ضرورت استفاده از روش های نوین درآمدی برای شهرداری ها

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: در شرایطی که شهرداری‌ها در کل دنیا به بن بست‌های اساسی مالی رسیده‌اند و در نگهداری از زیرساخت‌ها به مشکل برخورده‌اند استفاده از این نوع درآمدها و بسترها برای کسب درآمد مورد توجه است.

محمود اولاد در گفت‎‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از جمله مباحثی که در حوزه درآمدهای نوین شهرداری مطرح است، روی آوردن این نهاد شهری به استارتاپ‌ها و فعالیت‌های مبتنی بر بسترهای الکترونیک است تا از این طریق درآمد پایداری برای شهر کسب شود به عنوان مثال، شهرداری می‌تواند بستر فیبر نوری ایجاد و با فروش آن درآمد کسب کند یا حتی از طریق فروش اطلاعات درآمد داشته باشد.

این کارشناس اقتصاد شهری تصریح کرد: زمانی که فردی به بانک مراجعه می‌کند برای احراز هویت وی تراکنشی با سازمان ثبت و احوال انجام می‌شود و وجود این بستر اطلاعاتی درآمدی برای این سازمان به همراه دارد؛ شهرداری‌ها نیز بانک‌های اطلاعاتی وسیعی دارند که از طریق آن کسب درآمد می‌کنند و می‌توانند این بسترهای اطلاعاتی را گسترش دهند.

اولاد خاطرنشان کرد: به طور مثال نقشه‌هایی در اختیار شهرداری است که توزیع فضایی فعالیت‌های خاصی مثلاً در حوزه پزشکی را نشان می‌دهد بنابراین چنانچه زمین‌های دو طرف یک خیابان مشخص به فعالیت‌های پزشکی اختصاص پیدا کند، تمامی فعالیت‌های مرتبط با پزشکی مثل فروش لوازم و تجهیزات پزشکی نیز در این ناحیه مستقر می‌شود.

وی اضافه کرد: شهرداری حتی می‌تواند در راستای هوشمندسازی شهر، اطلاعات ترافیکی مربوط به افراد مختلف را در مقاطع زمانی و مسیرهای مختلف در اختیار داشته باشد؛ این اطلاعات برای بازاریابان مفید است تا بدانند در چه زمان‌ها و در چه مقاطعی باید بر بازاریابی کالا یا خدمات خود متمرکز شوند.

این کارشناس اقتصاد شهری تاکید کرد: استفاده از اطلاعات برای کسب درآمد در شهرداری وجود دارد و اخلاقی بودن یا نبودن این نوع کسب درآمد در تمامی کشورهای دنیا مورد توجه است زیرا طی این فرآیند شهرداری اطلاعاتی از رفتارهای شهروندان و افراد مختلف به دست می‌آورد و بدون اجازه و با فروش اطلاعات رفتارهای شهروندان به شرکت‌ها کسب درآمد می‌کند.

اولاد گفت: در شرایطی که شهرداری‌ها در کل دنیا به بن بست‌های اساسی مالی رسیده‌اند و در نگهداری از زیرساخت‌ها به مشکل برخورده‌اند استفاده از این نوع درآمدها و بسترها برای کسب درآمد مورد توجه است.

کد خبر 503350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.