مواد مخدر جدید چالشی برای اعتیاد نوجوانان/ سیاست بهزیستی تلاش برای پیشگیری است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: امسال شعار روز جهانی مبارزه با مواد مخدر "حقایق را درباره اعتیاد به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم" است. تغییر نوع مواد مخدر و استفاده از مواد اعتیاد آور جدید جوانان و نوجوانان را بیشتر در معرض مصرف مواد مخدر و آسیب‌ها قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ولی‌الله نصراصفهانی امروز _شنبه پنجم تیرماه_ در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: بهزیستی همکاری خوبی با مراجع قضائی و انتظامی در کم کردن آسیب‌ها دارد چرا که نمی‌توان معضل اعتیاد را به طور کلی ریشه کن کرد.

وی با بیان اینکه در مرکز تی سی، مراجعه افراد و دریافت خدمات داوطلبانه است، ادامه داد: در حوزه پیشگیری و مداخلات درمانی و توانبخشی، فرد معتاد تلاطم زیادی در جهت بازگشت به زندگی طبیعی خود خواهد داشت، بنابراین لازم است توجه کنیم که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و سیاست بهزیستی ارائه خدمات اجتماعی در مقابله با اعتیاد است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: پیشگیری بر چهار اصل پیشگیری اولیه از اعتیاد، درمان، کاهش آسیب و همکاری‌های بین بخشی استوار است، سه سطح پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالث را برای درمان اعتیاد دنبال می‌کنیم که پیشگیری اولیه، بازتوانی اعتیاد، کاهش آسیب‌ها و ارائه خدمات بازتوانی است و مافیای مواد مخدر در تلاش برای بی‌تأثیر کردن مداخلات کشور در زمینه کنترل مواد مخدر است و برخی مردم نیز هنوز آگاهی درباره مواد مخدر ندارند که مافیا از این موضوع بهره می‌گیرد.

وی با اشاره به شعار روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، افزود: امسال شعار روز جهانی مبارزه با مواد مخدر "حقایق را درباره اعتیاد به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم" است، تغییر نوع مواد مخدر و استفاده از مواد اعتیادآور جدید، جوانان و نوجوانان را بیشتر در معرض مصرف مواد مخدر و آسیب‌ها قرار می‌دهد پس لازم است تا حقایق درباره مواد اعتیادآور را به اشتراک بگذاریم تا با آگاهی رسانی از اعتیاد پیشگیری کنیم.

خدمات بهزیستی برای معتادان

نصر اصفهانی با اشاره به خدمات بهزیستی برای معتادان، گفت: فعالیت‌های جایگزین، شناخت مشکل و ارجاع، برنامه‌های اجتماع محور، وجود مراکز مختلف درمانی و کاهش آسیب از جمله فعالیت‌های بهزیستی در خصوص خدمات بهزیستی برای درمان معتادان است، توانمندسازی، جامعه‌پذیر کردن معتادان و اشتغال آنها هم بعد از درمان پیگیری می‌شود تا به آغوش جامعه و خانواده بازگردند.

وی اضافه کرد: برای توانمندسازی، جامعه پذیری و اشتغال معتادان نیاز به همکاری بین بخشی داریم و در این زمینه ارتباط خوبی با مراکز فنی حرفه‌ای و درمانی و انتظامی داریم، اما لازم است تمام دستگاه‌های عضو ستاد مقابله با مواد مخدر به وظایف خود عمل کنند تا اقدامات در این زمینه به نتیجه برسد و کارآمد باشد.

تی سی مرکز درمانی اجتماع مدار

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه تی سی یک مرکز درمانی اجتماع مدار است، اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف مدنظر در زمینه درمان مواد مخدر لازم است تا همه به وظایف خود عمل کنند همچنین باید بدانیم در استان اصفهان هم مشکلات بیکاری، مشکلات معیشتی و مشکلات اقتصادی وجود دارد و این مشکلات زمینه‌ساز بروز اعتیاد است که باید با این معضلات مقابله کرد.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه درمان اعتیاد و حذف مصرف مواد مخدر مشکلات فراوانی داریم و منابع ما محدود است، افزود: آرام بخش‌ها برای آرام کردن و رفع وسوسه افراد معتاد استفاده می‌شود، داروهای روان پزشکی حداقل اثر درمانی را دارد و درمان روح و روان فرد در کنار خانواده و جامعه تأثیر بیشتری خواهد داشت.

وی با اشاره به رویکردهای متفاوت درباره اعتیاد، ادامه داد: در اوایل انقلاب با پدیده اعتیاد به شدت برخورد می‌شد که این برخوردها تأثیری نداشت و این معضل همچنان به رشد خود ادامه داد. باید به رفع قاچاق مواد مخدر از ایران به سمت اروپا که یک پدیده و معضل اجتماعی به صورت همه جانبه است با در نظر گرفتن همه ابعاد آن بپردازیم.

اعتیاد یک پدیده و معضل اجتماعی است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: رویکرد دیگری که در حوزه اعتیاد به وجود آمد ایجاد اردوگاه‌های جمع آوری و اردوگاه‌های کار بود که این رویکرد نیز نتایج کارآمدی نداشت. مجرم یا بیمار بودن فرد معتاد نیز رویکرد دیگری بود که مدت‌ها بر سر آن بحث‌های زیادی وجود داشت اما اخیراً اعتیاد به عنوان یک پدیده و معضل اجتماعی در جامعه مورد قبول واقع شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از شیوع ایدز و بیماری‌های مقاربتی در بین افراد معتاد وسایل پیشگیری در اختیار آنها قرار می‌گیرد، همچنین اجرای برنامه‌ها در این زمینه باید به گونه‌ای باشد تا بتوان با پیشگیری تبعات این معضل اجتماعی را کم کرد، جهان نیز به سمت کاهش آسیب‌های اعتیاد به عنوان یک معضل اجتماعی پیش رفته است.

کد خبر 503230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.