متخصصان معتقدند که انجام دادن آزمایشات آنتی‌بادی غیر ضروری است، زیرا همه واکسن‌های تأیید شده تا حدی افراد را در برابر بیماری کووید _۱۹ ایمن می‌کند البته ممکن است، انجام دادن این آزمایش برای برخی افراد به توصیه پزشک ضروری باشد.

آیا نتیجه تست آنتی‌بادی عملکرد واکسن را تضمین می‌کند؟

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که واکسن‌های مختلف باعث تولید میزان متفاوتی آنتی‌بادی در بدن افراد می‌شود برای نمونه، تزریق دوز اول واکسن کووی‌شیلد باعث تولید آنتی‌بادی‌های قوی می‌شود در صورتی که لازم است دوز دوم واکسن کواکسین تزریق شود تا همان میزان آنتی‌بادی در بدن افراد تولید شود با این وجود هر دو واکسن کاملاً مؤثر هستند و از افراد در برابر ابتلای بیماری کووید _۱۹ محافظت می‌کنند به همین دلیل تنها انجام دادن تست آنتی‌بادی نمی‌تواند مشخص کند که تا چه میزان واکسن تزریق شده مؤثر واقع شده است. به گفته محققان در صورتی که افراد واکسن کرونایی را تزریق کنند که مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرده باشد باید اطمینان داشت که به خوبی عمل خواهد کرد و لازم نیست تست آنتی‌بادی انجام دهند. تنها موضوعی که در حال حاضر از اهمیت بالایی برخوردار است، رعایت اقدامات پیشگیرانه و دریافت واکسن کرونا در زمان تعیین شده است.

کد خبر 503368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.